کد خبر: 930959
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵
معاون منابع طبیعی:
معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: امسال در 2 میلیون هکتار از عرصه ‌های طبیعی این استان طرح حدنگاری اجرا خواهد شد و با عملیاتی شدن این طرح 5.5 میلیون هکتار از اراضی ملی دارای سند می شوند.

محمد علی سفیدیان افزود: اجرای طرح حدنگاری در تمام عرصه های منابع طبیعی نیازمند اعتبار بوده و با اعتبار کنونی، این طرح هم اکنون در 3.5 میلیون هکتار از 9.7 میلیون هکتار از عرصه ‌های طبیعی اجرایی شده است.
به گفته وی اکنون سهم شهرستان‌ ها، تعداد و مساحت پلاک ‌ها به منظور حدنگاری مشخص و ابلاغ شده است و با روشن شدن برنده مناقصه، کار اجرای طرح حدنگاری آغاز خواهد شد.
وی نبود استقبال پیمانکاران برای اجرای طرح حد نگاری را به عنوان یک چالش مطرح کرد و یادآور شد: هزینه اجرای طرح حدنگاری در هر هکتار حدود 40 هزار ریال و این رقم در استان ‌های شمالی 80 تا 90 هزار ریال است که این موضوع توقع پیمانکاران را بالا برده و باعث شده است از مناقصه ها چندان استقبال نکنند.
سفیدیان ادامه داد: حدود 95 درصد از عرصه ‌های منابع طبیعی استان سمنان دارای سند مالکیت بوده و 400 هزار هکتار از آن باقی مانده است.
وی اظهار داشت: حدود 700 هزار هکتار از عرصه های طبیعی استان که نیازمند اجرای طرح حدنگاری هستند مربوط به جنگل هاست و از ابتدای سال تاکنون برای 200 هزار هکتار از عرصه‌ های طبیعی استان سند تک‌برگی اخذ شده است.
وی تثبیت و اعمال حاکمیت بر اراضی ملی و گردآوری آمار دقیق شده و سپس برنامه ریزی در قالب آمایش سرزمین بر اساس این آمار برای اراضی ملی را از مزایای اجرای طرح حدنگاری برشمرد.
وی خاطر نشان کرد: ایجاد کمربند حفاظتی نیز از دیگر طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری است که با تخصیص اعتبارهای صندوق توسعه ملی اجرایی خواهد شد.
معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: در صورت تخصیص پنج هزار و 760 میلیون ریال اعتبار، کمربند حفاظتی به طول 52 کیلومتر در 10 حوزه آبخیز این استان ایجاد خواهد شد.
اکنون 83 درصد عرصه های کشور به منابع طبیعی اختصاص دارد که از این میزان 14 میلیون و 300 هزار هکتار جنگل در پنج رویشگاه مختلف، 84 میلیون و 500 هزار هکتار مرتع و 32 میلیون و 500 هزار هکتار بیابان است.
از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر