کد خبر: 934316
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰
انتظارات اهالی سینما از رئیس آتی سازمان سینمایی در گفت‌وگو با «جوان»
واقعیت سینما این است که مدیران سینمایی بدون داشتن تفکر و سواد صنفی و صرفاً با نگاه قبیله‌ای باعث ریزش صنوف شده‌اند و به جای اینکه بین اصناف سینما پیوند ایجاد کنند، آنهارا از هم دور کرده‌اند
محمدصادق عابدینی
نگاه صنوف سینمایی که بدنه سینمای ایران را تشکیل می‌دهند، می‌تواند نقشه راه مناسبی برای سینمای ایران باشد. صنوف سینمایی در نگاه دولتی به سینما کمتر اجازه بروز و فعالیت داشته‌اند و این به عنوان نقطه‌ضعف سینمای ایران شناخته می‌شود. طبق آنچه وزیر ارشاد وعده داده تا پایان این هفته جانشین محمدمهدی حیدریان به عنوان رئیس سازمان سینمایی مشخص می‌شود. «جوان» در گفت‌و‌گو با سه چهره از صنوف مختلف سینما خواسته‌های آن‌ها را از رئیس آتی سازمان سینمایی جویا شده است.

رئیس جدید تا ۲۶ آبان می‌آید

سیدعباس صالحی در حاشیه جشنواره فیلم کوتاه تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه «چه کسی قرار است در سمت رئیس سازمان سینمایی قرار بگیرد؟»، گفت: من هنوز نمی‌توانم جواب قطعی به شما بدهم، اما تا پایان هفته یا ۲۶ آبان ماه قطعی خواهد شد و کسی را که سکاندار سینمای ایران خواهد شد، مشخص می‌کنیم.
صالحی درباره علت به تعویق افتادن اعلام جایگزین توضیح داد: این مسیری که با فاصله اتفاق افتاد به این علت است که وقتی قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان ابلاغ شد، فرصت دو ماهه‌ای به وجود آمد که، چون مهندس حیدریان بازنشستگی زودتر از موعد داشتند در حال گفت‌وگو بودیم که آیا کسانی که بازنشستگی زودتر از موعد دارند می‌توانند از منظر حقوقی دوباره به کار گرفته شوند یا خیر. بعد که روشن شد این امکان وجود ندارد، ما درصدد برآمدیم به دنبال جایگزین باشیم.

تا کار دست صنوف نباشد اتفاقی نمی‌افتد

منصور لشکری‌قوچانی تهیه کننده سینما، در گفت و گو با «جوان» با تأکید بر اینکه هیچ انتظاری از مدیران سینمایی ندارد، می‌گوید: واقعیت این است که سینمای ما دچار یک سردرگمی است. تا زمانی که من به عنوان تهیه‌کننده منتظر باشم که وزارت ارشاد برای سینما کاری کند، هیچ اتفاقی نخواهد اتفاد.

لشکری قوچانی می‌گوید: صنوف سینمایی باید بر اساس تخصص، ضوابط و مقررات سینما را تدوین و در تعامل با وزارت ارشاد آن را به صورت آیین نامه اجرایی کنند تا روند کار در سینما و ضوابط آن مشخص شود.

تهیه کننده کوچه بی‌نام، می‌افزاید: این تفکر غلط سینمای ایران است که همیشه منتظر است تا مدیری از راه برسد و برای سینما کار کند، اما متأسفانه این اتفاق هر سال رخ می‌دهد و منتظر این هستیم کسی سرکار بیاید و کاری برای ما انجام دهد. وی با بیان اینکه رؤسای سازمان سینمایی از اینکه صنوف سینمایی قدرت بگیرند واهمه دارند، می‌گوید: هر وقت هم رئیس سازمان سینمایی سراغ صنوف رفته صرفاً برای سیاسی‌کاری بوده است.

تهیه کننده قاتل اهلی، ادامه می‌دهد: واقعیت سینما این است که مدیران سینمایی بدون داشتن تفکر و سواد صنفی و صرفاً با نگاه قبیله‌ای باعث ریزش صنوف شده‌اند و به جای اینکه بین اصناف سینما پیوند ایجاد کنند، آنهارا از هم دور کرده‌اند. لشکری قوچانی در نهایت می‌گوید: اگر صنوف سینمایی قدرت بگیرند، روند تولید شکل می‌گیرد و چراغ سینما روشن می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی فکری برای بخش خصوصی کند

قربان محمدپور، کارگردان سینما در گفت و گو با «جوان» توجه به بخش خصوصی را یکی از خواسته‌های اصلی فعالان سینما عنوان می‌کند و می‌گوید: سازمان سینمایی باید دست بخش خصوصی را باز بگذارد تا با جان گرفتن این بخش، سینمای ایران از دولتی بودن خارج شود. محمدپور ادامه می‌دهد: الان سینمای ما کاملاً دولتی است و مشکلات متعددی جلوی پای بخش خصوصی قرار دارد.

این کارگردان با تأکید بر اینکه بحث دستمزد بالای بازیگران سینما یکی از معضلاتی است که بخش خصوصی با آن روبه‌رو است، می‌افزاید: دستمزد‌های بالا باعث ورشکستگی سینما شده و از هر ۱۲۰ فیلم ۹ تای آن‌ها حتی پول تبلیغ و چاپ پوستر را هم درنمی‌آورند.

کارگردان سلام بمبئی، با اشاره به اینکه اگر در هالیوود یا بالیوود بازیگری فیلمش نفروشد، دستمزدش به شدت کاهش پیدا می‌کند، می‌گوید:، اما در ایران برعکس است، ما بازیگرانی داریم که چند فیلم پشت سر هم بازی کرده‌اند و هیچ کدام فروش نداشته، اما دستمزد بازیگر به جای اینکه کاهش پیدا کند، افزایش داشته است. وی توضیح می‌دهد: الان بازیگران سینما دستمزد‌های بالای ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان را درخواست می‌کنند و برای همین تولید در بخش خصوصی به شدت سخت شده است و ۷۰ درصد از هزینه ساخت فیلم به دستمزد بازیگران تعلق می‌گیرد. محمدپور، می‌گوید: رئیس سازمان سینمایی باید فکری برای قانونمند شدن دستمزد بازیگران در نظر بگیرد تا بخش خصوصی سینما توان ادامه فعالیت داشته باشد.

رئیس سازمان سینمایی از جنس سینما باشد

جعفر گودرزی، نایب رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در گفت و گو با «جوان»، می‌گوید: مهم‌ترین شاخصه رئیس سازمان سینمایی باید این باشد که خودش از سینما باشد و جنس سینما را بشناسد و به اصطلاح اهالی سینما «کوبیده سینما را خورده باشد.» گودرزی، می‌گوید: رئیس سازمان سینمایی باید تولید و نمایش در سینما را بشناسد و در این روند در کنار سینماگران باشد. این منتقد ادامه می‌دهد: زمانی که سینماگران رئیس سازمان سینمایی را در کنار خودشان ببینند یعنی اتفاق خوبی برای سینما افتاده و همین باعث دلگرمی‌شان می‌شود.

گودرزی تأکید می‌کند: رئیس سازمان سینمایی باید به صنوف این اطمینان را بدهد که من از شما هستم و با شما همراهم، به غیر این حس اگر به وجود بیاید خودش برای سینما ایجاد مانع می‌کند. نایب رئیس انجمن منتقدان با بیان اینکه رئیس سازمان سینمایی باید به فکر معیشت اهالی سینما باشد، می‌گوید: هم اکنون طیف عظیمی از سینماگران بیکار هستند، باید صندوقی برای حمایت از سینماگران بیکار به وجود بیاید تا در این شرایط بد اقتصادی آن‌ها از حداقل رفاه برخوردار شوند. وی در پایان تصریح می‌کند: هر چقدر به صنوف سینمایی بها داده شود، سینما در مسیر درست‌تری حرکت می‌کند و حضور دولت به عنوان نهاد بالاسری در امور سینمایی کمرنگ‌تر می‌شود، زیرا خطوط قرمز و چارچوب فعالیت مشخص شده و هر بخش کار خودش را انجام می‌دهد.
«جوان» در روز‌های آینده، موضوع انتظار اهالی سینما از رئیس سازمان سینمایی را دنبال خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار