کد خبر: 931007
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
قاسمی:
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که آمریکا هنوز خروج از معاهده مودت را به صورت کتبی به ایران اعلام نکرده است.

جوان آنلاین: بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در جمع خبرنگاران حاضر شده و به سوالات آنان پاسخ گفت.

قاسمی در ابتدا موفقیت‌های کاروان پارالمپیکی و کسب رتبه سوم در بازی‌های آسیایی را تبریک گفت.

امیدواریم بخش خصوصی ایران در سوریه حضور پیدا کند

وی در پاسخ به سوالی درباره سوریه گفت: قطعا ایران بر اساس درخواست دولت سوریه حضور دارد و کمک به مبارزه با تروریسم مسئله مهمی است، برنامه ما حضور بخش خصوصی و بنگاه‌های صنعتی و تجاری و فناوری خصوصی در بازسازی سوریه است. امیداوریم شرایط برای کار زودتر فراهم شود. امیدواریم بخش خصوصی ایران در این بخش نیز حضور داشته و به مردم سوریه کمک کند.

قاسمی ادامه داد: سیاست ایران نسبت به همسایگان روشن است، مواضع ما در خصوص همه کشورها و کشورهای حاشیه خلیج فارس بارها تکرار شده و این سیاست در صورت شکل گیری زمینه‌ها، می‌تواند عملی شود. در حالی که شرایط فراهم شود همکاری‌های کشورهای منطقه می‌تواند تاثیر بسزایی در صلح و ثبات منطقه داشته باشد.

با در نظر داشتن مجموع قوانین و چارچوب‌های کشور در مسیر FATF حرکت خواهیم کرد

سخنگوی وزارت خارجه درباره FATF گفت: در خصوص FATF در هفته‌های اخیر صحبت زیادی شده است. قطعا این موضوع در جهت منافع ایران و سیاست اقتصاد خارجی ایران است و دارای مزایای بسیاری است و با در نظر داشتن مجموع قوانین و چارچوب‌های جمهوری اسلامی در این مسیر حرکت خواهیم کرد و قطعا سودمندی این کار بسیار زیاد است.

 وی افزود: این امیدواری ‌وجود دارد که هم FATF  و هم سایر سازمان‌های بین‌المللی رای ‌و نظر خود را بدون فشار خارجی داشته و اتخاذ کنند. رفتار آمریکا طی ماه‌های اخیر و بعد از‌ مجمع عمومی سازمان ملل و جلسه شورای امنیت و رای دادگاه لاهه، باعث شده آمریکا با عصبانیت بیشتری در خصوص مسایل مرتبط با ایران برخورد کند و تلاش کند شکست و انزوای خود را جبران کند. این رفتار آمریکا، رفتار جدیدی نیست و از گذشته وجود داشته است، رفتاری که شاید در برخی بخش‌ها تشدید شده است. آمریکا بازنده بازی است و علایم‌ آن در صحنه جهانی آشکار شده است.

وی ادامه داد: در پی بروز واقعه تلخ و متهم شدن یکی از دیپلماتهای ایران بر اثر توطئه معاندین روابط ایران و اروپا خصوصا در مقطع حساسی که ایران و اروپا پس از خروج امریکا از برجام، وارد تعاملات تازه‌ای شده‌اند، ایران در تماس کامل با این طرف‌ها است و امیدواریم هرچه زودتر بی‌گناهی دیپلمات ما اثبات شود و بازگردد. ولی دلیل نمی‌شود اقدامات خود در این خصوص را ریز به ریز اعلام کنیم. در زمان لازم و مناسب اقدامات خود را ریز به ریز اعلام می‌کنیم. متاسفانه گروه‌هایی هستند که آگاهانه یا ناآگاهانه علاقه‌مند به افشای اقدامات ایران هستند که کاری غلط و خلاف منافع ایران است.

دیپلمات ایرانی بیگناه است

وی افزود: اعتقاد راسخ داریم دیپلمات ایرانی بیگناه است و قربانی توطئه یک گروه تروریستی معاند علیه روابط ایران و اروپا است و این کشورها دیر یا زود به این می‌رسند که وی بی‌گناه است و باید آزاد شود. ما از هر تلاشی برای اثبات بی‌گناهی وی استفاده از سازوکارهای حقوقی ادامه خواهیم داد تا هرچه زودتر به این مسئله و بر توطئه فائق بیاییم. روابط ما با اروپا مهم است و یک موضوع دلیل عدم همکاری یا گفتگو نکردن در سایر حوزه‌ها نیست.

وی در خصوص اخراج دیپلمات ایرانی از‌ فرانسه گفت: ایران در مقابل اقدام ناپسند از جانب دیگر کشورها چه نسبت به دیپلماتها و چه سایر موضوعات با درایت و فهم شرایط عکس‌العمل لازم و متقابل را داشته و خواهد داشت. چه در مورد هلند و چه کشورهای دیگر، ما این حق را داریم و با توجه به مجموع منافع ملی و مصالح کشور اقدام لازم را انجام می‌دهیم. نه بحث پنهان نگه‌ داشتن و نه سکوت و نه نادیده انگاشتن موازین بین‌‌المللی وجود ندارد. در مواقع لازم اقدام متناسب انجام می‌شود. درباره هلند گفته‌ام که ما حق خود را محفوظ می‌دانیم. خبری شدن اقدامات و تحرکات به زمان مناسب خود موکول می‌شود. خیلی از روابط بین‌الملل در بین کشورها خبرش با فاصله زیادی ارایه می‌شود. ما الزاما با شتابزدگی دست به اقداماتی نمی‌زنیم که متضرر بشویم. نهایتا همه آنهایی که باید در جریان اقدامات باشند، هستند و در زمان مناسب اقدامات لازم انجام خواهد شد.

آمریکا باید هرگونه اقدام خود در سوریه را متوقف کند

قاسمی افزود: مداخله آمریکا بدون مجوز دولت سوریه، کاری خلاف و غیرقانونی است و خلاف همه موازین بین‌المللی است و ایالات متحده باید سریعا از هرگونه اقدام درون سوریه اجتناب کرده و آن را متوقف کند. با شناختی که از سیاست‌های توسعه‌طلبانه آمریکا داریم، واشنگتن در جهت بی‌ثباتی و ناامنی و کمک به تروریست‌ها اقدام خواهد کرد، تروریست‌هایی که تا حد زیادی تاکنون شکست خورده هستند.

اگر نیاز باشد با اروپا در سطح بالاتری نشست خواهیم داشت

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت: مذاکرات و رایزنی در سطوح مختلف با اتحادیه اروپا و عمدتا در سطوح کارشناسی بوده و ادامه خواهد یافت. آخرین نشست ما در سطح وزرا در حاشیه مجمع سازمان ملل بود که در سطح وزرا بود و مذاکراتی سازنده داشتیم. اگر نیاز باشد می‌توان نشست‌های دیگری در سطوح بالاتر داشته باشیم. اگر ضرورت احساس بشود، حتما در این مسیر با توجه به گام‌هایی که برداشته و مسیر رو به ‌پیشرفتی داشتیم این نشست‌های سطح بالا می‌توانند برگزار شوند.

قاسمی افزود: مذاکرات با اروپا بعد از 18 اردیبهشت آغاز شد. برخی پیشنهادات ارایه شد که برخی مورد پسند یا تضمین‌کننده خواسته‌های ما نبود که باز‌ مورد مذاکره قرار دادیم. پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و دورنمایی از نوع و‌ چگونگی همکاری‌ها به دست آمده ‌و امیدوارم طی هفته‌های آتی آنچه مدنظر ما بوده را دریافت و اعلام کنیم. تصمیم نهایی ما بسته به ‌پیشنهادات نهایی اروپایی برای ارائه ضمانت به ایران است.

نمی‌گذاریم حق شهروندان ایرانی در گرجستان تضییع شود

قاسمی افزود: موضوع گرجستان (بستن صرافی‌های ایرانی) یک استثنا است. پس از لغو روادید تعدادی از ایرانی‌ها برای تجارت و‌کسب کار به آنجا رفتند. درباره این مطلب گزارش‌هایی دریافت کرده و در حال بررسی هستیم. ظاهرا برخی صرافی‌ها متهم به تخلفاتی شده‌اند و تحت پیگرد قرار گرفته‌اند. ما با دولت گرجستان در حال بررسی و پیگری این اتهامات هستیم و اجازه نمی‌دهیم حقی از شهروند ایرانی تضییع شود.

آمریکا به آرزوی باطل صفر کردن فروش نفت ایران نمی‌رسد

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آمریکا اصرار داشت و تلاش کرد و می‌کند تا به یک اتفاقی که نمی‌تواند تحقق یابد دست یابد، یعنی صفر کردن صادرات نفت ایران که قطعا به آرزوی باطل نمی‌رسد. سازوکارهای لازم از گذشته و در مذاکرات با کشورها طراحی شده و ادامه دارد. فکر می‌کنم صادرات ما در حد مطلوب می‌تواند ادامه یابد و این مطلب از سوی وزارت نفت و بخش‌هایی از وزارت خارجه دنبال می‌شود و ترامپ نمی‌تواند به هدفش دست یابد. اما درباره چگونگی، میزان و مقاصد صادرات نباید درباره آنها صحبت کرد چون معاندان و آمریکایی‌ها از آن سوء استفاده می‌کنند. اما در حدی که میسر باشد، این وزارت نفت است اگر صلاح بداند می‌تواند صحبت کند.

خروج آمریکا از معاهده مودت را کتبی دریافت نکرده‌ایم

وی گفت: ما کتبا از آمریکا در خصوص خروج از عهدنامه مودت چیزی را دریافت نکردیم. در ادامه شکایتی که با موفقیت به ‌پیش بردیم و توانستیم قرار موقت از دادگاه بگیریم و به یک نقطه موقت در این دعوای حقوقی برسیم. خروج آمریکا از عهدنامه مودت، اجرایی‌شدنش یکسال زمان نیاز دارد تا از این عهدنامه خارج شوند. اقداماتی را در ادامه مسیر قبلی در دست بررسی داریم که در آینده اعلام خواهد شد. ما اقدامات لازم را در ادامه اقدامات قبلی انجام خواهیم داد و آن را خبری خواهیم کرد. اما در شرایط فعلی چگونگی حرکت و اقدام بعدی را علنی نخواهیم کرد. امیدوارم تا قبل از 4 نوامبر بتوانیم جزئیات را اعلام کنیم.

بحث‌های مقدماتی برای نگارش سند همکاری‌های ایران و افغانستان آغاز شده است

وی افزود: افغانستان همسایه مهمی برای ماست، هم از نظر امنیتی، اقتصادی و تاریخ کهن و ارتبطات قدیمی دو کشور. دو کشور باید در هر حوزه‌ای که امکان دارد همکاری کنند. امیدواریم انتخاباتی سالم و آرام و مورد دلخواه مردم افغانستان برگزار شود. هر نتیجه‌ای که از انتخابات به دست آید مورد استقبال ایران است. ما پنج کمیته برای بررسی موضوعات مهم و‌ مختلف از جمله قاچاق، امنیت، آب، همکاری‌های اقتصادی و غیره داشتیم. در پایان راه مذاکرات و رایزنی در پنج کمیته هستیم و فکر می‌کنم بحث‌های مقدماتی برای نگارش سند همکاری‌های ایران و افغانستان آغاز شده تا دو رییس جمهور نهایتا آن را امضا کنند.

سفرای ایران در هند و چین مشخص شده‌اند

قاسمی در خصوص تعیین سفرای ایران در کشورهای دیگر گفت:  سفرای ما در هند و‌ چین مشخص شده‌اند، یکی از آنها امیدوارم خیلی زود طی چند هفته آتی بتواند به محل ماموریت خود عزیمت کند و آخرین بخش‌های آن پروتکل به سرانجام برسد. یکی دیگر از کشورها کمی فرایند آن بیشتر طول می‌کشد. این تصور که مسئله در ریاست جمهوری طول می‌کشد آن را تکذیب می‌کنم و در دفتر ریاست جمهوری مشکلی نداریم.

پیام جدیدی درباره تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران دریافت نکرده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه درباره موضوع تاسیس دفتر اتحادیه اروپا گفت: موضوع تاسیس دفتر ‌پیشتر از سوی اتحادیه مطرح شده و در دستور کار و در حال بررسی است. آنچه در دیدار روسای نمایندگی‌های کشورهای اروپایی مطرح شده، حاصل مذاکرات و‌ گفتگوهای بسیاری بوده که احتمالا این موضوع آنجا مطرح شده است. ما هیچ چیز رسمی را جدیدا دریافت نکرده‌ایم و پس از پایان بررسی‌ها و ایجاد شرایط لازم نظر ایران را اعلام خواهیم کرد.

همه امور مربوط به مراسم اربعین روی روال است

 وی در ادامه گفت: ستاد اربعین از مدتها پیش فعال بوده، وزارت خارجه نماینده‌ای ویژه در آنجا دارد. تمامی تماس‌های دیپلماتیک و‌ مواردی که باید با دولت عراق صحبت شود توسط بخش کنسولی ما و همچنین سفارت ما در عراق و سرکنسولگری‌های ایران در این کشور دنبال می‌شود. تلاش شده با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور تسهیلات بیشتری مهیا شود و فکر می‌کنم همه امور روی روال است و هر آنچه می‌توانسته مورد نگرانی باشد مورد بحث و بررسی و نتیجه‌گیری قرار گرفته است.

منبع: تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
0
0
خوب حالا فرض کن ترامب به هدف نفتی اش نرسد انوقت امور خارجه و روحانی جه کاری برای مردم و مملکت انجام داده اند تا حالا؟ برای گرانی و بیکاری و اشفته بازار جه کار کردید؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار