کد خبر: 930663
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
مدیرعامل جامعه نابینایان آذربایجان‌شرقی مدعی شد
مدیرعامل جامعه نابینایان آذربایجان‌شرقی، گفت: در جلسه‌ای که با شهردار فعلی داشتیم موضوعات و مشکلات را مطرح کردیم، در پاسخ گفتند شهرداری موظف به ارائه خدمات به نابینایان نیست و نابینایان باید از بهزیستی خدمات دریافت کنند.

فرهاد عبدوی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی عصای سفید، با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب تشکل جامعه نابینایان از اولین سمن‌هایی بوده که در استان تشکیل‌شده و بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین تشکل در سطح نابینایان است، اظهار داشت: به‌غیر از فعالیت‌های سیاسی در همه موارد جامعه نابینایان فعالیت داشته و 700 عضو مستقیم در این جامعه فعال بوده و با توجه به خانواده نابینایان برای بالای 3 هزار نفر خدمات ارائه می‌شود.

وی افزود: در سال 89 پس از تلاش‌های زیاد توسط شهرداری ساختمان حاضر تحویل داده شد و قرار بود سه تشکل مادر معلولان یعنی نابینایان، ناشنوایان و معلولان جسمی حرکتی در این ساختمان فعالیت کنند.

 مدیرعامل جامعه نابینایان آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: ساختمان دیگر در خیابان 17 شهریور قدیم بوده که به شکل مخروبه درآمده است که 25 سال قبل بهزیستی داده است.

وی ادامه داد: صندوق قرض‌الحسنه جابرابن عبدالله انصاری توسط جامعه نابینایان تشکیل و اداره می‌شود و جلسات ماهیانه برگزار شده و وام ضروری به نابینایان تعلق می‌گیرد. تا به امروز  و طی یک سال گذشته برای یک‌صد نفر وام ضروری یک‌میلیون تومانی ارائه‌ شده است.

عبدوی خاطرنشان کرد: اکثر مشکلات نابینایان اشتغال، مسکن و ازدواج بوده که در این‌ بین مشکل اشتغال یک مشکل پایدار بوده و اگر این مشکل رفع شود به دنبال آن مشکل مسکن و ازدواج نیز رفع می‌شود.

وی بیان کرد: دوره‌های آموزشی ماساژ درمانی را توسط یک خیر در تبریز برگزار کردیم، اما به خاطر اهمال‌کاری اداره‌کل بهزیستی استان در اهمیت ندادن به این موضوع و خیری که برای این کار پیش‌قدم شده بود این دوره‌ها نیمه‌تمام ماند.

مدیرعامل جامعه نابینایان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: دوره قالیبافی برای نابینایان برگزارشده و پس از آنجام آموزش‌های لازم در طی سه سال توسط اتحادیه قالیبافان برای 20 نفر مدرک قالیبافی ارائه‌ شده است.

وی اضافه کرد: همچنین طی برنامه‌ای نرم‌افزار تله لایت رونمایی شد که از طریق این برنامه نابینایان به‌راحتی می‌توانند از پیام‌رسان تلگرام استفاده کنند.

عبدوی با گلایه از شهرداری تبریز گفت: در دوره شهردار اسبق اقدامات خوبی در حوزه مناسب‌سازی شهری انجام شد اما پس از رفتن آن مدیر، شهرداران جدید نابینایان را به حال خود رها کردند و مشاوران نابینایان در شهرداری‌ها کنار گذاشته شدند، از شهریور سال 95 چالش جامعه نابینایان با شهرداری آغاز شد.

وی اضافه کرد: سال 95 از طرف معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری ما را ملزم کردند دو اتاق این ساختمان را در اختیار دادگاه مهر خانواده قرار دهیم و قول دادند که 6 ماه بعد انتقال خواهند داد اما از همان روز با شهرداری در جدال هستیم، چراکه آن دو روز در هفته دائمی شد و حتی کارشناسان دادگستری قفل درب‌ها را عوض کردند و برای ما محدودیت قائل شدند و گفتند که زمانی که ما هستیم به این ساختمان نیایید.

مدیرعامل جامعه نابینایان آذربایجان‌شرقی افزود: به دلیل حضور خانواده‌های طلاق در فضای پارک و مشاجره‌های بین خانواده‌هایی که طلاق گرفته‌اند، نمی‌توانیم از پارک استفاده کنیم در حالی‌که قرار بر این بود این پارک ویژه معلولان و نابینایان باشد.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که با شهردار فعلی داشتیم موضوعات و مشکلات را مطرح کردیم، در پاسخ گفتند، نه‌تنها کارشناسان دادگستری را از آنجا بیرون نخواهیم کرد بلکه ساختمان متعلق به شهرداری بوده و شهرداری موظف به ارائه خدمات به نابینایان نیست و نابینایان باید از بهزیستی خدمات دریافت کنند.

عبدوی خاطرنشان کرد: البته دلیل موضوعات را عدم اتحاد نابینایان در آذربایجان‌شرقی عنوان می‌کنند، در حالی‌که در برخی استان‌ها 10 تشکل برای نابینایان وجود دارد و اختلاف‌ سلیقه یک امر عادی است، همچنان که در شورای شهر هم برای انتخاب شهردار بین اعضا اختلاف وجود دارد.

وی با بیان اینکه شهرداری در خصوص جلسات مناسب‌سازی را حذف کرده است، گفت: یکسری مسوولان و مدیران که به‌صورت رابطه‌ای مدیر شده‌اند، فکر می‌کنند جامعه نابینایان در کنار نابینایی که خداوند به آنها داده باید کر و لال و معلول جسمی و حرکتی باشند و حق خودشان را هم نخواهند، به نظر این مدیران نابینایانی که در ادارات کار می‌کنند سربار آن اداره هستند و هر چقدر هم به این افراد حقوق داده شود، اضافه بوده در حالی‌که برخی نابینایان بسیار توانمند و نیروی قدرتمندی هستند.

مدیرعامل جامعه نابینایان آذربایجان شرقی افزود: مهم‌ترین تحولی که در سال‌جاری در رابطه با معلولان انجام شد، قانون حمایت از معلولان بود که تصویب و ابلاغ شد و بر طبق این قانون امتیازاتی تعیین‌ شده ازجمله استفاده از خدمات شهری که متأسفانه شهرداری در تبریز کاری نکرده و این در حالی‌ است که شخص اول شهرداری اعلام می‌کند، نمی‌توانیم برای شما خدماتی ارائه کنیم یعنی در مقابل قانون ایستاده است.

وی تأکید کرد: طبق قانون، شهردار موظف به اجرای مصوبات شورای شهر بوده و با وجود مصوبه شورای شهر مبنی بر تخلیه ساختمان حاضر توسط دادگاه مهر خانواده و تحویل آن به جامعه نابینایان و نامه استانداری در خصوص رفع مشکلات ساختمان فعلی تاکنون هیچ اقدامی انجام‌ نشده است.

عبدوی بیان کرد: از شروع سال‌جاری تاکنون دو بار مکاتبه کردیم اما نتوانستیم وقت ملاقات با شهردار بگیریم، درجایی که 700 نفر در یک تشکل فعالیت می‌کنند از مسوولان انتظار داریم نظارت کرده و حتی از این مجموعه بازدید کنند.

 

گلایه از صداوسیمای استان در خصوص عدم پوشش برنامه‌ جامعه نابینایان

وی با گلایه از صداوسیمای استان در خصوص عدم پوشش برنامه‌ جامعه نابینایان، گفت: در نشست‌های خبری اولین کسانی که باید، باشند نمایندگان صداوسیما هستند اما بر اساس تصمیمات مدیریت قبلی تا ارگان دولتی نامه‌نگاری نکند، خبرنگار اعزام نمی‌کنند اما فعالیت‌های یک فوتبالیست هرکجا باشد منعکس می‌شود، در این‌ بین تناقض وجود دارد حداقل ما را هم به‌عنوان یک فوتبالیست محسوب کنند.

مدیرعامل جامعه نابینایان آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: در حال حاضر انشعاب گاز ساختمان قطع‌شده و بنای ساختمان مشکلات اساسی داشته و بر اساس مکاتباتی که با شهرداری انجام دادیم، بار اول گفتند نامه گم‌شده و دوباره نامه‌نگاری کردیم که فعلاً پاسخی نداده‌اند، ما فقط ساختمان خواستیم و جایی را مشخص نکرده‌ایم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر