کد خبر: 935481
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴
مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان تهران :
کیومرث کلانتری گفت :برای رفع مشکل کانون انتشار بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) یک عزم ملی نیازاست .
محمدرضا عباسی

کیومرث کلانتری  مدیرکل محیط زیست استان تهران ،   در جلسه کارگروه مخاطرات زیست محیطی شهرستان اسلامشهر که درمحل فرمانداری این شهرستان برگزار شد ، اظهارکرد: رفع مشکل کانون  انتشار بوی نامطبوع درمسیراتوبان تهران- قم به فرودگاه امام خمینی(ره) یک عزم جدی و ملی همه جانبه نیاز دارد.

کلانتری افزود: برای رفع مشکلات زیست محیطی  بوجود آمده دراین منطقه  باید اقدامات  بلند مدت و کوتاه مدتی انجام شود ، تا کانون های انتشاراین  بوی نامطبوع  ازبین برود، بوی متصاعد شده در این  اتوبان تهران –قم  در شان نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی  با اشاره به اقدامات انجام شده،تاکید کرد: ازجلسه قبلی  این کارگروه تاکنون براساس گزارشاتی که بدست ما رسیده ، تعدادی از واحدهای تولیدی ، صنعتی  و دامداری  که بعنوان  کانونهای انتشار بوی نامطبوع  درمنطقه شناخته  شده اند ، با ایجاد و راه اندازی  سیستم های تصفیه  فاضلاب خود تا حد زیادی از  منابع  آیجاد  آلودگی را ازبین برده اند .

مدیر کل محیط زیست استان تهران  بیان کرد: برای سازمان محیط زیست هیچ مایه مباهات نیست که ، پرونده زیست محیطی برای واحدی تولیدی  تشکیل  و به دستگاه قضایی ارسال  شود اما انتظار  داریم که  تولید کنندگان و صاحبان حرف و مشاغل  در چهارچوب قانون  نسبت به  انجام فعالیتهای خود اقدام نمایند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه   واحدهای صنعتی  و دامپروری موجود در منطقه  علی رغم مشکلات  اقتصادی موجود ومسائل مختلفی که با آنها درگیر هستند ،  در زمینه احداث تصفیه خانه های فاضلاب  و رفع مشکلات زیست محیطی اقدامات خوبی  انجام داده اند که جای بسیار تشکر دارد.

کلانتری تصریح کرد: سازمان محیط زیست  براساس قانون هیچ وظیفه ای ندارد که به واحدهای تولیدی و صنعتی   بگوید که چه کار کنند،  اما تولید کنندگان وظیفه دارند  که براساس استاندارهای زیست محیطی ، خروجی فاضلاب و پسماندهای تولیدی خود را کنترل نمایند.

  وی با تاکید براهمیت حفاظت ازمحیط زیست ، بیان کرد: محیط زیست یار و کمک حال تولید کنندگان بوده است و دربخش خصوصی وطیفه  پیگیری مسائل زسیت محیطی است ومطمئنا"  دستگاههای حاکمیتی و دولتی شهرستان هم  باید وارد عمل شده و با همکاری بخش خصوصی مسائل و مشکلات را برطرف سازند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران  با اشاره به وظایف سازمان تحت امرش  ، گفت : مسئولیت سازمان حفاظن از محیط زیست  پیگیری مسائل زیست محیطی است نه بگیر و ببند و برخورد با افراد، دستگاههای انتظامی و قضایی مسئولیت  برخورد با مجرمان و قانون شکنان را  برعهده دارند.

 کلانتری با تایید فعالیت آزمایشگاه های بخش خصوصی درامورزیست محیطی ،خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت ازمحیط زیست هیچ شرکت تحت پوششی ندارد ویک دستگاه حاکمیتی به شمار می آید وهیچ حمایتی از شرکتی ندارد ولی بر روند فعالیت آنها در کنترل مسائل کیفی  و خروجی پساب ها نظارت می نماید .     

در ادامه این جلسه  مسعود مرسلپور فرماندار شهرستان اسلامشهر ، با اشاره به راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب اسلامشهر،اظهارکرد:  با توجه به بحران کم آبی در کشور باید از  چرخه ایجاد شده  در شبکه  فاضلاب شهرستان ،  در جهت رفع  مشکلات کم آبی  منطقه استفاده  کرد .

مرسلپور افزود: با توجه به انتشار بوی نامطبوعی که در منطقه  ومسیر فرودگاه   امام خمینی (ره) وجود داشت ، کانونهای  ایجاد آلایندگی   مورد شناسایی قرار گرفته و اقدامات لازم  برای رفع این معضل  آغاز شده است .

وی تاکید کرد:خوشبتختانه منابع ایجاد آلایندگی که بالغ بر30کانون  شناسایی شده درطی این مدت  نسبت به رفع معضل بوجودآمده پرداخته ودرتعدادی دیگری از واحدها نیز روند ادامه دارد. 

فرمانداراسلامشهربا اشاره شکایت محیط زیست ازمراکز تولیدی و صنعتی شهرستان  در دستگاه قضایی ،خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه شکایت از واحدهای تولیدی در دستگاه قضایی پرسه طولانی تا رسیدگی دارد و حجم پرونده های وارده به مجموعه  قضایی  ، فرمانداری اعلام آمادگی می کند که محیط زیست از این پس پرونده تخلفات زیست  محیطی  واحدهای تولیدی و صنعتی را جهت رسیدگی و رفع مشکل به فرمانداری اعلام نماید واز تشکیل پرونده دردستگاه قضائی خودداری کند.

 درادامه این کارگروه  سعید شهند رئیس اداره محیط زیست شهرستان اسلامشهر با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در از کاهش تعدادکانونهای زیست محیطی انتشار بوی نامطبوع  در محور تهران – قم  خبر داد و تعدادی از مدیران  واحدهای دامداری و دامپروری  که در لیست کانون  انتشار آلایندگی بوند ، مسائل و مشکلات خود را در زمینه رفع بوی نامطبوع اعلام و خواستار حمایت دولت از دست اندرکاران  امر تولید و اقتصاد در کشور شدند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر