کد خبر: 934171
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۱
نیویورک‌تایمز فاش کرد
عجز مقام‌های ارشد اطلاعاتی سعودی نزدیک به محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، در مواجهه با قدرت روزافزون ایران در منطقه کارشان را به جایی کشانده که طی جلسه‌ای با دو بازرگان عرب و صهیونیست در راستای سفارش پروژه ایجاد اغتشاش در داخل ایران از آن‌ها درباره امکان ترور مقامات ایرانی و مخصوصاً فرمانده سپاه قدس ایران پرسیده‌اند که آن‌ها ضمن اعلام ناتوانی، آدرس یک شرکت امنیتی انگلیسی را داده‌اند.
عجز مقام‌های ارشد اطلاعاتی سعودی نزدیک به محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، در مواجهه با قدرت روزافزون ایران در منطقه کارشان را به جایی کشانده که طی جلسه‌ای با دو بازرگان عرب و صهیونیست در راستای سفارش پروژه ایجاد اغتشاش در داخل ایران از آن‌ها درباره امکان ترور مقامات ایرانی و مخصوصاً فرمانده سپاه قدس ایران پرسیده‌اند که آن‌ها ضمن اعلام ناتوانی، آدرس یک شرکت امنیتی انگلیسی را داده‌اند.
روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی اختصاصی به نقل از سه منبع مطلع گزارش داده است که در جریان جلسه‌ای در فروردین۱۳۹۶ (مارس ۲۰۱۷) دو تاجر بین‌المللی، جرج نادر لبنانی- امریکایی و جوئل زامل استرالیایی- اسرائیلی به دو مقام نزدیک محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان پیشنهاد داده بودند، در ازای دریافت ۲ میلیارد دلار، می‌توانند اقتصاد ایران را خراب کنند. این دو تاجر مدعی شده‌اند که برجام به ایران توان مالی خوبی داده و امریکا هم دیگر دنبال کاهش توان مالی ایران نیست، پس باید خودشان کاری کنند و در همین راستا ساختن اکانت‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی برای راه‌انداختن تظاهرات در ایران، پیداکردن دارایی‌های نیروی قدس سپاه در جهان، هیاهو بر سر اتهامات ساختگی یا واقعی علیه مقام‌های ایران برای اختلاف افکنی به عنوان فهرستی از کار‌هایی که از دست‌شان برمی‌آید، به طرف مقابل عرضه کرده‌اند. نکته قابل توجه اینکه سعودی‌ها در این جلسه پرسیده‌اند: «آیا ترور هم می‌توانند بکنند، مثلا ً. قاسم‌سلیمانی را» که بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز این دو تاجر پس‌از مشورت با وکلای‌شان جواب می‌دهند ما خودمان نمی‌توانیم، اما می‌شناسیم کسانی را که کارتان را راه بیندازند، مثلا یک آژانس که یکسری بازنشسته امنیتی در انگلستان راه انداخته‌اند.
احمد عسیری، از فرماندهان ارتش عربستان که اخیراً به دنبال قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان از سمت اطلاعاتی خود برکنار شد، در این مذاکرات حضور داشته است. به گزارش نیویورک‌تایمز این ژنرال مرتب به واشنگتن سفر می‌کرده و با لابی‌گر‌های وابسته به عربستان در امریکا دیدار می‌کرده است. دیدار مقامات اطلاعاتی عربستان با مسئولان برخی شرکت‌های خصوصی را جورج نادر، بازرگان لبنانی-امریکایی برنامه‌ریزی کرده بود. او که پیش از این با محمد بن‌سلمان نیز دیدار کرده است دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا را در جریان طرح خود قرار داده بود.
«نادر» ۵۸ ساله، تاجر لبنانی تبار امریکایی به نمایندگی از امارات و عربستان سعودی در لابی‌های گسترده ضد ایرانی در سراسر جهان شرکت کرده است و نفود قابل‌توجهی میان سران عرب دارد. اواخر اسفند سال ۱۳۹۶ پایگاه «میدل‌ایست‌آی» در خبری اختصاصی گزارش داد نادر در اواخر سال ۲۰۱۵، محمد بن‌سلمان، محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، سلمان، ولیعهد بحرین و ملک عبدالله، پادشاه اردن را در قایقی در دریای سرخ گرد هم آورد و پیشنهاد تشکیل یک گروه منطقه‌ای منتخب متشکل از نمایندگان شش کشور عربی را مطرح کرده که می‌تواند جایگزین شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب شود. طبق گزارش نیویورک تایمز، جورج نادر، مشاور سیاسی ولیعهد ابوظبی و «الیوت برویدی»، معاون رئیس کمیته ملی جمهوریخواهان در امور مالی که از حامیان مقابله سخت با ایران و قطر هستند به صورت مکرر ترامپ را تحت فشار گذاشتند تا به صورت خصوصی و خارج از کاخ سفید با محمد بن‌زاید دیدار کند. نیویورک‌تایمز نوشت: نادر با قراردادی به ارزش بیش از یک میلیارد دلاری برای شرکت امنیتی «سیرسینوس» که به برویدی تعلق دارد موفق شد این مقام جمهوریخواه را برای پیش بردن اهداف و نقشه‌های ابوظبی وسوسه کند. همچنین ۲۰۰میلیون دلار نیز از جانب امارات به شرکت برویدی تعلق گرفت.
همین روزنامه در گزارش ۳۰ اردیبهشت ماه سال جاری خود جزئیاتی تازه از طرح خرابکارانه و ضدایرانی جورج نادر، مشاور ولیعهد ابوظبی منتشر کرده بود. در گزارش مذکور، از دیدار نادر با «دونالد ترامپ جونیور» پسر ارشد ترامپ سه ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در برج ترامپ در نیویورک خبر داده شد؛ دیداری که «اریک پرینس» مؤسس «بلک واتر» آن را ترتیب داده بود.
در این دیدار، نادر ضمن اعلام آمادگی ریاض و ابوظبی برای کمک به ترامپ در انتخابات، به بازارگرمی برای طرح تبلیغاتی محرمانه‌ای برای استفاده از پیمانکاران خصوصی جهت بی‌ثبات کردن ایران پرداخت.
جوئل زامل، بازرگان اسرائیلی یکی دیگر از تجار حاضر در مذاکره فروردین ۹۶ هم رابطه نزدیک و مستحکمی با اداره‌های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل دارد. جورج نادر و جوئل زامل هر دو از جمله شاهدان تحقیقات رابرت مولر، بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ امریکا هستند. دادستانان امریکایی از هر دو بازرگان در مورد مذاکرات‌شان با مقامات ایالات متحده و عربستان تحقیق کرده‌اند. با این حال مشخص نیست گفت‌وگو‌های سال گذشته آن‌ها در ریاض چه ارتباطی با دیگر جزئیات تحقیق رابرت مولر دارد.
سخنگوی دولت عربستان و وکلای جورج نادر و جوئل زامل از پاسخ به پرسش‌های نیویورک‌تایمز خودداری کرده‌اند. به نوشته نیویورک‌تایمز در دوره تشکیل چنین جلساتی، محمد بن‌سلمان، هنوز ولیعهد نبوده و به عنوان نایب ولیعهد و وزیر دفاع عربستان تلاش می‌کرد قدرت خود را تثبیت کند و مشاورانش را به تشدید فعالیت‌های اطلاعاتی و نظامی خارج از عربستان تشویق می‌کرد، هرچند این گزارش درباره احتمال اطلاع محمد بن‌سلمان از تشکیل این جلسات جزئیاتی ارائه نکرده است.

گله سعودی از معافیت تحریم‌ها علیه ایران
«خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان سعودی با انتقاد ضمنی از امریکا اعلام کرد که از ابتدای ماه میلادی آتی، صادرات نفت خود را روزانه ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد. به گزارش شبکه العربیه، الفالح در خصوص استثنا شدن هشت کشور در تحریم‌های امریکا علیه ایران، گفت: استثنائات امریکا واکنش بالایی در بازار نفت ایجاد کرده است و هرگز نمی‌توانیم قیمت مشخصی برای نفت تضمین کنیم. پیش از این رویترز به نقل از چند منبع نزدیک به اوپک گزارش داده بود که عربستان سعودی از تصمیم امریکا برای اعطای معافیت به برخی کشور‌ها از جمله هند و چین متعجب شده است چرا که باعث کاهش قیمت نفت می‌شود.
این منابع گفته‌اند که عربستان اکنون قصد دارد با کاهش صادرات نفت خود از کاهش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کند. روز جمعه قیمت هر بشکه نفت خام به زیر ۷۰ دلار رسیده بود. خالد الفالح با اعلام اینکه تغییراتی در قیمت نفت و میعانات نفتی به وجود خواهد آمد، تأکید کرد: چشم بازار نفت بیش از حد به امریکا دوخته شده است. وزیر انرژی سعودی همچنین گفت که کشور‌های تولید‌کننده نفت هنوز بر سر کاهش تولید نفت به توافق نرسیده‌اند. کاهش صادرات نفت عربستان از ماه دسامبر (در مقایسه با ماه نوامبر) در حالی است که امریکا حساب ویژه‌ای روی عربستان در تأمین نفت بازار جهانی در سایه تحریم‌های نفتی ایران باز کرده است و محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی در ماه گذشته میلادی (اکتبر) در گفت‌وگو با بلومبرگ، گفته بود که در ازای کاهش هر بشکه صادرات ایران، این کشور دو بشکه به بازار تزریق کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار