کد خبر: 936749
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۹
منتقد سعودی نزدیک به خبرنگار قربانی عربستان، در گفت‌وگو با رسانه‌های امریکایی فاش کرد
جزئیات و ابعاد جدیدی که از قتل خاشقجی منتشر می‌شود به اندازه خود جنایت غافلگیر‌کننده و تعجب‌آور است.
جزئیات و ابعاد جدیدی که از قتل خاشقجی منتشر می‌شود به اندازه خود جنایت غافلگیر‌کننده و تعجب‌آور است. در آخرین مورد رسانه‌های امریکایی گزارش دادند که یک شرکت جاسوسی رژیم صهیونیستی با رهگیری ارتباطات تلفنی خاشقجی در قتل وی با آل‌سعود همکاری کرده است و در همین حال پیام‌های منتشر شده از خاشقجی در یک شبکه اجتماعی بیش از پیش انگیزه‌های محمد بن سلمان برای کشتن این روزنامه‌نگار منتقد سعودی را آشکار می‌کند.
روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد یک فعال عربستانی که از دوستان جمال خاشقجی بوده، یک شرکت نرم‌افزاری اسرائیل را متهم کرده است که با جاسوسی از تلفن همراه وی و ارتباطاتش با جمال خاشقجی به دیوان سلطنتی عربستان سعودی در قتل این روزنامه‌نگار کمک کرده است. این شکایت توسط عمر عبدالعزیز معارض عربستانی ساکن کانادا در اسرائیل انجام شده است. فعالان و روزنامه‌نگاران دیگر نیز شکایات مشابهی علیه شرکت NSO مطرح کرده و این شرکت را متهم کرده‌اند با دولت‌های مکزیک و امارات متحده عربی برای جاسوسی از تلفن‌های همراه آن‌ها همکاری کرده است. نیویورک‌تایمز نوشت، این مسئله فشار را به این شرکت اسرائیلی و دولت تل‌آویو در زمینه فروش دستگاه‌ها و نرم‌افزار‌های جاسوسی به کشور‌های خارجی افزایش خواهد داد و همچنین مسئله اتحاد و ارتباط گسترده عربستان سعودی با اسرائیل را برجسته‌تر خواهد کرد. این اولین بار نیست که بحث همکاری اسرائیل با محمد بن سلمان برای سرکوب مخالفان منتشر می‌شود. روزنامه هاآرتص چاپ رژیم صهیونیستی شش روز قبل در گزارشی نوشت که شخصی به نمایندگی از «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ با «ایهود باراک» تماس تلفنی برقرار می‌کند و از نخست‌وزیر سابق اسرائیل می‌خواهد در امر فروش فناوری الکترونیکی همکاری کند ‏ که به سعودی‌ها در شنود مکالمات تلفنی شهروندان و دشمنان کمک می‌کند. نیویورک‌تایمز در ادامه گزارش خود افزود: در ماه اوت یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه تورنتو که روی نظارت‌های آنلاین مطالعه می‌کند عمر عبدالعزیز را مطلع می‌کند که تلفن همراه وی احتمالاً هک شده است. سپس نتیجه‌گیری کرده است که حکومت عربستان سعودی پشت این عملیات جاسوسی بوده است. جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی حدود دو ماه پیش برای انجام کار‌های اداری مربوط به ازدواجش به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، اما هیچ گاه از آن خارج نشد. تحت فشار رسانه‌ها و افکار عمومی جهان، حکومت عربستان سعودی بعد‌ها اعتراف کرد که خاشقجی را کشته و جسد او را ابتدا تکه تکه و سپس در مواد شیمیایی ذوب کرده است.

بچه دیو سیری‌ناپذیر
انتشار پیام‌های «جمال خاشقجی» در یک پیام‌رسان در گفت‌وگو با یک منتقد سعودی در تبعید نشان می‌دهد او ولیعهد را «دیو»‌ی خوانده بود که از بلعیدن منتقدان و حتی حامیانش سیر نمی‌شود. پیام‌هایی که نشان می‌دهند محمد بن‌سلمان تا چه حدی برای کشتن خاشقجی انگیزه داشته است. شبکه «سی‌ان‌ان» خبر داده که به بیش از ۴۰۰ پیام «جمال خاشقجی» در پیام‌رسان «واتس اپ» دسترسی پیدا کرده است. بنا بر گزارش این رسانه امریکایی، «شاید با نگاهی به پیغام‌های جمال خاشقجی در واتس‌اپ، سرنخ‌های جدیدی درباره قتل او به دست آید.»‌عمر عبدالعزیز ۲۷ساله، پیغام‌های رد و بدل شده بین او و خاشقجی در این پیام رسان را در اختیار سی‌ان‌ان قرار داده است. خاشقجی در بخشی از این پیام‌ها، ولی‌عهد عربستان سعودی را «دیو» و «پک من» می‌خواند. پک من نام یک بازی رایانه‌ای است که در آن برای پیروزی، شخصیت اصلی این بازی باید دائماَ دهانش باز باشد و هرآنچه بر سر راهش است را ببلعد. به گزارش سی‌ان‌ان، بر اساس پیغام‌های خاشقجی که حامی متن، تصویر و فیلم‌های زیادی است، یک موضوع کاملاً روشن است و آن، نگرانی شدید درباره مواضع، ولی عهد و خشونت او است. خاشقجی در یک پیام خود در ماه می‌نوشته بود: «او هر چقدر قربانیان بیشتری می‌بلعد، تعداد بیشتری قربانی طلب می‌کند.»

سنا همچنان پیگیر
سنای امریکا به زودی درباره واکنش به نقش عربستان در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن پست تصمیم‌گیری خواهد کرد و در همین حال، یک سناتور دموکرات امریکایی اعلام کرد: امریکا نیاز دارد که مطمئن شود که عربستان در قبال پرونده خاشقجی پاسخگو باشد، اما در عین حال روابط استراتژیک با عربستان سعودی حفظ شود.
به گزارش پایگاه خبری هیل، بن کاردین، سناتور دموکرات امریکایی در اظهاراتی گفت: به نظر من هیچ شکی وجود ندارد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از آنچه که در ترکیه رخ داد، خبر داشته است. این سناتور امریکایی افزود: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که این مسئله اینطور باقی بماند. امریکا لازم است که موضع درست و قدرتمندی درباره این مسئله اتخاذ کند، ما باید از آن‌ها بخواهیم که پاسخگو باشند. وی ادامه داد: البته این مسئله به معنای این نیست که دیگر نمی‌توانیم روابط استرتژیکی با عربستان سعودی داشته باشیم. در روابط دو‌جانبه ریاض و واشنگتن، امریکا موضع قوی‌تری دارد، آن‌ها به ما نیاز دارند. قانونگذاران امریکا در حال تلاش و بررسی ایجاد توازن میان روابط استراتژیک دو کشور و در عین حال مجازات افراد دخیل در پرونده قتل جمال خاشقجی هستند. در این میان برخی از دموکرات‌ها پیشنهاد داده‌اند که روابط با عربستان سعودی قطع شود. سنا طی چند روز گذشته از قطعنامه پایان حمایت نظامی امریکا از اقدامات ائتلاف سعودی در یمن حمایت کرد.

اردوغان با تمام مدارک جنایت
رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد که اگر فرصت پاسخگویی به محمد بن سلمان درباره قتل خاشقجی در جریان نشست سران گروه ۲۰ دست می‌داد بی‌هیچ تردیدی با تمامی ادله رو در روی او قرار می‌گرفت. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه موضع خود را علیه ولیعهد سعودی تندتر کرده و از آمادگی‌اش برای غافلگیر کردن و تقابل با این ولیعهد جوان در خصوص قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی صحبت کرده است. وی در جریان سفرش به ونزوئلا در صحبت با اصحاب رسانه ترکیه‌ای گفت: اگر به من فرصت داده می‌شد تا در جریان نشست سران گروه ۲۰ به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد پاسخ بدهم بی‌هیچ تردیدی با تمامی اسناد و مدارک با او رو در رو می‌شدم. ما مجددا سؤالات درباره اینکه چه کسی دستور قتل خاشقجی را داده و همچنین مکان جسدش و همدست محلی را از عربستان پرسیدیم. به نقل از الجزیره، وی گفت: هدف پنهان‌کاری تیم ترور درباره اطلاعات مربوط به این قتل حمایت از کسی است که دستور قتل را داده است. ما این پرونده را پیگیری خواهیم کرد و اگر لازم باشد به سازمان ملل مراجعه خواهیم کرد. ما منتظر نتایج بازرسی مکانی در شهر یالوا در جنوب استانبول هستیم. احتمالاً در اماکن دیگر نیز بازرسی صورت می‌گیرد. به گفته خبرنگار الجزیره در آنکارا اظهارات اخیر اردوغان خشم وی از نادیده گرفته شدن پرونده خاشقجی در نشست سران گروه ۲۰ در آرژانتین را نشان می‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار