کد خبر: 933504
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۷
سبک مدیریتی دانشگاه امیرکبیر، صدای دانشجویان را درآورد
دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک (صنعتی امیرکبیر) چندی پیش به کیفیت بد غذا و کاهش خدمات دانشجویی اعتراض کردند و شعار دادند که پولی‌تکنیک نمی‌خواهیم، اما مدت‌هاست که سبک مدیریتی این دانشگاه صدای دانشجویان را درآورده است.
علیرضا سزاوار
دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک (صنعتی امیرکبیر) چندی پیش به کیفیت بد غذا و کاهش خدمات دانشجویی اعتراض کردند و شعار دادند که پولی‌تکنیک نمی‌خواهیم، اما مدت‌هاست که سبک مدیریتی این دانشگاه صدای دانشجویان را درآورده است.

در یک سال اخیر مدیریت این دانشگاه با تبلیغات فراوان رسانه‌ای، تلاش کرده که نام این دانشگاه را پررنگ‌تر کند. درواقع انرژی‌ای که باید صرف توسعه کیفی وضعیت دانشجویان شود، قربانی تبلیغات رسانه‌ای شده است. به همین دلیل هم دانشجویان معترضند. دانشجویان نسبت به رفتار رؤساى انتصابى، به وضع خوابگاه‌ها، وضعیت رفاهى و از اینکه برسر راه فعالیت‌هاى فرهنگى‌شان سنگ انداخته می‌شود، شکایت دارند.

دوری از غذای دانشجویی

دانشجویان دانشگاه در تازه‌ترین مورد، در اعتراض به کیفیت غذا تجمع کردند. آن‌ها ظرف‌های غذا را در محوطه عمومی دانشگاه قرار دادند و شعار دادند: پولی‌تکنیک نمی‌خوایم، نمی‌خوایم.

دانشجویان معتقدند که دانشگاه بودجه دریافتی از وزارت علوم در خصوص تغذیه را هزینه نمی‌کند. به همین دلیل کیفیت غذای دانشجویان بسیار نامطلوب است و مسئولان تلاشی برای بهبود و افزایش کیفیت غذای دانشجویان انجام نمی‌دهند. یکی از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه امیرکبیر در این باره گفت: متأسفانه مسئولان دانشگاه غذای دانشجویان را به پیمانکار خصوصی واگذار کرده‌اند و پیمانکار نیز مواد اولیه این غذا را از مواد بسیار نامرغوب تهیه می‌کند، ضمن اینکه مسئولان دانشگاه به هیچ عنوان از غذای دانشجویی استفاده نمی‌کنند!

وی همچنین حذف غذای روز پنج‌شنبه از برنامه غذایی دانشجویان خوابگاهی را از دیگر عوامل تجمع آن‌ها عنوان کرد و گفت: متأسفانه اخیراً دانشگاه امیرکبیر غذای روز پنج‌شنبه دانشجویان خوابگاهی را از برنامه غذایی حذف کرده و دانشجویان را مجبور نمودند تا غذای روز پنج‌شنبه خود را به صورت آزاد و با قیمت حدود ۱۱ هزار تومان تهیه نمایند. در حالی که قبل از این بابت این غذا حدود ۱۲۰۰ تومان هزینه می‌کردند.

بخش خصوصی وارد می‌شود

کیفیت بد غذا یکی دیگر از علل تجمع دانشجویان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران اعلام شده است. وزارت علوم طی سال‌های اخیر بخش زیادی از امور خدماتی دانشجویان را به بخش خصوصی واگذار کرده است. این در حالی است که شورای صنفی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تشکیل شده ولی به دلیل فعال نبودن، دانشجویان به‌صورت خودجوش دست به این اعتراض زده‌اند.

همچنین برخی از دانشجویان دانشگاه، ضمن اشاره به بی‌نظمی‌های پورتال دانشجویی خبر داده‌اند که از اواسط مهر، غذای ناهار و شام روز‌های پنج‌شنبه به یکباره از پورتال دانشجویان حذف شده است. این دانشجویان به راه‌اندازی سلف آزاد نیز معترض بودند چراکه با راه‌اندازی این سلف قیمت غذای دانشجویان افزایش می‌یابد.

ورود معتمدی با حذف سنوات

یکی دیگر از دانشجویان در خصوص این تجمع گفت: سیاستگذاری‌هایی در دانشگاه‌های دولتی صورت می‌گیرد که دانشگاه‌ها در حال پولی شدن و تبدیل شدن به بنگاه‌های اقتصادی هستند که این امر در همه حوزه‌ها مشهود است. برای مثال دانشجویان پولی که وارد پردیس دانشگاه می‌شوند و با رتبه‌های پایین و تنها با پرداخت هزینه به دانشگاه‌های سراسری می‌آیند که سال به سال نیز ظرفیت پذیرش این دانشجویان بالا می‌رود.

در اوایل ریاست معتمدی بر دانشگاه پلی‌تکنیک، قانونی به تصویب رسید که تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی تنها هشت ترم خواهد بود. یعنی پس از آن سنوات رفاهی آموزشی به دانشجویان تعلق نمی‌گیرد. همین قضیه اعتراضاتی را به دنبال داشت که هنوز هم ادامه دارد. این قانون بندی دارد که بر اساس آن، دانشگاه به صلاحدید خود می‌تواند برای ورودی‌های ماقبل، عطف به ماسبق کند.

حکومت خودمختار امیرکبیر

به گفته یک دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، این امر باعث شده برای دانشجویان ورودی‌سال‌های ۹۱، ۹۲ و ۹۳ نیز این بند قانون اعمال شود. به طوری که سنوات آموزشی ۹ ترم شده است و دانشگاه با تخفیفاتی که داده است، از ترم ۱۰ به بعد از دانشجویان پول دریافت می‌کند.

مطابق اصل ۳ و اصل ۳۰ قانون اساسی کشور، دولت موظف است که شرایط تحصیل رایگان را برای همه ملت فراهم آورد، اما آیین‌نامه‌هایی که جدیداً یکی پس از دیگری در حال تصویب شدن هستند، سمت و سویی کاملاً مخالف این اصول صریح قانون اساسی دارند.
به طورنمونه به گفته شورای صنفی کل دانشگاه، وزارت علوم تحصیل رایگان در ترم پنجم کارشناسی ارشد را مجاز می‌داند، حال آنکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر به صورت یک حکومت خودمختار تصمیم به اخذ هزینه از دانشجویان برای تحصیل در ترم پنجم گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر