کد خبر: 930912
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۸
انتقادات صریح و تند ابراهیم رزاقی به صحبت‌های رئیس جمهور در دانشگاه
ابراهیم رزاقی با انتقاد به صحبت‌های روحانی در دانشگاه گفت: «آقای رئیس جمهور می‌گوید که علت پیشرفت دولت یازدهم امید مردم بوده، اما سوال اینجاست پیشرفت یعنی چه؟ یعنی پولدار شدن پولدار‌ها و یک عده خاص؟ یعنی نظام سرمایه‌داری در ایران که به تولید اهمیت نمی‌دهد و دلالی در آن وجود دارد؟ این که پیشرفت نیست.»
سرویس اقتصادی جوان آنلاین – مهسا گربندی: صبح امروز حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشور در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی حضور یافت و سخنرانی کرد. او در این مراسم صحبت‌هایی پیرامون امید به آینده را مطرح کرد و با اشاره به این مسئله که نقد بیش از حد می‌تواند غیرمفید باشد، گفت: «در سال ۹۲ انتخاب شده بودم و ۲ ماه بعد بنا بود دولت تشکیل دهیم به محض انتخاب قیمت دلار کاهش یافت، بازار آرام شد و امید‌ها افزایش یافت. در آن دوره ما هنوز کاری نکرده بودیم و دولت فعالیت خود را آغاز نکرده بود، اما مردم به آینده بهتر، به تعامل بیشتر با جهان، آرامش بیشتر و فضای امن‌تر و نه امنیتی‌تر، امیدوار شده بودند.»

به طور حتم امید در جامعه مفید و موثر خواهد بود، اما سوالی که مطرح می‌شود این است که نقش دولت و رئیس جمهور کشور در امیدبخشی جامعه چقدر است؟ و اینکه طبق صحبت‌های رئیس جمهور در سال ۹۲ و با سرکار آمدن دولت امید، امید‌ها در جامعه زیاد شده، اما چرا امروز همین دولت از امیدبخشی به جامعه ناتوان شده است؟

سیاست سرمایه‌داری دولت

دکتر ابراهیم رزاقی یکی از اساتید برجسته اقتصادی کشور با انتقاد از صحبت‌های امروز رئیس جمهور به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «آقای روحانی ۵ سال رئیس جمهور کشور بوده و در این ۵ سال ۳۰۰ میلیارد دلار از درآمد نفت و پتروشیمی را در دست داشته است تا با آن برای مردم و پیشرفت کشور کاری انجام دهند. اما دولت، الگوی نامناسب سیاست سرمایه‌داری را پیاده کرده و این مسئله به شدت به کشور آسیب زده است.»

رزاقی با اشاره به اینکه دولت خلاف آن چیزی که باید عمل می‌کرد، عمل کرده و بیشتر به خارج از کشور امید دارد، اظهار داشت: «همه اقدامات مهم کشور و بخش اجرایی آن بر عهده دولت است. در دوره‌ای که آمریکایی‌ها تمام تلاشش را می‌کند تا مانع فروش نفت ایران به کشور‌های دیگر شود بهترین کار این است که دولت دلار را از مبادلات خود حذف کند. اما چقدر در این کار تلاش کرده و موفق بوده است؟»

او ادامه می‌دهد: «پوتین اعلام کرده از وقتی که آمریکا ما را تحریم کرده در داخل پیشرفت‌هایی داشتیم و حتی از آمریکا تشکر هم می‌کنیم. آن‌ها می‌خواهند دلار را که دلیل اصلی قدرت آمریکاست را حذف کنند. این برخورد دیگر کشور‌ها با تحریم آمریکایی‌هاست، اما ما در مقابل تحریم‌ها چه کردیم؟ تنها شاهکار دولت این بود که اعلام کرده، قصد دارد یورو را جایگزین دلار کند! در حالی که یورو هم در همین خط آمریکایی‌هاست.»‌

می‌خواهند خودشان را بی‌گناه جلوه دهند

دکتر رزاقی با اشاره به سوءمدیریت‌های دولت دوازدهم می‌گوید: «متاسفانه دولتی‌ها با عملکرد خود نشان داده‌اند که نسبت به قشر ضعیف جامعه بی‌توجه بود‌ه‌اند. زیرا که با ۳۰۰ میلیارد دلار باید حداقل ۱۵ تا ۳۰ میلیون شغل ایجاد می‌شد در صورتی که این اتفاق نیفتاده است و بسیاری از کارگاه‌های کوچک و برخی از کارخانه‌ها در اثر سوءمدیریت دولت، تحت فشار قرار گرفتند و تعطیل شدند؛ بنابراین باید گفت که حرف‌هایی که آقای روحانی درباره امید مردم و اینکه منتقدان باعث ناامیدی مردم شده‌اند، به این دلیل است تا خودشان را در مشکلات اقتصادی پیش‌آمده بی‌گناه جلوه دهند و دیگران را متهم کنند.»

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: «دیوان محاسبات کشور هشدار داده بود و تخلفات بانک مرکزی را محرز دید. آن وقت آقای روحانی بی‌توجه نسبت به این مسئله و بعد از برکناری رئیس بانک مرکزی او را به عنوان مشاور خود در امور پولی و بانکی منصوب می‌کند! آن‌وقت ایشان توقع دارد که با چنین عملکردی مردم به او و دولتش امید داشته باشند.»

با عملکرد خوب خود به مردم امید دهید

ابراهیم رزاقی با انتقاد از دولت می‌گوید: «دائماً می‌گویند ما رای آورده‌ایم و مردم ما را انتخاب کرده‌اند. مگر مردم به شما رای داده‌اند که اینطور عمل کنید؟ آن‌ها به شما رای داده‌اند تا به وعده‌هایتان عمل کنید، اما متاسفانه آن وعده‌ها در حد حرف باقی مانده و این نشان می‌دهد که برای گول زدن مردم وعده‌ها را داده بودند.»

دکتر رزاقی می‌گوید: «۱۴ سال است که رهبر معظم انقلاب صحبت از مبارزه با فساد می‌کنند و از مسئولان می‌خواهند که این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند. اما مسئولان دولتی درباره کسانی که خیانت می‌کنند و زمینه فساد را ایجاد کرده‌اند، اطلاعاتی نمی‌دهند. اگر کسی فاسد باشد و در بخش‌های مهم مدیریتی فعالیت داشته باشد چه امیدی به بهبودی فضای اقتصادی خواهد بود؟»

این کارشناس اقتصادی به بی‌توجهی دولت نسبت به قشر ضعیف و متوسط جامعه اشاره می‌کند و می‌گوید: «۴۱ میلیون نفر از مردم کشور خانه ندارند و باید دوم سوم درآمدشان را برای اجاره خانه در نظر بگیرند. آیا دولت از وضعیت زندگی بازنشستگان، کارگران و قشر ضعیف جامعه باخبر است؟ از طرفی ۶۶ میلیون ایرانی در سن کار هستند که فقط ۲۳ میلیون نفر از آن‌ها مشغول به کار هستند. دولت در زمینه اشتغال چه کار‌هایی انجام داده است؟ بهتر است آقای رئیس جمهور در این‌باره صحبت کند و با عملکرد خوب خود به جامعه امید دهد!»

او ادامه می‌دهد: «در ایران ۴ درصد آدم‌ها به اندازه کل مردم ثروت دارند و ببینید که این‌ها با چه سرعتی مردم را فقیر کرده‌اند. از مسئولان دولتی می‌خواهم که یکبار دیگر وصیت‌نامه امام خمینی را بخواهند. حتی لازم می‌دانم که یکبار دیگر قانون اساسی را مطالعه کنند. قانون اساسی می‌گوید: «معاد برای تعالی انسان به خداست» و در اصل دیگر این قانون راهکار نشان داده و نوشته شده: «استقلال اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی مهم است و عدالت باید برقرار شود. دولت باید برای همه خوراک مسکن پوشاک بیمه و درمان را فراهم کند.»، اما دولت بدترین نوع مدیریت را پیاده کرده است.»

آقای رئیس جمهور از چه پیشرفتی صحبت می‌کند؟

دکتر رزاقی با اشاره به بخش دیگری از صحبت‌های امروز حسن روحانی می‌گوید: «آقای رئیس جمهور می‌گوید که علت پیشرفت دولت یازدهم امید مردم بوده، اما سوال اینجاست پیشرفت یعنی چه؟ یعنی پولدار شدن پولدار‌ها و یک عده خاص؟ یعنی نظام سرمایه‌داری در ایران که به تولید اهمیت نمی‌دهد و دلالی در آن وجود دارد؟ این که پیشرفت نیست. کاش بگویند وقتی صحبت از پیشرفت می‌کنند دقیقا چه چیزی را می‌گویند؟ به نظر من پیشرفت یعنی اینکه فقرا حداقل‌هایی که قانون اساسی گفته برایشان فراهم شود. پیشرفت یعنی بیکاری و فقر ریشه‌کن شود. اشتغال، تولید داخل و صادرات افزایش پیدا کند. شاهد این نباشیم که عده‌ای بنز زیر پایشان باشد و عده‌ای حتی قدرت خرید دوچرخه را هم نداشته باشند. دولت نمی‌تواند و نمی‌خواهد. وگرنه می‌تواند بانک‌ها را مجبور کند تا به جای کمک به دلالان از تولیدکنندگان حمایت کنند.»

دولت به حرف‌های مخالفانش توجه کند

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دشمن وارد جنگ اقتصادی با کشور شده، اما می‌بینیم که وزارت اقتصاد و وزارت کار بدون وزیر مانده است، اظهار می‌دارد: «سال‌ها پیش دیدیم که دنیا به ایران حمله کرد و همه امکانات برای صدام فراهم شد، اما رشادت‌های مردم باعث شد تا در آن پیروز شویم. حالا در جنگ اقتصادی مردم در میدان هستند، اما دولت همراه نیست. متاسفانه آمریکایی‌ها ما را تحریم می‌کنند و دولت با عملکرد نامناسب خود فقرا را ضعیف‌تر می‌کند!»

او ادامه می‌دهد: «مقصرین اصلی مشکلات اقتصادی کشورمان آمریکایی‌ها نیستند. مسئولان سرمایه‌دار داخلی هستند که ثروت‌هایی را اندوخته‌اند و خودزنی می‌کنند. آن وقت هر کس که از دولت انتقاد می‌کند را آمریکایی خطاب می‌کنند!»

دکتر ابراهیم رزاقی می‌گوید: «بهتر است دولت به حرف‌های مخالفانش توجه کند و توصیه‌های رهبری را جدی بگیرد. باید دولتی‌ها تجربه باشکوه و غنی دفاع مقدس را درنظر داشته باشد و از مردمانی که از همه چیز خود برای پیشرفت و حفظ وطن گذشته‌اند برای پست‌های مدیریتی و در وزارتخانه‌ها استفاده کند و کار‌های مهم را دست چنین افرادی بسپارند تا شاهد پیشرفت واقعی در کشور باشیم و در این جنگ اقتصادی پیروز شویم.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
0
0
اقای روحانی " درسال 92 مردم با امید به اینده بهتر به شما رای دادند " اما نمی دانستند به دولتی دل بسته اند " که بعد از 5سال از گفتار درمانی " به امید درمانی رسیده ست .
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
0
0
قربان دهنت، آقای رزاقی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
0
0
دقیقا.. اگر دولت خوب عمل کنه مردم حالشون خوبه و امیدوار میشوند
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
0
0
ببینید هنوز هم دیر نشده است
said
|
Switzerland
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
0
0
سلام. عزیزان این همان روحانی نیست که می خواست برجام موشکی بنویسد ؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار