کد خبر: 935236
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
رئيس مركز پژوهشي كاشان شناسي دانشگاه كاشان مطرح کرد
رئيس مركز پژوهشي كاشان شناسي دانشگاه كاشان گفت: بايد با تجميع مراكزي كه در حوزه هاي مختلف تاريخ منطقه تحقيق و پژوهش مي كنند يك مجموعه علمي، مطالعاتي و كارآمد در حوزه كاشان شناسي به وجود آوريم.

محمد مشهدي در مراسم تقدير از دبيران فرهنگي دوره كاشان شناسي در فرهنگسراي مهر اظهار كرد: وقتي از كاشان صحبت مي كنيم درباره منطقه اي است كه تاريخ، هويت و آيين هاي چند هزار ساله اي دارد كه مرزهاي جغرافيايي امروز نمي تواند آن را جدا كنند.

وي با بيان اينكه كاشان جزو 10 شهر با هويت و با فرهنگ ايران است، افزود: شهرهاي شهرستان هاي كاشان، نطنز، آران وبيدگل و بخشي از دليجان و اردستان و… جزو مناطقي است كه با توجه به تاريخ، فرهنگ و هويت مرتبط بايد در موضوع پژوهش هاي كاشان شناسي قرار گيرد.

وي با تاكيد به اينكه لازم است مسوولان شهر به مباحث كاشان شناسي بيشتر اهميت دهند، افزود: ما فقر شديدي در بين شهروندان درحوزه دانش و اطلاعات مرتبط با مسائل كاشان شناسي داريم.

مشهدي با بيان اينكه سه مركز كاشان شناسي وجود دارد، تصريح كرد: كتابخانه كاشان شناسي آيت الله غروي ، بنياد فرهنگ كاشان و مركز پژوهشي كاشان شناسي دانشگاه كاشان دغدغه و مسووليت تحقيق، مطالعه و پژوهش هاي مرتبط تاريخ و فرهنگ منطقه كاشان را دارند.

وي كتابخانه آيت الله غروي را قديمي ترين مركز كاشان شناسي نام برد و افزود: اين مركز توسط استاد "حسن عاطفي" و فرزندشان "افشين عاطفي" اداره مي شود، ويژگي اين مركز پيوستگي در مطالعات و نشر است كه بايد از جانب دانشگاه و مراكزعلمي تقويت شود.

وي در ادامه اظهار كرد: بنياد فرهنگ كاشان كه به مديريت مهندس "حسين محلوجي" اداره مي شود با وجود مركزيت اداري و بودجه مناسب و انتشار آثاري چند، براي معرفي همه زواياي پيدا و پنهان تاريخ و تمدن كاشان هنوز راه زيادي در پيش دارد.

رئيس مركز پژوهشي كاشان شناسي دانشگاه كاشان درباره اين مركز علمي گفت: اين مركز به اشخاص وابسته است و بودجه و تشكيلات مشخص و مصوبي ندارد و مديريت و طرز فكر حاكم بر دانشگاه كمتر به اين مركز توجه دارد مگر بر اساس سليقه و گرايش رئيس دانشگاه ممكن است اين مركز تقويت و يا تضعيف شود.

وي ادامه داد: با وجود اينكه نيروي كارآمد و بودجه خوبي به اين مركز تعلق نگرفته است در اين سال ها توانسته 17 شماره مجله " كاشان شناخت" (پژوهش نامه كاشان) و كتاب هاي علمي در حوزه هاي مرتبط با منطقه كاشان را چاپ كند و همايش هاي بزرگ علمي برگزار و محصولات آن را در قالب مجموعه مقالات منتشر كند و نهادهاي كتابخانه اي مانند كتابخانه تخصصي كاشان شناسي تاسيس نمايد.

مشهدي با پيشنهاد تجميع و همكاري سه مركز كاشان شناسي گفت: با استفاده از ويژگي هاي علمي دانشگاه، تجربه و پيوستگي كتابخانه آيت الله غروي و بودجه هاي بنياد فرهنگ كاشان مي توان يك مجموعه كامل و موثر در راستاي مباحث مطالعاتي منطقه كاشان به وجود آورد.

شايان ذكر است در پايان اين مراسم حدود 100 نفر از فرهنگيان كه در دوره كاشان شناسي كه بر اساس تفاهم نامه ي همكاري بين دانشگاه كاشان، سازمان فرهنگي و ورزشي شهرداري و اداره آموزش و پرورش در جهت تدريس درس كاشان شناسي به صورت فوق برنامه در ساختار آموزشي مدارس متوسطه كاشان شركت كرده بودند با اهدا لوحي با حضور مسوولان تقدير شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر