کد خبر: 936808
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
اردن کنفرانس حمایت از قدس برگزار می‌کند
برخوردهای سرد سیاسی آل سعود با برخی کشورهای منطقه برای محقق شدن معامله قرن راه به جایی نبرد و اردن که به‌تازگی به سیاست های ریاض درباره فلسطین پشت کرده است، قصد دارد اواخر این ماه کنفرانسی در حمایت از قدس برگزار کند.

جوان آنلاین: پس از آنکه اردن اخیراً تمدید الحاقیه‌های توافق صلح درباره اراضی «الباقوره» و «الغمر» خود با رژیم صهیونیستی را ملغی اعلام کرده است شاهد حضور مقامات اردنی در نشست‌های مختلف 
با محوریت فلسطین در کشورهای منطقه از جمله ترکیه بودیم؛ نشست‌هایی که حضور اردن در آن، با واکنش‌هایی از سوی عربستان سعودی روبه‌رو شد چرا که ریاض آن را برخلاف تحقق معامله قرن و اعلام قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی می‌دانست.
اکنون اردن در چرخشی جدید، دیروز دوشنبه از برگزاری کنفرانس بین‌المللی قریب‌الوقوع برای حمایت از مسجدالاقصی، قدس و مقدسات اسلامی و مسیحی آن خبر داد؛ کنفرانسی که 
قرار است با حمایت از قدس در روزهای پایانی آذرماه جاری برگزار شود. با این اقدام می‌توان اردن را عملاً مخالف سیاست‌های غربی و عبری در فلسطین دانست.
 به گزارش «رای‌الیوم» عبدالناصر ابوالبصل، وزیر اوقاف و شئونات اسلامی اردن در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که این کنفرانس در بیستم ماه جاری میلادی‌(۲۹‌آذر) با نظارت اردن و با همکاری پارلمان و نمایندگان اردنی برگزار می‌شود.
ابوالبصل در ادامه افزود: تجاوزات اخیراً به‌صورت بی‌سابقه‌ افزایش یافته است و این اقدام از وجود یک طرح از پیش تعیین شده برای تغییر وضعیت تاریخی و حقوقی این مکان خبر می‌دهد. یورش‌های روزانه اسرائیلی‌ها به مسجدالاقصی احساسات تمامی مسلمانان و اعراب را برانگیخته است. ابوالبصل همچنین تصریح کرد: ما در اردن که نظارت بر مقدسات اسلامی در شهر قدس را به نیابت از امت‌های عربی و اسلامی در شهر قدس بر‌عهده داریم، وظیفه داریم که با برگزاری کنفرانس بین‌المللی جهانیان را از خطرات تجاوز به مقدس‌ترین مقدسات مطلع سازیم.

واکنش های جهانی نسبت به تجاوزات اسرائیل
با حمایت‌های شفاف اردن از فلسطین می‌توان گفت که در‌حال‌حاضر «امان» به این نتیجه رسیده است که  در دنباله‌روی از سیاست‌های عربستان دچار اشتباه شده است و اکنون در حال اصلاح رویکرد سیاسی خود نسبت‌به موضوعاتی همچون فلسطین یا سوریه است.
این احتمال وجود دارد که اردن از این‌که دریافته است در محاسبات خود دچار اشتباه و انزوای سیاسی شده، پشیمان و امیدوار است تا در حمایت از ماهیت عربی قدس اشغالی، به دنبال ارتقای روابط خود با ائتلاف‌های جبهه مقاومت باشد.
اردن در حالی تصمیم به برگزاری چنین نشست بین‌المللی در حمایت از قدس گرفته است که اوایل ماه جاری شاهد حمله و تهاجم سه روزه 
رژیم صهیونیستی به غزه بودیم که گروه‌های مقاومت در پاسخ به تجاوزات صهیونیست‌ها موفق شدند بیش از 400‌موشک و راکت به اراضی اشغالی شلیک کنند و معادلات این جنگ کوتاه‌مدت را به نفع خود تمام کنند.
از این رو بود که اوایل این هفته هم مجمع عمومی سازمان ملل متحد 6‌قطعنامه در حمایت از فلسطین و علیه رژیم اسرائیل به تصویب رساند که در یکی از این قطعنامه‌ها تأکید شده بود که صهیونیست‌ها باید ارتفاعات جولان را ترک کنند.

پیوستن مردم اردن به تحریم کالاهای صهیونیستی
مطالبه‌گری مردمی اردنی‌ها از مقامات‌شان موجب شده است تا دولتمردان این کشور در تبادلات و دیدگاه‌های سیاسی خود نسبت‌به قدس و فلسطین تجدید‌نظر کنند. در تازه‌ترین حمایت‌های مردمی اردن از فلسطین، دیروز دوشنبه یک دانش‌آموز اردنی جنبش تحریم 
رژیم صهیونیستی را در این کشور به راه انداخت.
آیت عناب، پس از آنکه متوجه شد مدرسه آنها در امان با شرکت «اچ پی» قرارداد دارد تلاش کرد با توجه به حمایت این شرکت از رژیم اسرائیل آن را مورد تحریم قرار دهد که مورد توجه و حمایت مردمی در این کشور قرار گرفت.
 فعالیت های درخشان این دانش‌آموز اردنی در زمینه مبارزه با رژیم صهیونیستی و تحریم رژیم اسرائیل مورد استقبال کمیته ملی فلسطینی تحریم اسرائیل (BNC) قرار گرفته و این کمیته از کشورها و امت عربی خواسته است که با الگو قرار دادن 
«آیت عناب» رژیم ‌صهیونیستی را منزوی و مورد تحریم قرار دهند و از ارتباط با این رژیم خودداری کنند.
بر اساس همین مطالبه‌گری‌ها‌ی مردمی بود که عبدالله دوم، شاه اردن ضمیمه الباقوره و الغمر در توافقنامه سازش با اسرائیل را در مهرماه امسال لغو کرد و گفت که موضوع الباقوره و الغمر از مدت‌های مدیدی در صدر اولویت‌های ما بوده است.
عبدالله دوم، شاه اردن تاکنون دلیلی برای این اقدام خود بیان نکرد، اما به نظر می‌رسد که او با فشار‌های داخلی برای پایان دادن به بخشی از توافق‌نامه صلح و بازگشت این مناطق به تحت کنترل اردن مواجه است.
بر اساس توافق نامه‌۱۹۹۴ به رژیم اسرائیل اجازه بهره‌برداری از دو منطقه الباقوره و الغمر تا 25سال داده شده بود. این وضعیت در 25سال گذشته وجود داشته است. این الحاقیه‌ها در سال آینده باطل می‌شوند و شاه اردن اعلام کرد که این تصمیم خود را به اطلاع اسرائیلی‌ها رسانده است. سرزمین باقوره در شمال دره رود اردن در سال‌۱۹۶۰ به اشغال رژیم اسرائیل درآمد و سرزمین الغمر در نزدیکی عقبه در جنوب اردن در جریان جنگ سال‌۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل درآمد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار