کد خبر: 930850
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲

جوان آنلاین: دیگر چیزی تا ایام اربعین حسینی نمانده است و از هفته‌های آتی مشتاقان حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین سفر خود را آغاز خواهند کرد. در این بین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که عمده زائران مراسم اربعین را تشکیل می‌دهند، به دلیل محدودیت‌هایی همچون خدمت سربازی، عدم صدور گواهی اشتغال به تحصیل و... باید پیش از سفر، برخی هماهنگی‌ها را انجام دهند تا بتوانند مجوز خروج از کشور را دریافت کنند، با این حال بسیاری از این دانشجویان به دلیل عدم اطلاع کافی از قوانین و آشنا نبودن با مراحل دریافت مجوز خروج از کشور، با مشکلاتی مواجه می‌شوند. از طرفی تعدادی دیگر از این زائران دانشجو نیستند و برای اولین بار قرار است در پیاده‌روی اربعین شرکت کنند، اما هیچ تحلیلی از این سفر چندروزه ندارند. بسیاری به دلیل بردن بار اضافی اذیت می‌شوند و عده‌ای هم با بیمار شدن فیض رسیدن به کربلا را از دست می‌دهند و مجبور می‌شوند به کشور برگردند.

بایدها و نبایدهای بسیاری در این سفر وجود دارد که اگر زائران آنها را رعایت کنند، علاوه‌بر حس و حال معنوی که به دست می‌آورند، می‌توانند به خوبی و با مدیریت بجا از ضعف جسمانی، بیماری و سرماخوردگی جلوگیری کنند.

 

الزامات بهداشتی

1 تاحد امکان از مایعات غیربسته‌بندی شده در مسیر استفاده نکنید و درصورت استفاده از یک بطری آب‌معدنی تا آخر حجم آب را استفاده کنید و از اسراف بپرهیزید.

2 به دلیل تعداد پرشمار موکب‌ها برای پذیرایی از زائران ممکن است گاهی مواد غذایی دچار کمی تغییر شوند. حتما هنگام گرسنگی، کمتر از حدمعمول غذا میل کنید تا هم توانایی ادامه مسیر داشته باشید و هم دچار مسمومیت نشوید.

3 هنگام استفاده از سرویس‌های بهداشتی به نکات بهداشتی توجه کنید و سعی کنید حداقل هنگام استراحت شبانه لباس‌هایتان را تعویض کرده و آن را بشویید تا روز بعد عرق‌سوز نشوید.

4 مصرف زیاد مایعات برای پیاده‌روی به شما کمک می‌کند تا میزان آب از دست‌رفته بدن تامین شود، پس سعی کنید علاوه بر آب آشامیدنی بسته‌بندی، از میوه‌های مناسب و آبدار نیز استفاده کنید.

 

الزامات امنیتی

1 شما در کشور عراق فقط به گذرنامه نیاز دارید. شناسنامه، کارت ملی، کارت‌های بانکی و شناسایی تنها باعث پرشدن فضای کوله‌پشتی می‌شود و احتمال مفقودی نیز وجود دارد.

2 به هیچ وجه وسایل زینتی، وسیله‌های ارتباطی به غیر از گوشی همراه مانند تبلت، لپ‌تاپ و... همراه خود نبرید. این وسایل بار اضافی هستند. شما در این سفر فقط به یک گوشی تلفن‌همراه و شارژر آن نیاز دارید.

3 در صورت بروز هر نوع مشکل سریعا به اولین نیروی نظامی عراقی مراجعه کنید و با احترام موضوع را با او در میان بگذارید و تا رسیدن نماینده کنسولی ایران کوچک‌ترین اطلاعات شخصی خود را فاش نکنید.

4 از مسیرهایی که تردد زائران در آن در جریان است، حرکت کنید و اگر به صورت گروهی پیاده‌روی می‌کنید، حتما در عمودهای مختلف قرار بگذارید تا از صحت و سلامت هم‌گروهی‌ها اطلاع پیدا کنید.

 

اطلاعات مسیر

برای آنکه در پیاده‌روی چندروزه اربعین شرکت کنید، ابتدا باید به شهر نجف بروید. برای رسیدن به شهر نجف، دو راه در پیش دارید:

هوایی شما می‌توانید از شهرهایی چون تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز، شیراز، ساری، کرمان، یزد و آبادان به صورت مستقیم به نجف پرواز کنید.

زمینی برای سفر زمینی به نجف، می‌توانید از پایانه‌های مرزی مهران، شلمچه، چزابه و خسروی عبور کنید. البته مسافران پیاده عمدتا از مرزهای مهران و قصرشیرین می‌گذرند. پس از عبور از مرز با استفاده از ماشین‌های گذری که زیاد هستند، خود را به شهر نجف برسانید. سال ۹۶ برخلاف سال‌های پیش، برای عبور از مرزها یک تقسیم‌بندی براساس استان محل سکونت زائران انجام شده بود. البته باید بدانید که این تقسیم‌بندی در سال پیش هم اختصاص داده شده بود، اما محدودیت‌ها برای عبور، چندان جدی به نظر نمی‌رسید، به هر حال آگاهی از این دسته‌بندی بد نیست:

مرز مهران مهم‌ترین و شلوغ‌ترین مرز است که در جنوب استان ایلام قرار دارد. از این مرز تا نجف حدود چهار تا ۶ ساعت راه در پیش دارید که براساس تقسیم‌بندی سال گذشته، مسافران استان‌های تهران، البرز، قزوین، قم، مرکزى، گیلان، مازندران، گلستان، لرستان، ایلام و همدان عبور می‌کردند.

مرز شلمچه در استان خوزستان قرار دارد و از این مرز تا شهر نجف پنج تا هشت ساعت راه پیش روی شماست که زائران استان‌های تهران، خراسان رضوى، اصفهان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیارى، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان عبور می‌کردند.

مرز چزابه این مرز نیز در استان خوزستان قرار داشته و با شهر نجف فاصله‌ای چهار تا هفت‌ساعته دارد که محل عبور زائران استان‌های تهران، خراسان رضوى، اصفهان، خوزستان، خراسان جنوبى، فارس، کرمان، یزد، سمنان و خراسان شمالى بود.

مرز خسروی این مرز در استان کرمانشاه قرار گرفته و با نجف فاصله‌ای پنج تا هفت‌ساعته دارد که استان‌های آذربایجان شرقى، آذربایجان غربى، اردبیل، زنجان، کردستان و کرمانشاه عبور داده می‌شدند؛ آن‌طور که از گفته‌های مسئولان در رسانه‌ها منکعس شده است، تقسیم‌بندی مرزها امسال نیز مانند سال گذشته است و تفاوتی نخواهد کرد.

 

  اقدامات دانشجویی

دانشجویان بخوانند

دانشجویان مشمول حتما قبل از عزیمت به سمت مرزها باید مساله خروج از کشور خود را حل کنند.

 با مراجعه به سایت www.epolice.ir درخواست خروج از کشور را با کد سخا (هنگام ثبت‌نام در دانشگاه و مراجعه برای معافیت تحصیلی کد سخا را دریافت کرده‌اید) ثبت کنید، سپس به بسیج دانشجویی دانشگاه مراجعه و فرم تعهد را پر کرده و ضامن معتبر معرفی کنید. درصورت نبود مشکل پس از 24 ساعت مجوز خروج صادر می‌شود که می‌توانید برای اطمینان به پلیس +10 مراجعه کرده و وضعیت خود را سوال کنید.

 در صورت نیاز به وام، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی باید به صندوق رفاه دانشگاه مراجعه و درخواست خود را از طریق حضوری و ثبت‌نام اینترنتی تکمیل کنند تا مبلغ یک میلیون تومان وام را دریافت کنند. دیگر دانشجویان هم باید به صندوق رفاه دانشگاه خود مراجعه کرده و جزئیات آن را جویا شوند. وزارت بهداشت مبلغ 700 هزار تومان و وزارت علوم هم مانند دانشگاه آزاد اسلامی یک میلیون تومان را برای دانشجویان خود در نظر گرفته‌اند.

 دانشجویان نگران جای استراحت و خورد و خوراک نباشند، چراکه قرارگاه نور سازمان بسیج دانشجویی در نجف و کربلا چهار هزار نفر ظرفیت اسکان دارد؛ از ۲۸ مهرماه تا ۹ آبان، در نجف دو شب و سه روز و در کربلا سه شب و چهار روز. البته دانشجویان می‌توانند در بقیه موکب‌ها هم اسکان داشته باشند، اما در موکب‌های قرارگاه فعالیت‌های فرهنگی و سخنرانی‌های ویژه دانشجویان و دانشگاهیان برنامه‌ریزی شده است.

 در استان‌های ایلام و خوزستان ستادهای استقبال از زائران دانشجو وجود دارد که واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در این دو استان مساله اسکان و تغذیه کاروان‌های دانشجویی را حل می‌کنند. همچنین موکب‌هایی در مسیر نجف و کربلا توسط برخی دانشگاه‌ها و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برپا شده است که مخصوص دانشگاهیان و دانشجویان هستند.

 

  رفت و برگشت چند؟

نرخ تاکسی و اتوبوس‌های عراق

بهتر است قبل از سفر حتما به صورت گروهی برنامه‌ریزی کنید، چراکه به خودی خود هزینه سفرهای انفرادی بالاتر از سفرهای گروهی است، اما اگر به هر دلیلی نتوانستید گروهی سفر کنید، باید برای هزینه‌های جاری این سفر پول همراه خود داشته باشید که با توجه به کاهش ارزش ریال بهتر است حتما دینار عراقی با خود ببرید و کرایه خودروهای حمل‌ونقل و نیازهای ضروری را از این طریق پرداخت کنید.

کرایه ماشین ون از مرز مهران تا شهر نجف ۱۷ هزار دینار است که به پول ما حدود ۲۲۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

از شهر نجف تا کربلا که عمدتا پیاده مشرف می‌شوند، کرایه اتوبوس و ون سه هزار و ۵۰۰ دینار و سواری چهارنفره، بررای هر نفر ۶ هزار دینار است.

از کربلا تا کاظمین با اتوبوس‌های حرم امام‌حسین(ع) رفت و برگشت به همراه زیارت طفلان مسلم هفت هزار دینار و با سواری چهارنفره (رفت) ۱۰ هزار دینار است.

کرایه سواری چهارنفره برای هر نفر ۲۵ هزار دینار است که از مرز مهران تا کربلا نیز همین میزان کرایه پیش‌بینی شده است.

کرایه از نجف تا کاظمین با ون و اتوبوس ۹ هزار دینار و با سواری ۱۴ هزار دینار می‌شود. از کربلا به مرقد سلمان فارسی با اتوبوس‌های حرم امام‌حسین(ع) رفت و برگشت 8 هزار دینار است. کربلا تا مهران نیز با اتوبوس‌های حرم امام‌حسین(ع) ۱۵ هزار دینار است.

از کربلا به سامرا با اتوبوس‌های حرم امام‌حسین(ع) رفت و برگشت همراه با زیارت کاظمین و طفلان‌مسلم ۱۲هزار دینار و از کاظمین به سامرا با سواری چهارنفره برای هر نفر ۱۰هزار دینار است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار