کد خبر: 936573
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
۹۶۰۰ واحد مسکونی طی زلزله ۷/ ۵ ریشتری اردیبهشت سال گذشته در خراسان شمالی خسارت دید که بازسازی فقط ۲۰ درصد آن‌ها تکمیل نشده است
میترا شهبازی
طی وقوع زلزله ۷/ ۵ ریشـتری اردیبهشت سـال گذشته، ۹۶۰۰ واحد مسکونی در شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان آسیب دیدند که برخی از آن‌ها نیازمند تعمیر، بازسازی و نوسازی بودند. از همین رو مسئولان با ارائه تسهیلات مالی و وام‌های بانکی عملیات بازسازی منازل مردم خراسان شمالی را کلید زدند و حالا به گفته این متولیان عملیات بازسازی ۸۰ درصد واحد‌های خسارت دیده به اتمام رسیده است. بنابر این امید است به زودی عملیات بازسازی ۲۰ درصد مابقی واحد‌های خسارت دیده هم به پایان برسد.

ساعت ۲۲:۳۰ روز شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه سال گذشته بود که زلزله نسبتاً شدیدی به بزرگی ۷/ ۵ ریشتر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی را لرزاند. شدت لرزش به قدری بود که مردم هراسان روانه خیابان‌ها شدند و در استان‌های مجاور به خصوص در شهر مشهد نیز برخی از مردم این لرزش‌ها را حس کردند. محل وقوع این زمین لرزه در استان خراسان شمالی حوالی پیش‌قلعه، از توابع مانه و سملقان بود. طی این حادثه براساس گفته کارشناسان ۹ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی خسارت دیدند که برخی از آن‌ها با بازسازی ونوسازی قابل تعمیر بودند، از همین رو به گفته معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن خراسان‌شمالی با پیگیری‌های انجام شده ۴۹۴۹ سهمیه برای تعمیر و بازسازی برای منازل زلزله‌زدگان در نظر گرفته شد که از این تعداد ۲۴۴۹ فقره به روستائیان و ۲۵۰۰ فقره نیز به منازل شهری اعطا شد. همچنین علی روحانی با اشاره به تعداد تسهیلات در نظر گرفته شده برای بازسازی و تعمیر منازل مردم خراسان شمالی می‌افزاید: «از تعداد تسهیلات در نظر گرفته شده ۸۰۰ نفر از آسیب‌دیدگان شهری نیز وام دریافت کردند که تقریباً تعمیر و بازسازی آن‌ها اکنون به پایان رسیده است.»

ارائه وام‌های درصد پایین برای بازسازی

برای این واحد‌ها خسارت دیده که در ۷۷ نقطه روستایی و ۲ شهر خراسان شمالی قرار داشتند، براساس گفته متولیان استانی ۷۸۱ میلیارد و ۷۱۰ میلیون ریال اعتبار کمک بلاعوض برای بازسازی واحدها، تأسیسات زیربنایی و خدمات بنیاد مسکن برای آواربرداری اختصاص یافته بود. در این خصوص مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی با تأیید مطالب فوق بیان می‌کند: «تسهیلات ارائه شده به مردم خسارت دیده با سود ۴ درصد برای واحد‌های روستایی و سود ۵ درصد برای واحد‌های شهری در نظر گرفته شده است.» جواد نظری با اشاره به اینکه برخی مالکان واحد‌های آسیب دیده از زلزله، به‌رغم شرایط خوبی که برای اعطای پروانه رایگان و تخفیف ۴۰ درصدی تعرفه‌های نظام مهندسی منظور شده داشتند، اما استقبال خوبی از این تسهیلات نکردند، می‌افزاید: «علت این بی‌رغبتی مسائلی همچون مشکلات شخصی، نداشتن سند و قرار گرفتن در خارج از حریم شهری و ... است.» البته در این بین برخی نیز پروانه گرفتند و شروع به ساخت کردند، اما به دلیل مشکلات اقتصادی از تکمیل آن بازماندند. تعدادی هم با این تصور که دولت تمام هزینه ساخت بنا را می‌پردازد، پروانه ساخت گرفتند، اما به دلیل افزایش زیربنا، تسهیلات اعطایی جوابگوی نیاز آن‌ها نبود و کار در مرحله اسکلت باقی ماند. از همین رو مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی می‌گوید: «با توجه به این مشکلات چندی پیش استاندار طی نامه‌ای از وزیر راه و شهرسازی خواست تا برای ساخت واحد‌های شهری نیز در صورت امکان سیمان رایگان در نظر گرفته شود.»

رفع مشکل تورم با افزایش سقف تسهیلات

علاوه بر درخواست استاندار برای تخصیص سیمان رایگان به واحد‌های خسارت دیده، مسئولان در راستای افزایش سقف تسهیلات برای واحد‌های شهری از ۳۰۰ به ۴۰۰ میلیون ریال نیز توانستند بخشی از کمبود‌های مالی ناشی از تورم را برطرف و کار بازسازی و تعمیر واحد‌ها را تسریع کنند. حالا خوشبختانه با توجه به پیگیری‌هایی که انجام شده است، کار بازسازی حدود ۸۰ درصد از واحد‌های خسارت دیده به پایان رسیده است و تنها ۲۰ درصد از منازل آسیب دیده همچنان نیازمند کمک متولیان هستند. روحانی، معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن خراسان‌شمالی با تأیید این موضوع می‌گوید: «به طورکلی ۸۰ درصد زلزله‌زدگان شهری و روستایی توانسته‌اند با اخذ تسهیلات، پایان کار دریافت کنند.» امید است عملیات بازسازی مابقی واحد‌ها نیز به کمک متولیان تسریع یابد و دوباره زندگی مردم خسارت دیده از زلزله سال گذشته به روال قبل برگردد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار