کد خبر: 930539
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان:
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: 26 محصول به میزان 18 هزار تن فرآورده‌های خام دامی و خوراک دام و طیور به ارزش صادراتی بیش از 16.7 میلیون دلار به 21 کشور هدف صادر شد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،شهرام موحدی در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: امنیت غذایی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های همه کشورها اعم از توسعه‌یافته، در حال توسعه و فقیر است و در تمام 5 قاره اهمیت بسزایی دارد، بعضی از کشورهای دنیا به علت خشکسالی در حوزه تأمین مواد غذایی دچار مشکلاتی شده، آمارها نشان می‌دهد از میان 41 پدیده بحران‌زا در دنیا 30 پدیده بحرانی در کشور ایران وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها زلزله خاموش یا تغییر اقلیم است.
وی افزود: پیش‌بینی شده تا سال 2080 حدود 25 تا 50 درصد تولیدات کشاورزی در جهان کاهش خواهد یافت، طبق تعریف سازمان خواروبار جهانی ناتوانی در به دست آوردن یا مصرف غذای ناکافی از نظر کمی و کیفی را ناامنی غذایی می‌نامند و چهار راهکار در حوزه برطرف کردن ناامنی برای کلیه کشورها ارائه داد.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: در چهار راهکار جهانی که برای به دست آوردن امنیت غذایی به ویژه در کشورهایی که دارای تغییرات اقلیمی هستند ارائه شده، نقش دامپزشکی در تمامی راه‌کارها غیرقابل انکار است.
وی تأکید کرد: اولین راهکار دسترسی به غذا که تحت تأثیر درآمد جامعه، اقتصاد خانوار و قیمت‌ها باشد که هرچقدر قیمت‌ها به طور مثال در اقتصاد خانواده عشایر که بر اساس دامداری و دام‌پروری است، تولیدات دامی به سبب رعایت موارد بهداشتی بیشتر شود، قیمت‌ها قابلیت کنترل بیشتری دارد.
موحدی عنوان کرد: راهکار دوم پایداری و قابلیت دسترسی به غذا که عمدتاً تحت تأثیر تولیدات داخلی و قابلیت انبارداری و نگهداری، راهکار سوم ایمن و مغذی بودن غذا که شامل بهداشت و کیفیت غذا و راهکار چهارم فراهم ساختن غذا تحت تأثیر اثرات بحرانی آب و هوایی، اقلیمی، قحطی، بیماری‌های دامی و جنگ است.
وی بیان داشت: شعار امسال دامپزشکی همان شعار ساده «دام سالم، غذای سالم و انسان سالم» است که اهمیت آن روز به روز نمایان‌تر می‌شود، امروزه صحت و سلامت جامعه بشری در نقاط زیادی با صحت دیگر جانداران اهلی و وحشی مرتبط است و صحت آن‌ها تأثیرات غیرقابل‌چشم‌پوشی در سلامت انسانی دارد، بیماری‌های مشترک بین دام و انسان نشان می‌دهد که سلامت انسان جدای از بهداشت دام نیست.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان ابراز داشت: استان اصفهان در حوزه نظارتی بهداشت عمومی و مواد غذایی یک ابر استان است، این استان 32 کشتارگاه دام، 19 کشتارگاه طیور، 39 کارخانه خوراک دام طیور و آبزیان، 40 واحد بسته‌بندی فرآورده‌های خام دامی، 14 واحد بسته‌بندی تخم‌مرغ، 11 واحد بسته‌بندی آلایش خوراکی، 15 سردخانه نگهداری فراورده‌های خام دامی، 78 مرکز جمع‌آوری شیر خام و 20 واحد تبدیل ضایعات دارد.
وی آمار داد: کشتارگاه‌های سنتی در سال 96 تعطیل شده‌اند وگرنه تا سال 96 تعداد 26 کشتارگاه سنتی تعطیل شده بود، کار بسیار سختی که تبعات اجتماعی زیادی به دنبال دارد.
موحدی در حوزه بهداشت عمومی کشتارگاه‌های دام عنوان داشت: تعطیلی سه کشتارگاه سنتی رزوه، چادگان و گلپایگان در سال 96، تعطیلی کشتارگاه سنتی دام خوانسار در ابتدای سال 97، افتتاح دو کشتارگاه صنعتی زرین دام گلپایگان و صالحی چادگان و پیگیری احداث سالن پیش سرد لاشه‌های دامی در کشتارگاه‌ها از اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.
وی با اشاره به بهداشت عمومی کشتارگاه‌های طیور گفت: نصب و راه‌اندازی خط اتوماتیک کشتار (خط دو کشتار) در 6 کشتارگاه، افتتاح یکی از مجهزترین کشتارگاه‌های صنعتی طیور کشور در اصفهان، دریافت کد صادراتی IR توسط سه کشتارگاه صنعتی طیور استان و جداسازی خط کشتار بوقلمون از خط کشتار مرغ در دو کشتارگاه طیور به منظور رعایت بهداشت عمومی طیور انجام شد.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در حوزه دامپزشکی در سال 96 به حدود 259 تن فراورده در کشتارگاه‌های دام، 170 تن در حوزه نظارت در سطح شهر و 400 هزار قطعه طیور که تشخیص داده شده برای مصرف ناسالم، غیربهداشتی و بیماری‌زا هستند، اجازه داده نشده که سر سفره مردم برود، 110 تن فرآورده دامی در کشتارگاه‌ها، در سطح شهر 68 تن و در کشتارگاه‌های طیور 318 هزار قطعه نیز در 6 ماهه اول امسال ضبط شده است.

وی یادآور شد: اگر دامپزشکی دست به این کارها نمی‌زد آیا حوزه درمان می‌توانست پاسخگوی بیماری‌هایی که جامعه را فرا می‌گرفت باشد و در صورتی که این فرآورده‌های بیماری‌زا بر سفره مردم آمده بود تخت بیمارستانی کافی برای مبتلایان به فرآورده‌ها فراهم بود؟ آیا حق دامپزشکی هست که از اعتبارات بخش سلامت بی‌بهره باشد؟
موحدی در خصوص اجرای طرح‌های تشدید نظارت بهداشتی در ایام نوروز، ماه رمضان، عید قربان و دهه محرم سال 97 توضیح داد: ادامه طرح ساماندهی قطعه‌بندی مرغ از کشتارگاه تا رستوران، ادامه طرح ساماندهی انبارهای نهادهای دامی، ساماندهی عسل، پرنده فروشی‌های سطح شهر، فروشندگان دام زنده حاشیه‌های شهر و ساماندهی تخم‌مرغ از تولید تا عرضه در طرح تشدید نظارت بهداشتی انجام شد.
وی درباره اهم فعالیت‌های اداره تشخیص درمان از مهر 96 تا مهر 97 اذعان داشت: 86 مورد نظارت، نمونه‌برداری و کنترل کیفی و کمی کارخانه‌های داروسازی، مکمل سازی و دی کلسیم‌سازی، 131 مورد ارزیابی کیفیت داروهای دامپزشکی طرح PMS، 9 مورد کشف داروهای تقلبی و غیرمجاز، 5 هزار و 530 آزمایش‌های مولکولی، حدود 23 هزار آزمایش‌های میکروبیولوژی و آزمون‌های صادرات مواد غذایی و 3 هزار بازرسی از مراکز تشخیص و درمانی اهم فعالیت‌های اداره تشخیص و درمان بوده است.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به تایپینگ گوشت در استان مطرح کرد: تشخیص تفرقی انواع گوشت و قابلیت انجام آزمایش تشخیص تفریقی انواع گوشت به روش PCR و تشخیص افتراقی گوشت تک سمی (الاغ، قاطر، اسب) گاو، گوسفند، بز، طیور، گاومیش و شتر است که با اندازه‌گیری باقیمانده‌ها در گوشت (قرمزوسفید) باقیمانده آنتی‌بیوتیک‌های در گوشت و همچنین باقیمانده ضدعفونی‌کننده‌های ماهی و مواد موجود در مواد غذایی تشخیص و اندازه‌گیری می‌شوند.
وی گفت: طبق سازمان تجارت جهانی همه فرآورده‌ها برای صادرات نیاز به گواهی دامپزشکی دارند که به دنبال سیاست‌های کلان کشور که روی آوردن به صادرات غیرنفتی تعداد 26 محصول به میزان 18 هزار تن فرآورده‌های خام دامی و خوراک دام و طیور به ارزش صادراتی بیش از 16.7 میلیون دلار به 21 کشور هدف صادر شد.
موحدی در مورد عملکرد 6 ماه اول سال 1397 درباره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور آبزیان، زنبورعسل و کرم ابریشم توضیح داد: دامپزشکی استان در این حوزه اقدام به بازدید واحدهای پرورشی، نمونه‌برداری، پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، پایش سالمونلا در مزارع و ممیزی ویژه مزارع پرورشی، تأمین و توزیع واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، پایش بیماری‌های باکتریایی و انگلی زنبورعسل و ضدعفونی مزارع پرورش نوغان و بررسی بیماری‌های انگلی کرم ابریشم انجام کرده است.
وی همچنین به اهم اقدامات اداره بهداشت در جهت پیشگیری از بیماری آنفلوانزای پرندگان اشاره و اظهار کرد: به منظور پیشگیری از آنفلوانزای پرندگان ستاد مدیریت بحران و مقابله و کنترل آنفلوانزای فوق حاد فعال شد و مدیران و صاحبان واحدهای پرورشی با محوریت امنیت زیستی و کنترل و پیشگیری تحت آموزش و کارشناسان شبکه دامپزشکی نیز مورد بازآموزی قرار گرفتند، اکیپ‌های پایش و مراقبت و معدوم‌سازی تجهیز و فعال‌شده و روزانه به رصد پرداختند، همچنین نسبت به واکسیناسیون واحدهای تخم‌گذار و مادر استان اقدام شد.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: در حوزه آبزیان در 6 ماه اول سال 97 تعداد 500 مورد بازدید از مزارع آبزی‌پروری، 100 مورد نمونه‌برداری جهت تأیید وضعیت سلامت آبزی و 880 نفر ساعت آموزش بهره‌برداران و کارشناسان دامپزشکی انجام شد، لازم به ذکر است ظرفیت پرورش استان 950 تن ماهی گرم آبی، 500 تن ماهی سرد آبی و 44 میلیون قطعه قزل‌آلا که مورد سنجش مالاشیست گرین (باقیمانده دارویی غیرمجاز و سرطان‌زا) قرار می‌گیرند.
وی در ادامه چندی از اقدامات حقوقی این اداره را برشمرد و گفت: در حوزه قاچاق دام، قاچاق دارو، تهدید علیه بهداشت، پرونده تعزیرات، اموال غیرمنقول، اختلاف با سایر دستگاه‌ها و دیوان عدالت اداری اقدامات خوبی انجام شده، همچنین تعداد 260 مورد ضبطی، 39 مورد معدومی و 137 مورد پلمب مراکز صورت گرفته است.
موحدی اضافه کرد: در بخش آموزشی و ترویجی 55 هزار عدد بروشور، 6 هزار پوستر کتابچه، 168 بنر و استند توصیه‌های بهداشتی جهت بهره‌برداران، تولید کلیپ‌های موشن گرافیک و برگزاری جلسات و کلاس‌های آموزش ترویجی انجام شده است.
وی درباره اقدامات دامپزشکی در عشایر تصریح کرد: از جمله اقدامات دامپزشکی در عشایر عمل واکسیناسیون و واکسن تب برفکی رایگان است، در شهرهای عشایر نشین مانند سمیرم، فریدن و فریدون‌شهر خدمات خوبی در این حوزه ارائه می‌شود، در برخی از ماه‌های سال که عشایر به خوزستان مهاجرت می‌کنند دامپزشکی با مراجعه به این ناحیه به عشایر اصفهان خدمات‌رسانی می‌کنند، در دامپزشکی چالش اول و آخر نبود خودروی عملیاتی مناسب است.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: دیگر چیزی به اسم هورمون استفاده نمی‌شود و کاملاً منسوخ شده، غذای سالم باعث سلامت انسان می‌شود به همین دلیل تلاش شده دامپزشکی موقع بارگیری طیور حاضر باشد، عمل را تأیید کند و زمان پرهیز مصرف رعایت شود، در حوزه دام بزرگ بعد از تزریق آنتی‌بیوتیک شیر دور ریخته می‌شود اما این مورد به عنوان چالش بهداشتی تاکنون مطرح نشده است.
وی تأکید داشت: حوزه دامپزشکی از کمبود اعتبارت رنج می‌برد با این حال با تمام توان کار می‌کند و بهره بری بالا است اما اگر اعتبارات مکفی حداقل سه برابر شود می‌توان خدمات مثمرثمرتری را به آحاد مردم، با نظارت بیشتر بهداشتی روستایی، عشایری، دامداری، مرغداری و آبزی‌پروری داشت، اعتبارات دامپزشکی عموماً استانی و اعتبارات ملی برای موارد خاص است، در این زمینه باید خواست مردمی ایجاد شود تا افزایش اعتبار اتفاق بیفتد.
موحدی یادآور شد: هیچ باربری عمومی اجازه باربری دارو ندارد زیرا باربری دارویی تحت نظارت دامپزشکی با حمل و نقل دارویی انجام می‌شود، هیچ انبار عمومی در استان که بیش از 5 هزار مورد هستند اجازه نگهداری دارو را ندارد که اگر در این مجموعه‌ها دارویی نگهداری شود خلاف قانون است.
وی ادامه داد: اشخاصی بعضاً به تولید ملی دارویی با تقلب داروهای باکیفیت با برند کارخانه‌های کشور ضربه می‌زنند که برخی از آن‌ها شناسایی شدند، 4 محموله با بیش از 260 میلیون ارزش دارویی کشف شده که به مراجع قضایی ارجاع داده شده‌اند.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اذعان داشت: داروهای تقلبی و داروهای قاچاق از کشورهای مجاور و خارج از زنجیره و بدون شرایط نگهداری حمل وارد کشور می‌شوند، باید از خودسری در درمان توسط افراد غیرمجاز و استفاده از داروهای خارج از زنجیره اجتناب کرد.
وی بیان داشت: محور فعالیت دیگر اداره کل دامپزشکی ارتقا آزمایشگاه‌های استان برای تأثیرگذاری با سرعت بالا است، در استان اصفهان در این مورد فعالیت‌های خوبی انجام شده و زیرساخت‌های لازم برای آزمایشگاه جداسازی فلزات سنگین مواد غذایی در حال فراهم شدن است و در شرایط موجود بهترین حرکت خودکفایی به دست دانشمندان و ورود شرکت‌های دانش‌بنیان است تا یک بسیج عمومی بر روی تولید ماده مؤثره دارو شکل بگیرد.
در ادامه حجت‌الاسلام احمدرضا کیانی، مسؤول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در اداره‌کل دامپزشکی استان اصفهان در خصوص انتخاب و انتصاب ناظران شرعی از نزدیک اظهار کرد: یکی از مشکلات حوزه ذبح شرعی این است که قانون ذبح شرعی بعد از تصویب از نظر بودجه و عدد رقم به خوبی اجرا نشده است.
وی اضافه کرد: یکی از مواد قانون این است که عوارضی را کشتارگاه‌ها به عنوان حق‌الزحمه ناظران به دولت پرداخت کند، به تعداد کشتاری که در کشتارگاه انجام می‌شود به ازای هر دانه مرغ یا هر رأس دام دولت بابت نظارت شرعی هزینه‌ای دریافت می‌کند اما این هزینه به ناظران شرعی پرداخت نمی‌شود و صاحبان کشتارگاه مجبور می‌شوند دوباره حق‌الزحمه‌ای را به ناظران شرعی پرداخت کنند که موجب نارضایتی کشتارگاه‌ها را فراهم آورده است.
مسؤول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در اداره‌کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: 70 ناظر ذبح شرعی در کشتارگاه‌های اصفهان مشغول نظارت هستند، کشتارگاه‌های که اکثرا بیرون از شهرها قرار دارند و اگر ذبح طیور مطرح باشد در شب و دام در بعدازظهر انجام می‌شود و ناظران بهداشتی و شرعی در همه این موارد مشغول نظارت هستند و در این میان بارها اتفاق افتاده ذبح غیرشرعی به وجود آمده، لاشه از چرخه تولید حذف شده و اجازه مصرف نداده نشده است.
وی بیان کرد: علت اصلی ذبح شرعی عدم مهارت است، در کشتارگاه‌ها به یکی از کارگرها آموزش داده شده اما معمولاً 50 درصد ذبح‌های خارج از کشتارگاه به دلیل عدم مهارت ذبیح حرام می‌شود، به عنوان مثال در روز عاشورا و تاسوعا در شهر اصفهان جلوی دسته‌ها ذبح زیادی انجام می‌شود که بارها مشاهده شده ذبیح حرام شده است بنابراین توصیه می‌شود در صورت امکان ذبیح‌ها وارد کشتارگاه شود و با مهارت لازم باید ذبح شوند.
کیانی خاطرنشان ساخت: نظارت بر آبزیان از دیگر وظایف ناظران شرعی است که در صورت مواجهه با آن تمامی آبزیان حرام از چرخه خارج می‌شود مثلاً در ماه گذشته یک تن خرچنگ از چرخه خارج شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر