کد خبر: 934135
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۶
دانشگاه آزاد از ۲۸۸۶ ظرفیت رشته‌های پزشکی خالی خبر می‌دهد
به تازگی نشست کمیته آموزش عالی و علوم‌پزشکی کمیسیون آموزش مجلس به منظور بررسی نهایی مشکلات آزمون دانشگاه آزاد برگزار شد.
مبينا صديقى
به تازگی نشست کمیته آموزش عالی و علوم‌پزشکی کمیسیون آموزش مجلس به منظور بررسی نهایی مشکلات آزمون دانشگاه آزاد برگزار شد. در نهایت قرار شد برای حل مشکل، دانشگاه آزاد آمار دقیق پذیرفته‌شدگان را منتشر کند تا با توجه به ظرفیت باقیمانده تصمیم‌گیری شود.

سرمنشأ مشکلات پذیرفته‌شدگان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه آزاد این بود که هر سال این دانشگاه برای رشته‌های پزشکی سه بار تکمیل ظرفیت اعلام می‌کرد. این دانشگاه در هیچ سالی ظرفیت خود را به یکباره تکمیل نمی‌کرد، در حالی که شورای عالی سنجش و پذیرش امسال تنها یک بار اجازه تکمیل ظرفیت را به دانشگاه آزاد داد.

اعتراض پذیرفته‌شدگان ادامه دارد

رئیس شورای عالی سنجش در نشست کمیته آموزش عالی و علوم‌پزشکی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: «دانشگاه آزاد باید آماری دقیق از تعداد پذیرفته‌شدگان در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی ارائه دهد. بر اساس برآورد‌ها به نظر می‌رسد این دانشگاه تنها برای رشته پزشکی حدود ۴ هزار نفر ظرفیت اعلام کرده است.» ابراهیم خدایی با بیان اینکه برخی پذیرفته‌شدگان در دانشگاه آزاد از دانشگاه‌های دولتی به منظور ثبت‌نام در دانشگاه آزاد انصراف داده‌اند، عنوان کرد: «اعتراض پذیرفته‌شدگان همچنان به قوت خود باقی است. دانشگاه آزاد ۲۲ هزار نفر ذخیره اعلام کرده است در حالی که ظرفیت واقعی عددی بسیار کمتر بوده است. مسلماً اگر ظرفیت را دوبرابر کنیم نیز مشکل حل نخواهد شد.»

پذیرفته‌شدگان ذخیره هستند

این در حالی است که به گفته سرپرست دانشگاه آزاد، در حال حاضر از ۸ هزار و ۹۰۷ نفر ظرفیت رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد حدود ۲ هزار و ۸۸۶ نفر خالی است. محمدمهدی طهرانچی معتقد است: «در مرحله تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد ۱۸ هزار و ۵۸۴ نفر ظرفیت اعلام شد که تنها ۴ هزار و ۱۳۶ نفر ثبت نام کردند. در نتیجه ۸ هزار و ۹۰۰ نفر ظرفیت خالی باقی ماند. به همین دلیل مقرر شد واحد‌های دانشگاهی برحسب اولویت ذخیره ثبت‌نام کنند.»

سرپرست دانشگاه آزاد عنوان کرد: «در این مرحله باید ۵ هزار و ۶۹۰ نفر پذیرفته می‌شدند، اما از آنجایی که در مرحله نخست ۱۸ هزار نفر ظرفیت اعلام شد و ۴ هزار نفر ثبت نام کردند. بنابراین باید تعدادی بیشتر از ۵هزار و ۶۹۰ نفر اعلام می‌شد تا دانشجو به تعداد کافی ثبت‌نام کند به همین دلیل حدود ۴۸ هزار نفر در سه ردیف ذخیره ۱، ۲ و ۳ در این مرحله ظرفیت اعلام شد. افرادی که در این مرحله پذیرفته شدند ذخیره هستند.»
وی با اشاره به تعداد پذیرفته‌شدگانی که ثبت‌نام آن‌ها ملغی شده است، گفت: «۴ هزار و ۲۶۹ نفر از ذخیره‌ها ثبت نام کردند که ثبت‌نام آن‌ها ملغی شد و دانشگاه با تمام توان به دنبال حل مشکلات پذیرفته‌شدگان است.»

تکمیل فرم، پذیرش نیست

در این مرحله به واحد‌ها تأکید شده بود برحسب ظرفیت خود ذخیره ثبت‌نام کنند، اما برخی واحد‌ها خطا و بدون در نظر گرفتن ظرفیت، تمامی دانشجویان مراجعه‌کننده را ثبت‌نام کردند.

در این حین ۲۲ هزار نفر از ذخیره‌ها اعلام کردند که در صورت قبولی تمایل دارند در دانشگاه آزاد ادامه تحصیل دهند. از آنجا که نباید رتبه و نمره تراز افراد جابه‌جا شود دانشگاه ناچار شد تمامی دانشجویان پزشکی را مجدداً با توجه به رشته محل‌ها جابه‌جا کند لذا افراد جابه‌جا شدند و لیستی جدید با رشته و محل متفاوت ایجاد شد و در نتیجه رشته محل برخی از پذیرفته‌شدگان تغییر کرد. دانشگاه آزاد نکته حائز اهمیت در این تغییرات را رعایت عدالت می‌داند و با اعلام ظرفیت ۵ هزار و ۶۹۰ نفر، در واقع تنها هزار و ۸۸۵ نفر ثبت‌نام‌کننده را می‌شناسد و اعلام ظرفیت و تکمیل فرم توسط افراد به معنای پذیرش در دانشگاه نیست. در حال حاضر از ۸هزار و ۹۰۷ نفر ظرفیت پزشکی دانشگاه آزاد حدود ۲هزار و ۸۸۶ نفر خالی است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مادر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
0
دانشگاه ازاد مقصر است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها