کد خبر: 936591
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۸
سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در توصیه به دیپلمات‌های تازه‌کار دستگاه سیاست خارجه امریکا، از آن‌ها خواست برای درک قدرت و توانمندی دفاعی جمهوری از نظامیان خود در خلیج‌فارس بپرسند.
رحیم زیادعلی
سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در توصیه به دیپلمات‌های تازه‌کار دستگاه سیاست خارجه امریکا، از آن‌ها خواست برای درک قدرت و توانمندی دفاعی جمهوری از نظامیان خود در خلیج‌فارس بپرسند.

از عجایب روزگار این است امریکایی که با خروج یکجانبه از توافقنامه برجام، عملاً قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده است، جمهوری اسلامی ایران را به نقض این توافقنامه به دلیل آنچه آن‌ها «آزمایش موشک بالستیک» می‌نامند، متهم می‌کند و عجیب‌تر اینکه روز پنج‌شنبه برایان هوک، رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه امریکا، با تکرار برخی مواضع بی‌اساس، ایران را به اقدام نظامی تهدید کرد.
«هوک» که در کنفرانسی خبری در واشنگتن صحبت می‌کرد، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه قدم بعدی دولت امریکا در قالب کمپین «حداکثر فشار» علیه ایران چه خواهد بود، گفت: «در حال حاضر معتقدم که ما گزینه نظامی را روی میز داریم، ترجیح ما این است که از تمامی ابزار‌هایی که به لحاظ دیپلماتیک در اختیار داریم، استفاده کنیم». وی با تکرار برخی گزافه‌گویی‌ها ادامه داد: «سلاح‌های ایرانی مورد استفاده گروه‌هایی که به نیابت از این کشور در افغانستان، یمن، عراق و عربستان می‌جنگند، شناسایی شده است. در صورت انفعال برابر تهدید روز افزون ایران، ریسک تنش در منطقه بالا می‌رود». وی در ادامه ادعا‌های بی‌اساس خود افزود: «ایران پشتیبانی خود از تروریسم در سطح جهان را افزایش داده و ثبات منطقه‌ای را متزلزل می‌کند».
مایک پمپئو، وزیر امورخارجه امریکا نیز روز شنبه ادعا کرد که ایران با آزمایش یک موشک بالستیک قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است. وی ادعا کرد که موشک تست‌شده توسط ایران، یک موشک بالستیک با برد متوسط است که توانایی حمل چندین کلاهک جنگی را دارد. پمپئو برای اینکه به ادعا‌های خود رنگ و بوی ایران هراسی بیشتر بدهد، افزود: «این موشک بردی دارد که آن را قادر می‌سازد تا بخش‌هایی از اروپا و هر جایی در خاورمیانه را هدف قرار دهد».
در همین ارتباط سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح در واکنش به ادعا‌ها و تهدیدات این دو مقام امریکایی، تصریح کرد: هرگونه تهدید نظامی جمهوری اسلامی ایران با پاسخ سخت و پشیمان کننده مواجه خواهد شد. سردار سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیرو‌های مسلح روز گذشته در جمع خبرنگاران ابتدا به هذیان‌گویی مقامات امریکایی درباره ارسال سلاح به گروه‌های مقاومت از جمله انصار الله یمن پاسخ داد و گفت: وزیر خارجه امریکا و همچنین رئیس گروه ویژه ایران در وزارت خارجه امریکا اخیراً دوباره یاوه‌گویی و هذیان‌گویی کردند و اعلام کرده‌اند که ایران موشک و پهپاد در اختیار یمن قرار می‌دهد، در حالی که ملت و ارتش یمن قدرتمند و دارای تجهیزات بسیار مناسبی هستند و نیاز به هیچ کمکی در این زمینه ندارند که جمهوری اسلامی ایران بخواهد ورود کند. با توجه به محاصره کامل یمن، موشک حجم کوچکی ندارد که جمهوری اسلامی ایران بخواهد این موشک‌ها را در اختیار آن‌ها قرار دهد. سردار شکارچی افزود: ملت یمن تجهیزات مناسبی دارند و قهرمانانه از کشور و مردم خود دفاع می‌کنند و به پیروزی‌های بزرگی هم رسیده‌اند و عربستان، امارات و حامیان آن‌ها را زمین‌گیر کرده و به استیصال کشانده‌اند. سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح گفت:، چون عربستان سعودی و امارات و امریکا و اسرائیل عملاً در یمن تا الان دستاوردی به‌جز شکست نداشته‌اند امریکایی‌ها مجبور شده‌اند این مواضع را بگیرند.
سردار شکارچی همچنین درباره سخنان اخیر مقامات امریکایی، گفت: در صورت بروز هرگونه خطا از سوی امریکا و هم‌پیمانان آنها، جمهوری اسلامی ایران آن‌چنان سیلی محکمی به آن‌ها می‌زند که تا ابد پشیمان شوند.
معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیرو‌های مسلح، اظهار داشت: امریکایی‌ها اخیراً در قالب عملیات روانی بحث تجاوز نظامی را عنوان می‌کنند که موضوع تازه‌ای نیست. وی افزود: افراد تازه به دوران رسیده‌ای در امریکا هستند که به خوبی با قدرت ایران آشنایی ندارند و به مقامات امریکایی توصیه می‌کنیم که ابتدا با نظامیان خود در خلیج فارس صحبت کنند و سپس به اظهار نظر بپردازند. سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح بیان کرد: آن‌ها از بی تجربگی و استیصال حرف‌هایی می‌زنند که پشتوانه ندارد، اگر فرض را بر این بگذاریم که حرف‌های آن‌ها درست باشد، در صورت خطای امریکا و هم‌پیمانان آنها، ایران آن‌چنان سیلی محکمی به آن‌ها می‌زند که تا ابد پشیمان شوند. این مقام ارشد نظامی گفت: آن‌ها چنین کاری نمی‌کنند، مگر اینکه این افراد کم تجربه دست به اقدامی بزنند که قطعاً تاوانش را هم می‌دهند. سردار شکارچی درباره توان موشکی ایران نیز گفت: ساخت موشک برای دفاع و بازدارندگی است و توان موشکی ایران توسعه پیدا خواهد کرد. وی با بیان اینکه توان موشکی کشور قابل مذاکره نیست، بیان کرد: در صورت نیاز هم تست و هم آزمایش موشک‌ها در دستور کار است. سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح تصریح کرد: ایران هیچ چشمداشتی به منافع و سرمایه دیگر کشور‌ها ندارد، توان دفاعی ما در حوزه بازدارندگی است و تهدیدی برای دیگر کشور‌ها نیست مگر اینکه مورد تهدید قرار بگیریم که قطعاً پاسخ کوبنده‌ای خواهیم داد. سردار شکارچی ادامه داد: امریکا به عنوان نقض‌کننده قطعنامه ۲۲۳۱ و قانون‌شکن‌ترین کشور دنیا حق تفسیر قانون ندارد.

هیچ قطعنامه‌ای برنامه موشکی ایران را ممنوع نکرده است
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در واکنش به ادعای مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا که آزمایش‌های موشکی ایران را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانست، اظهار داشت: برنامه موشکی ایران ماهیت دفاعی دارد و بر اساس نیاز‌های کشور طراحی می‌شود. هیچ قطعنامه‌ای در شورای امنیت برنامه موشکی و یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است. قاسمی خطاب به وزیر امور خارجه امریکا افزود: جالب و البته مضحک آنجاست به قطعنامه‌ای استناد می‌کنید که با خروج یکجانبه و غیرقانونی‌تان از برجام نه تنها خود آن را نقض کرده‌اید بلکه دیگران را هم به نقض آن تشویق و یا حتی اگر آن را اجرا کنند تهدید به تنبیه شدن و تحریم می‌کنید.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما افزود: آقای پمپئو متأسفانه به‌رغم اینکه مدتی است تصدی وزارت امور خارجه را بر عهده دارد هنوز مواضع جمهوری اسلامی ایران را به اندازه کافی مرور نکرده است یا به اطلاعش نرسانده‌اند. وی ادامه داد: مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد سیاست‌های موشکی کاملاً روشن است و بار‌ها اعلام شده و مجدداً اعلام می‌کنم که این سیاست‌ها، سیاستی داخلی و مربوط به جمهوری اسلامی ایران است. قاسمی با بیان اینکه ایران در مورد سیاست‌های موشکی خود از کسی توصیه‌ای نخواهد پذیرفت، اظهار داشت: ما بر اساس مصالح دفاعی خود به این موضوع نگاه می‌کنیم و مسئله موشکی موضوعی کاملاً دفاعی و نه تهاجمی است. ما ناچار هستیم که در این منطقه پرآشوب و وضعیتی که بر آن حاکم بوده است و همچنین با توجه به تجاربی که از جنگ تحمیلی و دیگر وقایع رخ داده در این منطقه حساس به دست آورده‌ایم برای دفاع از کیان کشور، خودمان را به هر آنچه برای دفاع به آن نیاز داریم مجهز کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: قطعاً سیاست موشکی سیاستی بازدارنده است و امریکا مجدداً می‌خواهد با این مواضع برای ادامه سیاست‌های ایران هراسی و ایران گریزی که در سطح جهان دنبال می‌کند سوءاستفاده کند. قاسمی گفت: امریکا می‌خواهد با توجه به نوع مناسبات امروز ما و مذاکراتی که با اروپا داریم، دیگر کشور‌های جهان به‌خصوص اروپا را در این زمینه تحت تأثیر قرار دهد که قطعاً این حرکت آن‌ها با شکست همراه خواهد شد چرا که کشور‌های اروپایی کاملاً از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران مطلع هستند و نباید تحت تأثیر سیاست‌های ایران هراسانه آقای پمپئو قرار بگیرند. وی ادامه داد: البته جای تعجب دارد زیرا آقای پمپئو در سخنان خود به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت استناد می‌کند که خودش با خروج از برجام این قطعنامه را نقض کرده، و باز با استناد به این قطعنامه سعی می‌کند دیگران را به خروج از برجام و طبعاً خروج از این قطعنامه تشویق کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار