کد خبر: 936663
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
جهت‌گیری‌ها و سیاست‌های کلی بودجه ‌98 چیست
شمارش معکوس ارائه لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ شروع شده و تا تقدیم به مجلس ۶ روز فرصت باقی است. طبق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت مکلف است تا ۱۵ آذرماه لایحه بودجه سال بعد را به مجلس تقدیم کند.

جوان آنلاین: شمارش معکوس ارائه لایحه بودجه سال‌۱۳۹۸ شروع شده و تا تقدیم به مجلس ۶‌روز فرصت باقی است. طبق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت مکلف است تا ۱۵‌آذرماه لایحه بودجه سال بعد را به مجلس تقدیم کند.
در جلسه شب گذشته هیأت‌دولت لایحه بودجه‌98 نهایی شد که در هفته جاری برای تصویب به مجلس شورای اسلامی فرستاده خواهد شد. بودجه‌ای که به قول آقای محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه درباره بودجه با توجه به شرایط داخلی و بین‌المللی و انتظارات مردم بودجه‌ای استثنایی و ویژه خواهد بود.
نوبخت با تأکید براینکه ما شرایط تحریمی داریم لذا بودجه98 با توجه به تحریم برنامه‌ریزی شده است درباره دیگر ویژگی‌های این بودجه گفته است: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنای عمل ما در تدوین بودجه بوده است چراکه ما در شرایطی هستیم که پیش‌بینی برای سال آینده کار سخت و خطیری است و بودجه سال آینده باید دقیق تهیه شود.
او همچنین گفته است که پنجشنبه گذشته با حضور مسوولان اقتصادی دولت اعم از رییس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، وزیر نفت، معاون اقتصادی رییس‌جمهوری و نوبخت در محل سازمان برنامه و بودجه جلسه هم‌اندیشی در خصوص منابع و بخش‌های مهم لایحه بودجه صورت گرفت که با نهایی شدن آن در جلسه هیأت دولت تا 15‌آذرماه به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد. آقای مهرداد بائوج‌لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌و‌گو با روزنامه «صبح‌نو» درباره ویژگی بودجه سال آینده گفته است: قیمت نفت در بودجه 97، پنج دلار در نظر گرفته شد که با نوساناتی همراه بود، در ابتدا نرخ به 80 دلار هم رسید اما اکنون قیمت آن به شکل نزولی در آمده است، لذا با توجه به این نوسانات معتقدیم قیمت 55 یا 60 دلار برای قیمت نفت در بودجه 98 عدد خوبی است، اگر قیمت نفت افزایش پیدا کرد می‌توانیم درباره آن تعیین تکلیف کنیم اما کاهش نرخ نفت قابل جبران نیست.
وی ادامه داد: قیمت دلار در بودجه سال جاری چهار هزارتومان تعیین شده بود اما با توجه به تغییرات بازار ارز باید ببینیم دولت چه مقداری را متناسب با تورم به عنوان نرخ ارز تعیین می‌کند، دولت هنوز لایحه بودجه 98 را به مجلس ارسال نکرده. فلذا ما درباره قیمت دلار در بودجه اظهارنظر نمی‌کنیم.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا و ایجاد مشکل برای صادرات نفتی کشور، هرچند ما راه‌های دورزدن آن را در اختیار داریم اما باید سیاست‌های غیرنفتی سال آینده را پررنگ‌تر کرده و وابستگی بودجه به نفت را کاهش دهیم.

جهت‌گیری‌ها و سیاست‌های کلی بودجه 98
همچنین براساس اینفوگرافی که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر کرده است، لایحه بودجه ۹۸ کل کشور جهت‌گیری‌ها و سیاست‌های خاصی را دنبال می‌کند که شامل:
۱) همگرایی اقدامات و ظرفیت‌های کشور در ارائه کالاها و خدمات عمومی،
۲)اهتمام به انضباط مالی در بودجه و اصلاح نظام اداری در جهت افزایش کارایی و منطقی کردن اندازه دولت،
۳) توانمندسازی و افزایش بهره‌وری شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت
۴) تجهیز منابع عمومی غیرنفتی
۵) ساماندهی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای
و بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد است.

ویژگی لایحه بودجه ۹۸
علاوه بر سیاست‌ها، اهداف و ویژگی‌های خاصی در لایحه لحاظ شده که برخی از آ‌ن‌ها مشابه بودجه سال جاری است که در پنج بخش خلاصه می‌شود. ازجمله آنها می‌توان به:
۱)حمایت از معیشت عمومی و عدالت اجتماعی
۲) حمایت از تولید و اشتغال
۳) تقویت انضباط بودجه‌ای
۴) اصلاحات در رویه‌ها و فرایندها
۵) افزایش پایداری بودجه در مقابل تکانه‌های بین‌المللی اشاره کرد.

رشد ۲۰درصدی درآمدهای مالیاتی
برخی از کارشناسان معتقدند در لایحه بودجه حدود ۲۰درصد رشد مالیاتی با توجه به نرخ تورم می‌توان پیش‌بینی کرد، به‌ویژه آنکه درآمدهای نفتی ایران ممکن است نسبت به سال قبل با محدودیت‌هایی روبه‌رو شود. افزایش تورم باعث می‌شود بتوان در بخش مالیات بر ارزش افزوده، درآمد خوبی وصول کرد. با این حال نسبت این نوع مالیات به تولید ناخالص داخلی GDP پایین است.
سهم صندوق توسعه ملی
یکی از فاکتورهای اصلی بودجه که همیشه در تبصره یک به آن پرداخته می‌شود، موضوع سهم صندوق توسعه ملی است که بر اساس قانون برنامه ششم توسعه سالانه دو درصد بر میزان ۳۰ درصد ثابت به بودجه سالانه افزوده خواهد شد.
برای سال ۹۸ قاعدتاً باید شاهد واریز ۳۴ درصد از صادرات نفت و فرآورده‌ها به صندوق توسعه ملی باشیم و با توجه به محدودیت‌های منابع و کاهش چشم‌گیر صادرات نفت زمزمه‌های متفاوتی در این باره مطرح است.
پیشنهاد حداکثر واریز سهم ۱۰درصدی در لایحه بودجه سال ۹۸ وجود داشت که در جلسه قبلی سران قوا نیز مطرح شد اما با آن مخالفت صورت گرفت.
پیشنهاد دیگر این است که بخشی از مصارف بودجه را بتوان از سهم منابع صندوق توسعه ملی هزینه کرد. 
با این حال پیشنهادات مطرح شده در این زمینه حتی پس از تصویب در جلسات شورای سران قوا باید به تأیید مقام معظم رهبری برسد.
نکته قابل توجه در این بخش به موضوع کاهش سطح اتکای هزینه‌های جاری از درآمدهای نفتی است که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه تأکید شده، همچنین یکی از ویژگی‌های خاص 
بودجه ۹۸ نیز به این موضوع اشاره دارد. اما قرار است سهمی، کمتر از آنچه‌که مدنظر قانون است به این صندوق اختصاص ‌یابد. بنابراین باید منتظر مصلحت و شرایط خاص کشور بمانیم.

نرخ تسعیر در لایحه بودجه ۹۸
به گزارش «فارس»، برخی از متغیرهای لایحه بودجه ۹۸ از سوی مسوولان مطرح شده، پیش‌تر رییس‌جمهوری در سفر آذربایجان غربی عنوان کرده بود نرخ تأمین کالاهای اساسی برای سال آینده ۴۲۰۰‌تومان سال جاری ثابت باقی می‌ماند.
نرخ تسعیر برای دیگر مصارف نیز با نظرات مختلفی روی کاغذ در حال بررسی است. یکی از پیشنهادها 
در نظر گرفتن نرخ میانگین ۴۲۰۰ تومان و نرخ نیمایی است. آخرین خبرها نشان می‌دهد، نرخ تسعیر هشت هزار تومان تعیین شد.

میزان صادرات نفت در شرایط تحریم
برخی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد، حداکثر میزان صادرات نفت بین ۱ تا 5/1 میلیون بشکه در روز با قیمت ۶۰ تا ۶۵ دلار مطرح است . قوی‌ترین گمانه از صادرات یک میلیون بشکه با نفت ۶۰ دلاری حکایت دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار