کد خبر: 936841
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۹
گفت‌وگوی «جوان» با علی‌اصغر حسن‌زاده مرد سال فوتسال آسیا و پرافتخارترین بازیکن قاره کهن
فوتسال در آسیا در حال پیشرفت است و اینکه ما بگوییم دوره قبلی قهرمان شده‌ایم حالا کار آسانی پیش رو داریم، اصلاً اینطور نیست و باید تلاشمان را بیشتر کنیم که موفق شویم. انتظارات از فوتسال بالا رفته و باید به این رشته بیشتر توجه شود و نگاه‌ها به تیم تغییر کند. حمایت‌ها باید قطعاً بیشتر شود تا موفقیت‌های فوتبال تداوم داشته باشد
سعيد احمديان
اگر تا دیروز فوتسال ایران با نام وحید شمسایی و محمدرضا حیدریان در آسیا شناخته شده بود، امروز این علی‌اصغر حسن‌زاده است که فوتسال ایران در آسیا را به نام او می‌شناسند. حسن‌زاده که در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ جایزه مرد سال فوتسال آسیا را دریافت کرده بود، هفتم آذرماه برای سومین سال متوالی و چهارمین دوره به این افتخار رسید تا پرافتخارترین فوتسالیست این قاره در کسب جایزه بهترین بازیکن سال شود. فوتسالیست قمی تیم ملی کشورمان که اکنون در باشگاه شنزن نانلینگ چین عضویت دارد، در یک سال اخیر به همراه مس سونگون ورزقان به عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا رسید و در جام ملت‌های فوتسال آسیا نیز جام قهرمانی را بالای سر برد و همچنین جایزه بهترین بازیکن این رقابت‌ها را دریافت کرد تا امسال هم جایزه بهترین بازیکن سال را با توجه به این عملکرد به خانه ببرد و به پرافتخارترین بازیکن فوتسالیست ایران و آسیا تبدیل شود. حسن‌زاده در گفت‌وگو با «جوان» از روز‌های پرافتخارش در فوتسال صحبت کرده است.

تبریک می‌گوییم برای چهارمین بار به عنوان مرد سال فوتسال آسیا انتخاب شدید. روزی که فوتسال را شروع کردید به چنین روزی فکر می‌کردید؛ چهار عنوان بهترین بازیکن سال آسیا که سه دفعه آن متوالی بود.
خیلی خدا را شکر می‌کنم که این اتفاق افتاده است و توانسته‌ام چنین افتخاراتی را برای کشورم کسب کنم. واقعیتش این است روزی که فوتسال را شروع کردم به چنین مسائلی فکر نمی‌کردم، فقط به تمرین و تلاش برای بهتر شدن فکر می‌کردم، اینکه بتوانم بازیکن خوبی برای هم تیمی‌هایم چه در سطح باشگاهی و چه ملی باشم. این عناوین هم همه آن ملی است و متعلق به من تنها نیست و خدا را شکر می‌کنم که به عنوان نماینده فوتسال ایران به این عناوین رسیدم.

آقای کی روش هم انتخابتان را به عنوان بازیکن سال آسیا تبریک گفت، غافلگیر نشدید؟
خیلی خوشحال شدم که سرمربی تیم ملی فوتبال هم این نگاه را دارند که این عنوان یک عنوان ملی است و وقتی شنیدم آقای کی روش پیام داده‌اند، روحیه بیشتری گرفتم.

فوتسال را از منطقه نیروگاه قم شروع کردید، منطقه‌ای که محرومیت و کمبود امکانات با آن عجین است، اما با وجود این مشکلات، چهره‌های مطرحی را در حوزه‌های مختلف به کشورمان معرفی کرده که شما یکی از این چهره‌ها هستید.
قطعاً همینطور است. با وجود کمبود‌ها در این منطقه خیلی از ورزشکاران موفق شهر قم از این منطقه هستند و این نشان می‌دهد که کمبود امکانات و محرومیت‌ها هیچ وقت مانع رشد استعداد‌ها نیست و خیلی خوشحالم که من هم از این منطقه رشد کردم و به اینجا رسیدم.

به نظر می‌رسد همین سختی‌ها و مرارت‌هایی که بچه‌های این منطقه قم با توجه به محرومیت‌ها کشیده‌اند، نقش زیادی در معرفی افراد موفق و پرافتخار از این منطقه داشته است.
شما لطف دارید، اما در بقیه شهر‌ها هم مشاهده می‌کنید بچه‌هایی را که در مناطق پایین‌تر و محروم‌تر رشد کردند. همین بچه‌ها به خاطر همین شرایط سخت وقتی به موفقیت و موقعیتی می‌رسند، قدردان آن هستند و آن را حفظ کنند و این سبب می‌شود تا موفقیت‌ها تداوم داشته باشد.

با توجه به اینکه اکثر بچه‌ها بیشتر فوتبال را انتخاب می‌کنند، چه شد که شما فوتسال را انتخاب کردید؟
کلاً خانواده‌ای ورزشی داشتم و همه برادرهایم آقا محسن، علی آقا، محمد آقا و آقا مهدی فوتسال بازی می‌کردند و تماشای بازی آن‌ها سبب شد تا من هم به این رشته علاقه پیدا کنم.

از روزی که فوتسال را در قم با وجود کمبود‌هایی که داشت شروع کردید، صحبت می‌کنید.
فوتسال در قم خیلی محبوب است و بازیکنان زیادی از قم در فوتسال رشد کرده و توانسته‌اند به تیم ملی راه پیدا کنند. در مورد مشکلاتی که زمان شروع فوتسالم در قم با توجه به کمبود امکانات داشتم، خیلی نمی‌خواهم به گذشته برگردم، اما همین که توانستم از این شهر رشد کنم خیلی خوشحالم. اینکه همه از منطقه نیروگاه که مردم خونگرمی دارد صحبت می‌کنند، برای من باعث افتخار است.

در فاصله ۱۴ سال حضورتان برای تیم ملی بیش از ۱۰۰ بازی انجام داده‌اید. از اولین مسابقه‌ای صحبت کنید که پیراهن تیم ملی پوشیدید، حتماً احساس ویژه و خاصی داشتید.
پوشیدن پیراهن مقدس تیم ملی چه زمانی که برای اولین بار برای تیم ملی بازی کردم و چه امروز که بازی می‌کنم، واقعاً برای من افتخار بزرگی است. اینکه اولین بازی باشد یا مسابقه صد و چندم برای من فرقی نمی‌کند. قطعاً اولین بار که پیراهن تیم ملی را پوشیدم، احساس غرور به من دست داد و سعی کردم همیشه طوری رفتار کنم که سرباز خوبی برای تیم ملی کشورم باشم و قدر آن را بدانم.

به رغم اینکه ۱۳ سال است در تیم ملی بازی می‌کنید و این همه افتخار و عنوان کسب کرده‌اید، همچنان مانند مسابقه اول ملی‌تان احساس غرور دارید و پرانگیزه هستید؟
قطعاً همینطور است و حتی این انگیزه بیشتر هم شده است. قهرمانی‌ها و افتخاراتی که با تیم ملی فوتسال کسب می‌کنیم به من انگیزه بیشتری می‌دهد که در مسابقات آینده تلاش بیشتری برای موفقیت تیم ملی انجام بدهم و بازیکن تأثیرگذاری برای تیم ملی کشورم باشم.

باشگاه‌ها نقش زیادی در تقویت تیم ملی فوتسال دارند و به نوعی پشتوانه فوتسال ملی هستند. در ایران باشگاه‌ها توانسته‌اند در این مسیر موفق باشند و لیگ فوتسال توانسته پشتوانه تیم ملی باشد؟
قطعاً تاثیر دارد. اگر باشگاه‌ها از نظر کیفیت بالا باشند و بازیکنان از نظر روانی و مالی تأمین باشند، تأثیرش را در رده ملی نشان می‌دهد. هر موقع لیگ خوب و پویایی داشتیم، تیم ملی فوتسال هم قطعاً به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کرده است؛
 
و این توجه لازم به باشگاه‌ها چه از سمت فدراسیون فوتبال و چه اسپانسر‌ها صورت می‌گیرد؟
قطعاً نقش حمایتی حامیان مالی در فوتسال پررنگ است و این مسئله باید مورد توجه جدی مسئولان فوتبال قرار بگیرد. وقتی اسپانسر‌ها تیم‌های باشگاهی را حمایت کنند، قطعاً بازیکنان از نظر مالی بهتر می‌توانند کار کنند و تأثیر بیشتری داشته باشند و این مسئله می‌تواند به داشتن یک تیم ملی خوب منتهی شود.

در حالی به نقش حمایتی مسئولان و حامیان مالی اشاره کردید که به نظر می‌رسد فوتسال به اندازه افتخارات زیادی که در سطح جهان و آسیا به دست آورده است، مورد حمایت قرار نگرفته و همواره افتخارات فوتسال زیر سایه توجه بیش از حد فدراسیون به فوتبال قرار گرفته است.
در همه ادوار این نوع نگاه به فوتسال وجود داشته و خواست همه ملی‌پوشان فوتسال است که توجه بیشتری به تیم ملی شود، چون واقعاً فوتسال در صورت حمایت بیشتر پتانسیل بالایی برای گرفتن نتایج بهتر در سطح جهان دارد.

این نگاه با توجه به کسب مدال برنز تاریخی در جام جهانی فوتسال که برای اولین بار در تاریخ ورزش ایران در رشته‌های تیمی اتفاق افتاد، تغییر کرده است؟
نگاه‌ها به فوتسال پس از اینکه در جام جهانی ۲۰۱۶ سوم شدیم، بهتر و متفاوت‌تر شده است. با این حال اگر به قهرمانی جهان فکر می‌کنیم باید این حمایت‌ها بیشتر شود و امکانات و اردو‌هایی درخور افتخاراتی که فوتسال کسب می‌کند، برای تیم ملی تدارک دیده شود تا این موفقیت‌ها تداوم داشته باشد.

با وجود موفقیت تاریخی‌تان در جام‌جهانی، پاداش‌های وعده داده شده مسئولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش برای این افتخار با تأخیر چند ساله پرداخت شد. این در حالی است که پاداش فوتبالی‌ها که به مراتب نسبت به فوتسالی‌ها بیشتر است، با کمترین تأخیر پرداخت می‌شود و این نشان می‌دهد که فوتسال همچنان برای فدراسیون فوتبال حکم یک ناپدری را دارد!

پاداش‌هایمان هر چند با تأخیر پرداخت شد، اما مانند همیشه نسبت به فوتبالی‌ها اندک است و ملی‌پوشان در این باره زیاد صحبت کرده‌اند، اما این اتفاق تکرار می‌شود و تغییری صورت نمی‌گیرد.

این دلسردکننده نیست؟
قطعاً می‌تواند مؤثر باشد، اما بچه‌های ملی‌پوش فوتسال هیچ وقت به پاداش‌ها توجهی ندارند و برایشان اهمیتی ندارد. سرباز تیم ملی هستیم و سعی می‌کنیم که پرچم کشورمان را در میادین بین‌المللی به اهتزاز دربیاوریم.

شما در حال حاضر در لیگ چین بازی می‌کنید و چینی‌ها سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در فوتسال انجام داده‌اند.
باشگاه‌های چینی سرمایه‌گذاری زیادی را با جذب بازیکنان برزیلی، ایرانی و... انجام داده‌اند تا لیگ کشورشان از نظر کیفی ارتقا پیدا کند. الان مربیان تیم ملی برزیل در لیگ چین فعالیت می‌کنند و این نشان‌دهنده هدف بلندمدتشان برای قرار گرفتن در بین تیم‌های مطرح دنیاست. نه تنها در چین بلکه در کل آسیا فوتسال روز به روز پیشرفت می‌کند. اینکه یک تیم ویتنامی در جام باشگاه‌های فوتسال آسیا به فینال می‌رسد، نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری آسیایی‌ها در این رشته است. بقیه کشور‌ها بیکار ننشسته‌اند و با سرمایه‌گذاری که انجام می‌دهند به دنبال ارتقای فوتسال کشورشان هستند؛
 
و این می‌تواند قطعاً یک زنگ خطر برای فوتسال ایران باشد. چه انتظاری از مسئولان دارید.
در چنین شرایطی اینکه ما بگوییم حالا، چون قهرمان آسیا هستیم، کار راحتی داریم، اینطور نیست و باید تلاش و توجه بیشتری در فوتسال ایران برای حفظ جایگاهمان در آسیا صورت بگیرد. توجه بیشتر همه امکانات اردویی و بازی‌های تدارکاتی است که باید بیشتر از قبل در برنامه‌ریزی‌هایی که برای فوتسال می‌شود، صورت بگیرد.
 

اما مهرماه بود که بازی تدارکاتی مهم تیم ملی فوتسال با برزیل لغو شد، این در حالی است که بازی با تیمی مانند برزیل می‌توانست برای فوتسال خیلی مفید باشد.
همینطور است، بازی با تیم‌های بزرگی مانند برزیل می‌تواند به رشد فوتسال کمک کند و در این بین بازیکنان جوان‌تر با حضور در چنین مسابقاتی آبدیده‌تر می‌شوند تا با تجربه‌ای که در این رقابت‌های دوستانه با تیم‌های مطرح کسب می‌کنند، برای بازی‌های رسمی آماده‌تر شوند.

با توجه به اینکه به فوتسال به اندازه افتخاراتش توجه نمی‌شود و برخلاف فوتبال قرارداد‌های خیلی پایین‌تری در باشگاه‌ها بسته می‌شود، وسوسه نشدید تا مانند وحید شمسایی و محمدرضا حیدریان حضور در فوتبال چمنی را هم تجربه کنید؟
نه، پیشنهاد‌هایی داشتم، اما چون رشته تخصصی‌ام فوتسال است و در این رشته تلاش کرده‌ام، علاقه‌ای نداشتم که به فوتبال بروم، چون از فوتسال بازی کردن لذت می‌برم.

حتماً تصدیق می‌کنید که فوتسال ایران با توجه به پتانسیل بالایی که دارد، موضوع استعدادیابی در آن اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند تا با بازنشستگی ستاره‌هایی مانند علی‌اصغر حسن‌زاده، پشتوانه کافی برای آینده تیم ملی داشته باشیم، آیا به مسئله استعدادیابی در ایران آن اهمیت لازم داده می‌شود؟
فوتسال در کشورمان محبوبیت زیادی دارد و در حال حاضر فوتسال ملی از بازیکنانی با سن مناسب و تجربه کافی بهره‌مند است، اما برای پشتوانه‌سازی باید استعدادیابی خوبی صورت بگیرد تا به تدریج به تیم ملی تزریق شوند. با توجه به اینکه امسال بازی رسمی نداریم، فرصتی فراهم شده تا در ترکیب تیم ملی جوانگرایی صورت بگیرد و بازیکنان جوان در ترکیب تیم ملی در تورنمنت‌های مختلفی که امسال شرکت می‌کنیم محک بخورند تا با حضور در این مسابقات به تجربه‌شان اضافه شود.

سال آینده مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی جام جهانی ترکمنستان را پیش رو داریم و باید برای جام جهانی ۲۰۲۰ لیتوانی هم آماده شویم. با توجه به فرصت باقی مانده تا این رقابت‌ها و برای اینکه بتوانیم قهرمانی آسیا و برنز جام جهانی را تکرار کنیم، چه اقداماتی باید صورت گیرد؟
فوتسال در آسیا در حال پیشرفت است و اینکه ما بگوییم دوره قبلی قهرمان شده‌ایم حالا کار آسانی پیش رو داریم، اصلاً اینطور نیست و باید تلاشمان را بیشتر کنیم که موفق شویم. انتظارات از فوتسال بالا رفته و باید به این رشته بیشتر توجه شود و نگاه‌ها به تیم تغییر کند. حمایت‌ها باید قطعاً بیشتر شود تا موفقیت‌های فوتبال تداوم داشته باشد.
 

به فوتسال و افتخاراتش احترام بگذارند
 
موفقیت‌ها و افتخارات فوتسال ایران در آسیا نشان‌دهنده پتانسیل بالایی است که کشورمان در این رشته ورزشی دارد و یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تیم ملی در اردو‌های پیش‌رو، فرصت دادن به بازیکنان جوان و جویای نام است. در همین راستا در تورنمنت‌های بین‌المللی، تیم ملی با ترکیبی از جوانان و با تجربه‌ها به این مسابقات اعزام می‌شود و در چنین تورنمنت‌هایی بدون شک کسب تجربه، اعتماد به نفس و محک خوردن بازیکنان حائز اهمیت بوده و نتیجه برایمان مهم نیست. به بازیکنان جوانی که به ترکیب تیم ملی اضافه می‌شوند باید زمان داد و هر چه بازی‌های تدارکاتی بیشتری به میدان بروند، می‌توانند با کسب تجربه بیشتر خودشان را نشان دهند. در این مسیر بازی تدارکاتی با تیم‌های بزرگ خیلی به ما کمک می‌کند، مسئله‌ای که با توجه به مشکلات موجود کمتر عملی می‌شود. از یک طرف باید قبول کنیم که با همه تیم‌ها نمی‌توانیم بازی کنیم و از طرفی با توجه به اینکه ایران تیم پرقدرتی است، نباید به بازی با هر تیمی تن بدهد. از طرف دیگر باید قبول کنیم که با توجه به شرایط کشور، حریفان تدارکاتی سخت به کشورمان می‌آیند. با این حال با وجود چنین مصائبی فوتسال ایران همواره یکی از پای ثابت‌های مراسم‌های انتخاب برترین‌های سال آسیاست و با وجود مشکلاتی که در راه آماده‌سازی داریم ملی‌پوشان فوتسال و کادر فنی همیشه تلاششان را برای گرفتن بهترین نتایج به کار می‌برند و وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال به دلیل این افتخارات باید به فوتسال احترام بگذارند و حمایت‌های لازم را برای اجرایی شدن برنامه‌هایمان برای مسابقات قهرمانی آسیا در سال آینده و جام‌جهانی ۲۰۲۰ لیتوانی انجام دهند و ما هم تلاش می‌کنیم بهترین کیفیت را داشته باشیم. البته علاوه بر حمایت‌هایی که باید صورت بگیرد، برای ادامه سیر صعودی فوتسال و حفظ جایگاه فعلی‌اش باید لیگ و باشگاه‌ها تقویت شوند، به خصوص که با سرمایه‌گذاری چینی‌ها و سایر کشورها، زنگ خطر برای کشورمان به صدا درآمده است. تیم ملی هر کشور متأثر از لیگ است، اما در لیگ ایران هیچ تیمی نمی‌آید هزینه کند، چون صرفه اقتصادی ندارد. در این راستا فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال با برنامه‌هایی که در نظر می‌گیرند، باید سرمایه‌گذاران را راغب به فعالیت در فوتسال کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار