کد خبر: 935107
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲
آسفالت خیابان‌های تبریز در حالی تبدیل به معضل حل نشدنی این کلانشهر تاریخی و فرهنگی شده است که گاه ارائه خدمات در محلات یا کوچه‌های شهر پس از مدت‌ها و پیگیری‌های مداوم، خوشحالی شهروندان را به همراه می‌آورد.

ساکنان بن‌بست زعفرانچی پس از مرمت و آسفالت کوچه محل زندگی‌شان با نصب بنری مراتب قدردانی و خرسندی خود را از شهردار تبریز و شهردار منطقه هشت اعلام کردند و گرچه شهردار تبریز نصب بنر را از مدت‌ها پیش به هر عنوانی غیرقانونی اعلام کرده است اما این بنر از دو وجه حائز اهمیت است که در وهله اول قدردانی و صبوری شهروندان تبریزی را در هر شرایط و مرحله‌ای نشان می‌دهد و دوم آنکه با وجود اهمال کاری‌های بسیار و اوضاع نابسامان شهری در هر زمینه‌ای، چطور یک انجام وظیفه می‌تواند تبدیل به لطف شود.

این در حالی است که داود بهبودی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در میز گردی در شهرداری تبریز تصریح کرد: در مدیریت هزینه در مسائل عمرانی و جاری شهر تبریز تاکنون ضعیف عمل کرده‌ایم و از آنجایی که شفافیت در ارائه عملکرد نداشته‌ایم میزان اعتماد عمومی کاهش یافته است.

وی در عین حال در این نشست افزود: کیفت آسفالت‌ها گواهی بر ضعف مدیریت هزینه‌ها و نظارت بر آنها دارد، گرچه تکنولوژی آسفالت در حد قابل قبولی در ایران وجود دارد اما حتی 50 درصد از تکنولوژی موجود را هم استفاده نمی‌کنیم.

با این اوصاف به نظر می‌رسد صنعت و تکنولوژی‌های موجود در کشور قربانی مصالح و درآمدزایی‌های شخصی می‌شود و از سوی دیگر شاهد حیف و میل شدن سرمایه‌های مردمی هستیم.

گرچه شهردار کلانشهر تبریز شهریور ماه سال‌جاری اعلام کرد: با افتتاح کارخانه آسفالت ۱۶۰ تنی تمام اتوماتیک شاهد تولید آسفالت مرغوب در این کلانشهر خواهیم بود و در سال‌های اخیر، بخش اعظمی از هزینه‌های شهرداری تبریز، صرف خرید آسفالت می‌شد که با وجود کنترل کیفی آسفالت‌های تولیدی توسط کارخانجات، آسفالت نامرغوب تحویل شهرداری می‌شد که امروز با افتتاح این کارخانه ضمن کاهش هزینه، شاهد آسفالتی مرغوب و باکیفیت خواهیم بود. اما همچنان آثار و شواهدی از این دستاوردی که شهین‌باهر نوید آن را داده بود خبری نیست.

از سوی دیگر سایت علوم، تحقیقات و فناوری بیست و سوم آبان ماه جاری در انتشار خبری اعلام کرد استفاده از قیر معمولی در مناطق گرمسیر و سردسیر مشکلات موجود را برای آسفالت بوجود می‌آورد که در این زمینه پژوهشگران دانشگاه محقق اردبیلی با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه صنعتی همدان توانسته‌اند به دانش تولید نانو کامپوزیتی قیر دست یابند.

این خبر در ادامه اضافه کرده است: پژوهشگران دانشگاه محقق اردبیلی با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه صنعتی همدان، در پژوهشی که از سال ۱۳۹۲ آغاز شده است موفق شدند برای اولین بار در کشور، به دانش تولید نانو کامپوزیتی از قیر مخصوص آسفالت مناطق سردسیر و گرمسیر دست بیابند.

در این پژوهش، محققان موفق شدند با استفاده از روش شوک خلاء به بهینه‌سازی خواص رئولوژیکی و مکانیکی قیر اصلاح شده دست یابند که جزو مناسب‌ترین قیر برای آسفالت مناطق سردسیر و گرمسیر است.

قیر عادی که هم اکنون در کشور مورد استفاده است در مناطق گرمسیر در اثر دمای بالای روز، ذوب و در شب پس از سرد شدن تغییر شکل می‌دهد.

در مناطق سردسیر نیز ترک و شکنندگی بر اثر سفت شدن قیر از عوامل شایع و علل خرابی زودرس آسفالت هست که با پژوهش انجام شده و تولید نانو کامپوزیتی به همراه پلی‌تیوفن و نانو ذرات Fe ۳ O ۴، معایب استفاده از قیر معمولی برطرف می‌شود.

روش شوک خلاء برای تولید قیر که برای اولین بار توسط همین تیم پژوهشی صورت گرفت در سال ۲۰۱۶ در مجله Composites Part منتشر شد و بخشی از نتایج تحقیق نیز در مجله The Journal of The Minerals, Metals & Materials که از مجلات سطح یک دنیا محسوب می‌شود به چاپ رسیده است.

با وجود تکنولوژی موجودی که داود بهبودی و پژوشگران اردبیلی و همدانی خبر از آن می دهند امید است که تا سال آینده شاهد خیابان هموار و آسفالت های صیقلی در شهر تبریز باشیم و برای شکرگذاری از آسفالت شدن یک کوچه، بنری برپا نشود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میر حسین فروغی
|
United Arab Emirates
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
0
0
سلام و عرض ادب؛واقعا اصلی ترین معضل تبریز خیابان ها و کوچه های تنگ و همینطور آسفالت بسیار بسیار فاجعه بار که بیشتر به راه های شوسه میماند میباشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر