کد خبر: 934644
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵
رئیس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل:
رئیس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل از ذخیره بیش از 800 نمونه خون بند ناف از استان اردبیل در بانک خصوصی سلول‌های بنیادی رویان خبر داد و گفت: نمونه‌ها پس از انجام کنترل و آزمایشات مختلف جهت اطمینان از سالم بودن آن، برای استفاده خود و سایر بستگان درجه یک کودک، فریز و ذخیره سازی شده ‌است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، مهران اوچی اردبیلی در نشست با مسئولان جهاد دانشگاهی در استان اظهار داشت: فقدان آگاهی از اهمیت سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها، مهم‌ترین علت عدم استقبال خانواده‌ها برای عضویت در بانک خون بندناف است که این امر باعث شده که این سلول‌ها به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته شود.

وی با بیان اینکه دفتر نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف وابسته به جهاددانشگاهی استان در سال 1387 فعالیت خود را در اردبیل آغاز کرده است، اضافه کرد: به دنبال کسب نتایج ارزشمند در درمان بیماری‌های لاعلاج با استفاده از سلول‌های بنیادی، تشکیل بانک‌های نگهداری خون بند ناف مورد توجه قرار گرفت، به نحوی که امروزه بانک‌های متعددی جهت ذخیره‌سازی آن در سراسر جهان راه‌اندازی شده است.

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل با بیان اینکه ذخیره‌سازی خون بندناف، فرصت مناسبی برای والدین به ویژه خانواده‌هایی با سابقه بیماری‌های خاص از جمله بیماری‌هایی با منشا خونی که از شانس درمان با سلول‌های بنیادی برخوردارند است، ادامه داد: دفتر نمایندگی بانک خون سلول‌های بنیادی خون بندناف در اردبیل با رعایت استانداردها و ارائه صحیح و به موقع خدمات، ذخیره‌سازی خون بند ناف را به صورت شبانه‌روزی انجام می‌دهد.

اوچی اردبیلی با بیان اینکه پیوند انجام گرفته از یک نمونه ذخیره شده در دفتر نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف اردبیل، موفقیت‌آمیز بوده است، اظهار کرد: این دفتر در جهت گسترش فعالیت‌های خود در نظر دارد نسبت به ذخیره‌سازی پرده آمنیوتیک نوزاد برای درمان بیماری‌هایی نظیر زخم پای دیابتی و سوختگی و همچنین سلول‌های دندان شیری و آزمایشات HLA اقدام کند.

 اوچی اردبیلی ادامه داد: تحقیقات گسترده‌ای به منظور درمان بیماری‌ها و ضایعات عصبی، ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده قلبی و استخوانی، پوستی، لوزالمعده و ترشح انسولین و سایر بافت‌های آسیب‌دیده با استفاده از سلول‌های بنیادی مغز استخوان، خون بندناف و دیگر سلول‌های بنیادی یک فرد بالغ در بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه امکان تبادل نمونه در سطح کشورهای جهان نیز فراهم شده است، اظهارکرد: با بالارفتن تعداد نمونه‌های ذخیره شده در بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف، امکان استفاده و یافتن نمونه مناسب برای پیوند بیش از پیش امکان پذیر شده و شانس استفاده از این ظرفیت برای پیوند بیماران افزایش یافته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر