کد خبر: 935938
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان :
رییس دفتر تبلیغات اصفهان ‏با اشاره به ضرورت وجود مراکزی برای تحلیل داده ها، تکرارپذیری، اقناع مخاطب و تبدیل کیفیت به کمیت را از مزایای سنجش کارآمدی در قالب یک مدل معین دانست و گفت: هنوز به یک الگوریتم ثابت برای سنجش کارآمدی نظام نرسیده ایم.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در ‏جلسه درس گفتار اندیشه سیاسی اسلام و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی که در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، تبلیغ، ترویج، صیانت و کمک به توسعه انقلاب اسلامی را یکی از وظایف حوزه های علمیه دانست و اظهار داشت: حوزویان باید در زمینه پاسخ به شبهات در حوزه انقلاب اسلامی فعال باشند، البته توان و عرصه فعالیت در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است.
وی با بیان اینکه امروز یکی از شبهات جدی درباره جمهوری اسلامی، چیستی پایه و اساس حکومت دینی است، افزود: باید بدانیم که تضمین کننده وجه اسلامیت در جمهوری اسلامی چیست، همین طور این سؤال درباره جمهوریت نظام هم مطرح می شود.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی درادامه گفت : متأسفانه کتاب، مقاله یا محتوای علمی مناسبی در زمینه کارآمدی نظام وجود ندارد و این در حالی است که چهار دهه از حکومت جمهوری اسلامی در ایران می گذرد و معمولاً در حکومت های بزرگ دنیا با چنین قدمتی مطالب علمی خوبی در بحث کارآمدی وجود دارد و فراوان به این مباحث پرداخته می شود.
ضرورت وجود یک مدل معین برای تعیین کارآمدی نظام در عرصه های مختلف
حجت الاسلام والمسلمین قطبی با اشاره به مدل های مختلف برای سنجش کارآمدی یک نظام سیاسی، ابراز داشت: باید وزن نظام سیاسی در عرصه های مختلف را به وسیله یک مدل منتخب یا ترکیبی از این مدل ها بسنجیم و در زمان ها و عرصه های مختلف بتوانیم یک کارنامه مشخصی را صادر کنیم.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: ما در بسیاری از موارد دستاوردها و پیشرفت ها در حوزه های مختلف را حتی با آمار و ارقام هم معرفی می کنیم، اما این اطلاعات ما در داخل یک مدل به مخاطب ارائه نمی شوند، برای روشن شدن موضوع مثلاً فرض کنیم که تعداد زیادی چشم پزشک از دانشگاه ها فارغ التحصیل شده اند، اما باید یک مدل برای سنجش توانایی آن چشم پزشک ها باشد که بتوانیم به آن ها برای جراحی چشم مجوز بدهیم.
آفت های سنجش کارآمدی بدون یک مدل مشخص در جامعه
وی با بیان اینکه متأسفانه برای سنجش کارآمدی نظام هنوز به یک الگوریتم ثابت نرسیده ایم و هر کسی بر اساس ذهن خود آن را می سنجد، تصریح کرد: با این شرایط هرگاه یکی بخواهد در یک محفل کارمدی نظام را مطرح کند، ممکن است از یک منظر مورد نقد افراد مختلف قرار بگیرد و مثال نقضی برای آن از سوی افراد مختلف مطرح شود.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی با اشاره به اهمیت مقوله هایی نظیر امنیت در کارآمدی یک نظام، گفت: طبیعی است که باید نمره امنیت در معدل کارآمدی بالاتر از مقوله های دیگر باشد، در بحث تهدیدات نظام، باید توجه داشته باشیم که مثلاً ستون های یک خانه در حال ویران شدن هستند یا اینکه رنگ دیوارها در حال ریزش است، نمره بخش های مختلف در نهایت به صورت یک معدل در یک مدل می تواند کارآمدی یک نظام را تعیین کند.
تکرارپذیری، اقناع مخاطب و تبدیل کیفیت به کمیت از مزایای سنجش کارآمدی در قالب یک مدل معین ‏
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان لازمه‏ تعیین یک مدل دقیق و تثبیت شده برای کارآمدی نظام را کار تحقیقاتی گروهی از متخصصین مختلف دانست و بیان داشت: بعد از اتمام کار علمی، باید این مدل در جامعه تست شود و مراحل خود را طی کند و ایرادات آن رفع شود، سپس آن مدل به عنوان یک مدل موفق به کارشناسان معرفی شود.
وی تکرارپذیری را به عنوان یک مزیت سنجش از طریق مدل معرفی کرد و اظهار داشت: می توان هر سال کارآمدی در بخش های مختلف را با یک مدل و قاعده سنجید که می توان هر سال را با سال های دیگر مقایسه کرد و به یک روند و رویه پیشرفت یا افت دست پیدا کرد.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی‏ با بیان اینکه توانایی اقناع مخاطب از دیگر مزیت های سنجش کارآمدی نظام از طریق یک مدل معین است، ابراز داشت: گاهی هر قدر هم دلایل و قرائن برای اثبات کارآمدی نظام به مخاطب ارائه کنیم باز هم یک مخالفت و مثال و یا دلیلی برای رد ادعای شما پیدا می کند، اما وقتی بر اساس یک مدل متقن پذیرفته شده در جهان و بر اساس شاخص های بین المللی صحبت می کنیم، مخاطب هم قانع می شود.
اهمیت بالای معیارهای سنجش کارآمدی و زاویه دید، در تعیین کیفیت کارکرد نظام در عرصه های مختلف
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه گاهی ارائه یک آمار می تواند هم نشان دهنده رشد و هم نمایانگر افت باشد، افزود: مثلاً افزایش آمار کشف مواد مخدر در یک کشور می تواند آمار خوبی برای کارکرد پلیس باشد، اما همین آمار می تواند نشان دهنده رشد مصرف مواد مخدر و افزایش آسیب های اجتماعی در یک جامعه هم باشد، پلیس می تواند ادعا کند که بالا رفتن مهارت پلیس و به کارگیری روش های پیشرفته و نوین در کشف مواد، عامل افزایش کشف بوده است، نگاه سومی هم وجود دارد و آن اینست که نه مواد مخدر زیاد شده و نه پلیس پیشرفت کرده است، بلکه برخی از روش های سوداگران عیان شده است، یعنی در یک مدل باید معیارهای سنجش معلوم باشند، از این مثال می توان به ضرورت وجود مدل برای ارزیابی پی برد.
وی ‏بحث های شناخت معرفتی را زیربنای کلی مبحث اندیشه سیاسی دانست و گفت: ما هم باید مانند سایر نظام ها در جهان، یک الگوی مشخص برای سنجش و رزیابی کارآمدی در حوزه های مختلف داشته باشیم تا بتوانیم این وظیفه را به خوبی و درستی انجام دهیم و مخاطب هم قانع شود.
هدف از دوره اندیشه سیاسی نظام، ایجاد توانایی در افراد برای پاسخگویی علمی و روشمند به شبهات است
حجت الاسلام والمسلمین قطبی ‏با بیان اینکه الگو، کیفیت ها را به کمیت تبدیل می کند، افزود: ما می خواهیم شبهات را به صورت علمی و روشمند پاسخ دهیم و هدف این است که کسانی که تا پایان کار به صورت منظم در جلسات حضور پیدا می کنند بتوانند این توانایی را داشته باشند و بتوانیم آن ها را برای جلسات مختلف اعزام و یا به نهادها معرفی کنیم، لازمه این توانایی هم این است که حتماً به همه مسائل و اطلاعات احاطه داشته باشیم.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ‏با اشاره به وجود مراکز داده پردازی و تحلیل اطلاعات برای پاسخ به پرسش ها و شبهات در کشورهای مختلف، تصریح کرد: متأسفانه چنین مراکزی در ایران وجود ندارد و لازم است تا در آستانه چهل سالگی انقلاب به دنبال ایجاد چنین مراکزی باشیم.
صداقت در بیان کارآمدی نظام سبب جذب بهتر مردم می شود
وی صادقانه و شفاف مطرح کردن مسائل برای مردم را سبب تعامل بهت با مردم دانست و بیان داشت: اگر با مردم رو راست باشیم و مشکلات را در کنار دستاوردها معرفی کنیم، مردم هم بهتر می پذیرند وشرایط واقعی را بهتر درک می کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر