کد خبر: 930512
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۲
پاسخ وزیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی را قانع نکرد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که روز گذشته برای پاسخ به سؤال نماینده مردم مشهد درباره وضعیت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به مجلس رفته بود درباره این موضوع دو کارت زرد هم دریافت کرد چراکه نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وی درباره علت عدم‌نظارت بر سامانه‌های ویدئوی درخواستی (VOD) از سوی این وزارتخانه قانع نشدند.
فرزین ماندگار
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که روز گذشته برای پاسخ به سؤال نماینده مردم مشهد درباره وضعیت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به مجلس رفته بود درباره این موضوع دو کارت زرد هم دریافت کرد چراکه نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وی درباره علت عدم‌نظارت بر سامانه‌های ویدئوی درخواستی (VOD) از سوی این وزارتخانه قانع نشدند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دیروز ضمن انتقاد به محتوای بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای موجود در کشور گفت: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای قانون را کنار گذاشته است. نصرالله پژمان‌فر خطاب به نمایندگان گفت: بازی‌های رایانه‌ای تأثیر زیادی در شکل‌گیری شخصیت آینده‌سازان کشور دارد.
این در حالی است که امروزه این بازی‌ها علاوه بر ابزار درآمدی به دستگاه ضدفرهنگی تبدیل شده است. نماینده مردم مشهد و کلات با اشاره به راه‌اندازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، اظهار کرد: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای راه‌اندازی شد تا مشکلات مذکور برطرف شود. بر این اساس در بند (۳) ماده (۲) اساسنامه بنیاد آمده است: تدوین سیاست‌های حمایتی و تشویقی در زمینه تهیه، تولید، واردات، صادرات و توزیع بازی‌های رایانه‌ای توسط بنیاد و بخش خصوصی به منظور ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعریف سیاست‌های مناسب برای مقابله با بازی‌های مضر و مخرب باید انجام شود.
وی با اشاره به اینکه سهم بازی‌های خارجی از بازار کشورمان ۸۶ درصد بوده و نهایتاً بازی‌های داخلی ۱۴ درصد سهم دارند، افزود: متأسفانه در این بازی‌ها که با تخلف در دسترس آینده‌سازان این کشور است، محتوا‌هایی مانند خلاف جنسی، الحاق کفر، تضعیف دین، همجنس‌گرایی، آموزش انواع جرم‌ها مانند سرقت، قتل‌های دسته جمعی و روابط جنسی مشاهده می‌شود.

توجه به هویت ملی کاهش یافته است
رئیس کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: اذهان فرزندان این سرزمین در فضای مجازی مورد هجمه باز‌ی‌های مذکور قرار گرفته است. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته امروزه توجه به هویت ملی کاهش یافته است، بر این اساس باید سؤال کرد چرا نسبت به مسائل فرهنگی و سبک زندگی
ایرانی- اسلامی بی‌توجهی رخ داده است. پژمانفر ادامه داد: متأسفانه به جای اجرای این بند از اساسنامه بنیاد عنوان رده‌بندی سنی را صرفاً اجرایی کردیم.
این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه قانون توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای صراحتاً کنار گذاشته شده است، گفت: به عنوان مثال در پرسشنامه بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی از مؤلفه‌هایی مانند خشونت، ترس، کلمات توهین‌آمیز، استفاده از مشروبات الکلی، قمار، یأس و ناامیدی سؤال می‌شود که بر اساس یک نمونه عملی بازی که پاسخش در همه این موارد بلی بوده، عنوان رده‌بندی سنی گرفته است.
وی با اشاره به اینکه ۶۷ درصد از جمعیت استفاده‌کننده از بازی‌های رایانه‌ای کمتر از ۳۰‌سال سن دارند، افزود: این مهم در حالی است که بیش از ۶۰ درصد آن‌ها تحصیلات زیر دیپلم دارند. بر این اساس حدود ۳۰ میلیون از فرزندان این کشور دچار صحنه‌های مستهجن چنین بازی‌هایی شده‌اند.

رده‌بندی و هشدار سنی اعلام نمی‌شود
پژمانفر با اشاره به اینکه توزیع چنین بازی‌هایی صرفاً بر اساس کپی رایت نیست و می‌توان اذعان کرد سازمان‌یافته انجام می‌شود، تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد استفاده‌کنندگان از بازی‌های رایانه‌ای اعلام کرده‌اند رده‌بندی را اعلام نمی‌کنند.
نمایندگان شخصاً محتوای بازی GTA را بررسی کنند تا به محتوای آن واقف شوند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در گزارشی اعلام کرده که مجموعه مذکور در حوزه مشکلات مالی و کارکرد غیرشفاف بوده و باید به آن رسیدگی شود. باید گفت که کودتای فرهنگی در کشورمان رخ داده و فرزندانمان در مواجهه با شدیدترین هجمه‌ها هستند.

۷۰۰۰ لینک متخلف ارجاع شد.
اما در ادامه جلسه علنی مجلس عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤال نصرالله پژمانفر در خصوص نظارت وی بر عملکرد ضعیف و شائبه‌دار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مدیرعامل آن گفت: در موضوع بازی‌های رایانه‌ای در حوزه نظارت بر بازی‌های خارجی ۱۵ ناشر مجوز دارند که با توجه به استعلاماتی که از آن‌ها صورت گرفته در فضای بازی‌های خارجی به آن‌ها مجوز اعطا شده است و سال گذشته ۷۰۰۰ لینک متخلف بازی رایانه‌ای به کمیته مصادیق مجرمانه ارجاع شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بازی رایانه‌ای پیش از انتشار به صدور پروانه انتشار نیاز دارد، افزود: در این بخش رده بندی سنی صورت می‌گیرد و به این شکل به امکان انتشار بازی‌های رایانه‌ای مجوز داده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در حوزه بازی‌های رایانه‌ای موبایلی نظارت تا هفت روز پس از عرضه رخ می‌دهد، بیان کرد: در حوزه بازی‌های ایرانی بررسی‌های محتوایی پیش از انتشار صورت می‌گیرد و رده‌بندی سنی اعمال می‌شود که در این حوزه از مجموع ۱۰ هزارو ۵۰۰ بازی بررسی شده، ۲۱۵ بازی ممنوع اعلام شده و مابقی بازی‌ها مجاز شدند.
صالحی با بیان اینکه بر بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی داخلی و خارجی نظارت انجام می‌شود، اظهار داشت: بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، نظام رده بندی سنی را انجام می‌دهد تا خانواده‌ها و بازی‌کنندگان در این فضا اعمال نظارت بر خانواده و مصرف داشته باشند که بیش از ۱۸ هزار بازی موبایلی نظام رده بندی اخذ کردند.

معرفی واحد‌های متخلف به مراکز انتظامی
صالحی در ادامه با تأکید بر اینکه بنیادملی بازی‌های رایانه‌های بر فضای مراکز توزیع فیزیکی و فروشگاه‌ها نظارت می‌کند، افزود: در سال گذشته ۳۵‌هزار فروشگاه و بیش از ۴۵۰۰ گیم‌نت مورد بازرسی قرار گرفتند که حدود ۴۴۰ واحد متخلف به مراکز انتظامی معرفی شدند. در حوزه نظارت بر فضا‌های مجازی حدود ۷۰۰۰ مورد لینک که متخلف بوده در سال ۹۶ به کمیته مصادیق مجرمانه ارجاع شده است.
وی با بیان اینکه یک روند قابل توجه در حوزه نظارت بر بازی‌های رایانه‌ای شکل گرفته که ممکن است جامع نباشد، تأکید کرد: در فضا‌های مجازی و حقیقی متخلفانی وجود دارند، به ویژه در فضای مجازی که امکان ایجاد آدرس‌های جدید و فضا‌های خودساخته برای آن‌ها وجود دارد و امر نظارت را سخت‌تر می‌کند، اما اقداماتی که در حوزه نظارت بر فضا‌های مجاز و غیرمجاز صورت گرفته، رو به جلو پیش رفته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه ترویج جریان بازی‌سازی ایرانی برای کمک به فضای اقتصاد و فرهنگ، دغدغه‌ای مهم و اساسی است، افزود: با همین نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسیر رو به جلویی در مسیر حمایت‌ها طی کرده است، به طوری که در سال ۹۰ در جشنواره سالانه بازی‌های رایانه‌ای ۹۴ بازی داخلی وجود داشت، اما در سال گذشته ۱۹۰ بازی رایانه‌ای داخلی وجود داشته که این روند رو به جلوی داخل در حوزه بازی‌های رایانه‌ای را نشان می‌دهد. وی با بیان اینکه در سال ۹۴ حدود ۱۱ درصد بازار داخلی توسط بازی‌های ایرانی تأمین می‌شد که گردش مالی آن حدود ۴۶۰ میلیارد تومان بود، ادامه داد: در سال ۹۶ حدود ۱۴ درصد بازی‌های ایرانی در این بازار دخالت داشتند، یعنی سهم ما طی دو سال ۳ درصد افزایش داشته و بازار ۹۲۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار