کد خبر: 936454
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰
تجهیزات دفاعی و پیشرفته جمهوری اسلامی این روز‌ها و درست در اوج تحریم‌ها یکی پس از دیگری در حال رونمایی است.
تجهیزات دفاعی و پیشرفته جمهوری اسلامی این روز‌ها و درست در اوج تحریم‌ها یکی پس از دیگری در حال رونمایی است. همین دو روز پیش بود که زیردریایی رادار گریز غدیر عملیاتی شد و اکنون ناوشکن «سهند» تا فرزندان ملت در نیرو‌های مسلح و وزارت دفاع و پشتیبانی به خوبی این واقعیت را اثبات کنند که می‌توان و می‌شد از دل تهدید و تحریم فرصت‌ها ساخت و به نتیجه رساند.
روز گذشته هم ناوشکن «سهند» به عنوان پیشرفته‌ترین ناوشکن غرب آسیا با حضور فرمانده کل ارتش، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و شمار دیگری از مسئولان کشوری و استانی در بندرعباس به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی پیوست.
به گزارش ایرنا، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی روز شنبه در آیین پیوستن ناوشکن سهند به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) اظهار کرد: در اجرای دستور فرماندهی کل قوا امروز با حضور عناصر متعهد و متخصص و دانشمند و ولایتمدار هم‌افزایی بین ارتش و وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و نداجا و صنایع وجود دارد که سرعت و عمق بیشتری نیز گرفته است. وی ادامه داد: نظام سلطه به سرکردگی امریکا و اسرائیل و کسانی که خود را به آن‌ها می‌چسبانند، از ایجاد نا امنی در منطقه ارتزاق می‌کنند و به حیات خود ادامه می‌دهند و به همین علت ایران اسلامی در طول ۴۰ سال گذشته پنجه در پنجه آنان انداخته و کوتاه نیامده است. فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: زمان افول قدرت تضییع کنندگان حقوق بشر دور نیست و روزی فرا می‌رسد که بشریت از شر آنان آسوده خواهد شد. امیر سرلشکر موسوی گفت: امروز در تاریخ نیروی دریایی بسیار مهم است، روح شهیدان در این میدان حاضر و ناظر و شاهد است و شهادت می‌دهند که فرزندان این مرز و بوم توانسته‌اند و می‌توانند هر ناممکنی را ممکن کنند. او افزود: این روز‌های مهم در تقویم نیروی دریایی کشور کم نبوده و در چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نیروی دریایی خط روشن پر افتخاری را پیموده است.
فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: دفاع جانانه و فراموش نشدنی تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر، حماسه هفتم آذر که کمر دشمن بعثی را شکست و نیروی دریایی دشمن را تا پایان جنگ از عرصه خارج کرد، تأمین امنیت دریایی و همچنین اسکورت ۱۰ هزار شناور تجاری از نقاط روشن و مهم آن روز‌ها است. امیر لشکرموسوی بیان کرد: نیروی دریایی که در رژیم گذشته وابسته به کشور‌های دیگر بود با پیروزی انقلاب اسلامی به ناگهان انرژی متراکم خود را آزاد کرد و برای نظام اسلامی افتخارات فراوانی آفرید. وی ابراز داشت: این روحیه است که ما را حافظ و حاکم امنیت خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان کرده است و می‌توانیم تحرک‌های قدرت‌های فرامنطقه‌ای را خنثی و امنیت را حفظ کنیم. او اضافه کرد: اگرچه ساخت ناوشکن جماران نقطه عطفی محسوب می‌شود ولی توانایی طراحی، ساخت، ارتقا و بازسازی شناور‌ها فراتر از ساخت یک ناوشکن است که به برکت ایران اسلامی نداجا به آن دست یافته است. امیر لشکر موسوی گفت: از سال گذشته نیز که امیر دریادار خانزادی سکان نیروی دریایی را بر عهده گرفت، دوران اوج‌گیری نیروی دریایی با بهره‌گیری از تجربه‌های گذشته وارد عصر تازه‌ای شده است. فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: هم‌افزایی و همکاری نیروی دریایی سپاه و ارتش امروز وارد مرحله جدیدی شده، به گونه‌ای که پشتیبانی دیگر نیرو‌ها را نیز جذب کرده است.

ویژگی‌های فنی و عملیاتی سهند
این ناوشکن که به دست متخصصان کشور طراحی و ساخته شده، پیشرفته‌تر و دارای قابلیت‌های فیزیکی و عملیاتی بیشتری نسبت به ناوشکن «جماران» است. این شناور با اتکا به دانش فنی داخلی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بسیار جسورانه و مبتکرانه طراحی و سازه اصلی و رو سازه آن با ساختاری متفاوت از جماران با قابلیت رادار گریزی در بلوک‌های مجزا ساخته شده است. قابلیت تهاجمی و تدافعی ناوشکن سهند حدود دو برابر جماران است و این تفاوت را در به‌روز‌رسانی پرتابگر‌های اژدرها، انواع توپ‌های ضد هوایی و ضد سطحی، سامانه‌های موشکی سطح به سطح و سطح به هوا، سامانه دفاعی نقطه‌ای، سامانه ضد زیردریایی، قابلیت رادار گریزی، افزایش برد عملیاتی، قابلیت مانور پذیری بالا و همچنین سامانه‌های الکترونیکی باید جست‌وجو کرد.
مزیت دیگر ناوشکن سهند در همسنجی با ناوشکن جماران افزایش تعداد موتور «هاب» آن است که با داشتن چهار موتور پرقدرت در انجام مانور‌های حرکتی از ناوشکن جماران پیشی گرفته است. پیشرفته‌ترین ناوشکن بومی منطقه غرب آسیا با داشتن سازه بسیار قوی و رادارگریز و افزایش سطح عرشه پرواز، قادر به ۱۵۰ روز دریانوردی به همراه شناور پشتیبان در اقیانوس‌های دور دست و آب‌های متلاطم است. ناوشکن سهند به دست متخصصان کارخانه‌های نداجا ساخته شده است.

پیشرفته‌ترین ناوشکن جنگی غرب آسیا
ناوشکن «سهند» که از آن به عنوان پیشرفته‌ترین ناوشکن جنگی غرب آسیا یاد می‌شود، در کلاس ناوشکن‌های «موج» ساخته شده و نسل سوم ناوشکن جماران محسوب می‌شود.
امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش چند روز پیش پیرامون توانایی‌های ذکر نشده ناوشکن سهند گفت: «نکته بسیار مهم در ساخت ناوشکن سهند این است که دشمن از ویژگی‌هایی که در مشخصات و مختصات این شناور هست هیچ گونه اطلاعی ندارد و تسلیحات و تجهیزات و قابلیت‌های این ناوشکن به نوعی قابل تحلیل برای دشمن نیست». با وجود اینکه اطلاعات اندکی در خصوص ویژگی‌های ناوشکن سهند رسانه‌ای شده، اما در این گزارش سعی شده برخی از قابلیت‌ها و توانمندی‌های این ناوشکن که تا امروز توسط نیروی دریایی ارتش منتشر شده و همچنین برخی تفاوت‌های آن با ناوشکن جماران، بیان شود.
ناوشکن «سهند» که از آن به عنوان پیشرفته‌ترین ناو جنگی غرب آسیا یاد می‌شود، در کلاس ناوشکن‌های «موج» ساخته شده و نسل سوم ناوشکن جماران محسوب می‌شود. با وجود اینکه اقدامات مربوط به طراحی و ساخت نهایی ناوشکن سهند در مدت شش سال، یعنی مدتی کمتر از زمان طراحی و ساخت ناوشکن جماران انجام شد، اما قابلیت‌های فیزیکی و عملیاتی سهند به مراتب بیشتر از جماران گزارش شده است. تفاوت سازه اصلی و روسازه سهند با سازه و روسازه جماران، نشان‌دهنده جسارت و ابتکار متخصصان نیروی دریایی کشورمان است.

قابلیت تدافعی سهند
قابلیت تهاجمی و تدافعی ناوشکن سهند حدود دو برابر ناوشکن جماران است. این تفاوت را می‌توان در مقایسه پارامتر‌هایی همچون «به‌روزرسانی پرتابگر‌های اژدر»، «به‌کارگیری انواع توپ‌های ضدهوایی و ضدسطحی»، «استقرار سامانه‌های موشکی سطح به سطح و سطح به هوا و همچنین سامانه‌های الکترونیکی» دریافت. همچنین طراحی و تعبیه چهار موتور پرقدرت در عقب و جلوی ناوشکن سهند، باعث شده که این ناوشکن در انجام انواع مأموریت‌های رزمی، از ناوشکن جماران پیشی بگیرد. طول ناوشکن سهند بین ۹۵ تا ۹۸ متر و بیشترین میزان عرض بدنه آن نزدیک به ۱۲ متر است. ضمن اینکه سنگینی «سهند» نزدیک ۲ هزار تُن خواهد بود. سازه بسیار قوی و همچنین عرشه پروازی بزرگ سهند، این ناوشکن را قادر کرده که ۱۵۰ روز به همراه شناور پشتیبان در اقیانوس‌های دوردست و پرتلاطم دریانوردی کند. علاوه بر این، ناوشکن سهند قادر به طی مسافت ۱۵ هزار کیلومتر در مدت ۲۰ روز است. تفاوت دیگر سهند و جماران در بُرد شلیک آنهاست. سهند با توانایی رادارگریزی بالایی که از آن بهره می‌برد، می‌تواند دشمن را تا فاصله ۲۰۰ کیلومتری مورد هدف قرار بدهد و علاوه بر برقراری شعاع امنیتی بالاتر نسبت به جماران، رعب و وحشت بیشتری را در دل دشمنان ایجاد کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
0
0
عالیه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
0
0
سلام انسان وقتی اینچنین تلاش و خودباوری و اتحاد نظامیان و دانشگاهیان که ثمره ان ناوشکن سهند میشود به ایرانی بودن خود میبالد انشاله به بالا تر ازاین برسند بکوری چشم صهونیست جهانی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار