کد خبر: 936812
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲
مدیرکل منابع طبیعی استان البرز :
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه در حوزه منابع طبیعی کمبود منابع مالی داریم، گفت: عدم هماهنگی دستگاه‌های استانی در اجرای پروژه های عمرانی و عدم رویکرد آمایش سرزمینی مشکلاتی را ایجاد کرده است.

حامد فرضی در همایش روز جهانی خاک ، با اشاره به اینکه در کشور ما بخصوص استان البرز حال منابع آبی و خاکی اصلا خوب نیست، گفت: قبل از اینکه که شهر کرج به کلانشهر تبدیل شود یک باغ شهر و تفرجگاه با قابلیت تولید انواع محصولات کشاورزی بود.

وی افزود: پیشروی مناطق بیابانی شهرستانهای اشتهارد و نظرآباد به سمت مناطق  کشاورزی را داریم و بحران عمده ایی در استان در حال شکل گیری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به اینکه باید با اتخاذ تدابیری دراستفاده درست منابع آبی خسارت کمتر خاک را داشته باشیم، گفت: زنگ خطر به قدری جدی است که فرمایشات رهبر معظم رهبری دربحث اهمیت دادن به خاک ومشکلات آینده کشور باید در اولویت قرار بگیرد.

وی افزود: دراین خصوص در سال ۹۷ از محل صندوق توسعه ملی ۲۰۰ میلیون دلار به دستور مقام معظم رهبری صرفا در اجرای پروژه های آبخیز داری که غالبا در اجرای بحث منابع آب و خاک که رابطه مستقیم دارند در نظر گرفته شده است.

این مسئول سهم استان را از این میزان اعتبار ۱۸ میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: ۳۸ هزارهکتار از این اراضی برای  فرایند آبخیزداری، کنترل دام، مرتع و جنگلداری در دست اقدام است.

فرضی با بیان اینکه استان البرزکوچکترین استان کشور محسوب می شود، گفت: ۳ درصد جمعیت کشوردر البرز ساکن هستند که در حدود ۲ میلیون ۵۰۰ هزار نفرجمعیت دارد که با۵۰۰ نفر در یک کیلومتر مربع، پرتراکمترین استان کشور تلقی می شود و این جمعیت کثیر نیاز به فضا و تفرجگاه دارد.

وی افزود: اگر یک فکرجدی در تامین منابع آبی و حفاظت از خاک نداشته باشیم یکی از چالش های جدی در آینده در استان خواهیم داشت که خطراتی در بعد فرهنگی و اجتماعی را شاهد خواهیم بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان البرز خاطرنشان کرد: بزرگترین نهالستان کشور در استان البرز مستقر است ؛ همچنین دو سد مخزنی امیرکبیر و و طالقان در البرز وجود دارد.

وی با بیان اینکه اگر قرار باشد سالانه یک میلیون تن رسوب را کنترل کنیم و مانع از ورود آنها به سدها شویم گفت: قطعا باید منابع مالی آن تامین شود و اعتباراتی به پروژه‌های ما اختصاص یابد.

این مسئول با بیان اینکه ما در حوزه منابع طبیعی کمبود منابع مالی داریم، تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد از مساحت استان در مطالعات حوزه آبخیزداری مورد بررسی قرار می‌گیرد که امیدواریم با این کار از مخاطرات جلوگیری کنیم.

وی افزود: به دلیل تخصیص اعتبار در سال جاری شرایط خوبی داریم اما سال گذشته برای تأمین مالی انجام پروژه‌های آبخیز داری دچار مشکل بودیم.

مدیرکل منابع طبیعی و حوزه آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه برای مقابله با وقوع احتمالی سیل باید مدیریت و کنترل داشته باشیم، گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دارد تا با مدیریت بحران از بروز حادثه  پیشگیری کنیم.

فرضی به مسئله ریزگردها اشاره کرد و گفت: عمق فاجعه به‌قدری زیاد است که نمی‌توان بااعتبار کم مشکلات بسیاری را در این زمینه حل‌ و فصل کرد چراکه حل این مسئله نیازمند عزم ملی است.

وی با اشاره به اینکه در جریان سفر رئیس‌جمهور به البرز ۲۰ میلیارد تومان برای رسیدگی به بحران کانون ریزگردها اختصاص داده‌شده بود، خاطرنشان کرد: از مجموع ۴۵ هزار هکتار اراضی بیابانی استان حدود ۲۵ هزار هکتار آن کانون ریزگردها است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرزبه عدم هماهنگی بین دستگاه‌های استانی اشاره کرد وگفت: در این خصوص مشکلاتی در اجرای پروژه های عمرانی و آمایش سرزمینی و کنترل منابع طبیعی در استان ایجاد شده که به رسیدگی جدی نیاز دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار