کد خبر: 930550
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
همزمان با روز جهاني كودك؛
شهردار اصفهان همزمان با روز جهاني كودك، در نشست هم انديشي با سمن ها و تشكل هاي فعال حوزه كودك و نوجوان كه در قالب سي و نهمين نشست از سلسله نشست هاي هم انديشي اصفهان فردا میثاق نامه حقوق كودك توسط يكي از كودكان، قرائت شد و به امضاي شهردار اصفهان رسيد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان دكتر قدرت الله نوروزي، شهردار اصفهان در اين نشست با تأكيد بر عزم مديريت شهري بر تحقق شهر دوستدار كودك، افزود: اميدواريم اصفهان به عنوان پايلوت شهر دوستدار كودك در جهان باشد.
وي ادامه داد: زمانی‌که از شهر دوستدار کودک صحبت می كنيم، منظور ارائه خدمات عادلانه از جمله امکانات آموزشی و طراحی درست در همه نقاط شهر برای کودکان است.
شهردار اصفهان با تاكيد بر لزوم توجه به حقوق شهروندي كودك حتي در طراحی شهری افزود: در اين زمينه بايد  به نیاز کودکان و آینده آنان توجه و با عدالت برخورد شود.
وی اضافه كرد: امروز بسیاری از اسناد حقوق بشر از جمله سند حمایت از حقوق کودکان مورد تأیید قرار گرفته و همگان ملزم به رعایت آن هستند؛ ایران نیز این کنوانسیون را با شرط آن‌که مواردی از این سند برخلاف موازین شرعی نباشد، پذيرفته و خود را ملزم به اجرای آن می‌داند.
وي ابراز نمود: امروز ۱۹۳ کشور عضو این کنوانسیون هستند و در ایران ۱۶ مهر برابر با ۱۸ اکتبر به عنوان روز جهانی کودک شناخته می‌شود، این در حالی است که ۱۹۳ کشور در دنیا هر کدام یک روز را به عنوان روز جهانی کودک نامگذاری کردند و بنابراین هر روز در جهان روز کودک است.
شهردار اصفهان با بيان اينكه در بسیاری از قوانین مصوب مجلس، حقوق کودک در کنار حقوق یک زن مورد توجه قرار گرفته است، تصريح كرد: یک زن از لحظه بارداری و دمیده شدن روح در جنین تا چندسالگی کودک حضانت او را برعهده دارد بنابراين اگر علاقه‌مند به دفاع از حقوق کودک هستیم باید به عنوان مثال به یک زن کارمند در طول سال چهار ماه مرخصی با حفظ سمت شغلی تعلق گیرد تا بتواند کانون خانواده را گرم و فرزندان خود را به درستی تربیت کند.
كودك، ابزار نيست، صاحب آينده كشور است
شهردار اصفهان با اشاره به انتخاب شهر اصفهان به عنوان شهر دوستدار کودک خاطرنشان کرد: این استاندارد باید در تمام نقاط شهر، شهرک‌ها و محله‌ها ایجاد شود؛ کودک باید در شهر خود احساس امنیت کند در این صورت است که سند تصویب شده در وزارت کشور به عنوان شهر دوستدار کودک تحقق می‌یابد.
شهردار اصفهان خطاب به سازمان هاي مردم نهاد حوزه كودك گفت: بايد در زمينه حقوق كودك مطالبه داشته باشيد. سمن‌های فعال در زمینه حقوق کودکان باید از شورای اسلامی شهر مطالبه داشته باشند و مصوبات لازم را از شورا دریافت کنند تا زمينه زندگی بهتر کودکان ارائه و ابزارها و امکانات مورد نیاز در اختيار قرار گيرد. همچنين اگر تصمیمی برای کودکان گرفته می‌شود، سمن‌ها نیز باید در این تصمیم‌گیری مشارکت داشته باشند.
وی اذعان داشت: كودك، ابزار نيست و نبايد به كودك نگاه ابزاري داشت. بايد به کودکان به عنوان صاحبان حق و آینده داران کشور توجه کرد تا توسعه کشور تضمین شود.
در پايان اين جلسه شهردار اصفهان از بازسازي نمايشي شهرهاي قديم، مكتب خانه ها و ديگر اجزاي آن ديدن و از فعالان حوزه نمايش كودك كه با زبان كودكانه، شهر دوستدار را براي كودكان معرفي مي كردند، تقدير كرد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار