کد خبر: 934223
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
دهن‌کجی وزارت بهداشت به مصوبه شورای عالی فرهنگی
شورای عالی انقلاب فرهنگی طی مصوبه‌ای، مجوز تأسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی پرستاری را صادر کرده است، اما وزارت بهداشت و درمان تاکنون اجازه تأسیس این دانشگاه را نداده است.
ابراهیم مشیریان
شورای عالی انقلاب فرهنگی طی مصوبه‌ای، مجوز تأسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی پرستاری را صادر کرده است، اما وزارت بهداشت و درمان تا کنون اجازه تأسیس این دانشگاه را نداده است. به همین دلیل هم بخش دولتی به تنهایی نتوانسته جوابگوی نیاز‌های پرستاری کشور باشد. در حالی که طبق قانون باید قسمتی از تربیت پرستاران را به بخش خصوصی تحت قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار کنیم.

از جمله مهم‌ترین مشکلات حوزه پرستاری کمبود شدید نیرو در سطح کشور است و این موضوع سبب شده تا اضافه‌کاری‌های اجباری به پرستاران تکلیف شود. اجرای طرح تحول نظام سلامت هم سبب افزایش حجم کاری پرستاران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شد. در واقع حجم کاری بالا رفت، اما نیروی انسانی با همان تعداد و ضمناً همان میزان حقوق سابق، موظف به تأمین شدند.

همراه بیمار در نقش پرستار

اقدام وزارت بهداشت و کلید زدن «طرح تربیت پرستار بیمارستانی» از دو سال گذشته دانشجویان پرستاری را در شوک بدی فرو برد چراکه آن‌ها انتظار افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در این رشته و پس از آن جذب نیروی کارآمد و تحصیلکرده آکادمیک برای بیمارستان‌ها را از وزارتخانه داشتند؛ نه ورود افرادی که با یک دوره شش ماهه با سمتی تحت عنوان «پرستار بیمارستانی» جای آن‌ها را بگیرند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره کمبود ۱۲۰ هزار پرستار در کشور گفت: به نظر می‌رسد کمبود پرستار در کشور بیش از آمار اعلامی باشد تا جایی که امروزه به دلیل کمبود پرستار در کشور از همراه بیمار خدمت دریافت می‌کنیم که این خلاف قانون و مقررات بهداشت و درمان است و در هیچ کجای دنیا چنین پدیده‌ای وجود ندارد.

مجلس چه کاری می‌تواند بکند

به گفته حیدرعلی عابدی، «اگر قرار باشد در استان‌های کشور تعداد بیمارستان‌ها را افزایش دهیم، امکان استفاده از ظرفیت پرستاران در این مراکز درمانی وجود ندارد چراکه کمبود پرستار در کشور بسیار جدی است و تربیت این نیرو یک‌شبه رخ نمی‌دهد بلکه چهار سال زمان نیاز است تا صرف تربیت پرستار شود.»

پیش از این نیز حجت‌الاسلام سلیمی در انتقاد به اینکه کمیسیون آموزش برای بررسی مشکلات دانشجویان پرستاری چه کرده است، گفته بود که مشکلات دانشجویان پرستاری به طور حتم در کمیسیون آموزش مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اما واقعیت این است که حتی اگر شخص وزیر را برای توضیح به مجلس فراخوانیم، اما مسئولان مربوطه رغبتی برای حل این مشکلات نداشته باشند، مجلس چه کاری می‌تواند بکند!
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
0
0
یعنی چی؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر