کد خبر: 934142
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱
وبگاه دولتی چین در تحلیلی نوشت: دور جدید تحریم‌ها علیه ایران که با مشارکت آمریکا ، عربستان و تل آویو شکل گرفته سرانجامی ندارد و این تحریم‌ها نیز دور زده خواهد شد.
جوان‌آنلاین: «وبگاه دولتی چین» روز دوشنبه در گزارشی تحت عنوان «دور جدید تحریم‌های پوچ علیه ایران» به بررسی اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران پرداخت و نوشت: تحریم‌های جدید قبل از شروع مرده‌اند.

به نوشته این وبگاه، آخرین تحولات در این زمینه نشان می‌دهد که آمریکا در تحریم ایران تنها مانده و سایر قدرت‌های بزرگ تصمیم به ادامه تجارت با ایران دارند. به عنوان مثال، اتحادیه اروپا  چنین تصمیمی را گرفته زیرا هیچ‌گونه مورد نقض تعهد از سوی تهران در مور غنی سازی اورانیوم را نیافته است.اتحادیه اروپا برای متوقف ساختن شرکت‌ها از ضرر ناشی از تحریم‌های شدید آمریکا قصد دارد یک نظام پرداخت جدید که «ساز و کار ویژه مالی» نام دارد را برای انطباق و اجتناب از تحریم موسسات بانکی و مالی خود توسط آمریکا توسعه دهد. این به یقین شروع استقلال مالی اروپا از مقررات آمریکا است.

در ادامه این گزارش آمده است: انگلیس، فرانسه و آلمان، سه قدرت بزرگ جهانی این تحریم‌ها را محکوم و اعلام کردند که ایران تعهدی را در چارچوب توافق هسته‌ای نقض نکرده است. روسیه، یکی دیگر از شرکای اصلی این  توافق نیز وعده داده تا همچنان به طور معمول تجارت با ایران را ادامه دهد

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای هرگونه تحریم‌های یک جانبه را رد و اعلام کرده که  هر کاری که لازم است را برای ادامه تجارت با ایران و  افزایش روابط تجاری و مالی با این کشور علی‌رغم تهدید به تحریم شرکت‌ها روسی از سوی آمریکا انجام می‌دهد.

وبگاه دولتی چین در ادامه نوشت: این موارد باعث شد تا آمریکا مجبور شود از تقاضای قبلی خود برای متوقف کردن تجارت نفت با ایران صرف نظر کند .درک اینکه هیچ راهی برای متوقف کردن کشورهای نیازمند به نفت از انجام تجارت با این کشور و خرید نفت ایران نیست، واشنگتن را مجبور ساخت تا هشت کشور از جمله هند، کره جنوبی، ایتالیا، ژاپن و سایر متحدان را از تحریم‌های ایران معاف کند.

بر اساس این گزارش، مهمترین دو عامل مهم  ناکارآمدی دور جدید تحریم‌ها، مقاومت هند و چین است. هند قبلا با فشار عظیمی از سوی آمریکا مواجه شد تا بتواند خرید نفت ایران را کاهش دهد و حتی اینک نیز  سیاستگذاران هند نیز تحت فشار قرار دارند تا با آمریکا مخالفت نکنند. با این موارد رخ داده آمریکا مجبور شد مجددا در مورد اعمال تحریم‌های انرژی ایران در  ماه نوامبر(آبان) تجدید نظر کند، چرا که چین و هند، بزرگترین وارد کننده نفت خام ایران، نگرانی خود را نسبت به پذیرش تحریم‌ها ابراز کردند.نگرانی اصلی برای هند این است که نیازهای عظیم داخلی خود  به نفت خام ایران با تضمین‌های کشورهای عرب نفت‌خیز خلیج فارس قابل جبران نیست، البته پرداخت‌های هند به ایران به نظام مالی آمریکا وابسته است.

این وبگاه در خاتمه نوشت: به طور کلی، این دور از تحریم‌ها کاملا بی‌معنی است و با توافق آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل علیه ایران شکل گرفته است. این رویکرد هیچ سرانجامی ندارد زیرا تحریم‌ها تقریبا دور زده خواهند شد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار