کد خبر: 936910
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۷
رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی گارد جنگی گرفته و می‌گوید قصد تخریب تونل‌های حزب‌الله را دارد و، اما ناظران احتمال شروع جنگ در جنوب لبنان را به دلیل آمادگی و بازدارندگی حزب‌الله بسیار بعید می‌دانند و معتقدند اقدامات اخیر اسرائیل با هدف منحرف کردن افکار عمومی از مشکلات داخلی و شکست از مقاومت فلسطینی صورت می‌گیرد.
رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی گارد جنگی گرفته و می‌گوید قصد تخریب تونل‌های حزب‌الله را دارد و، اما ناظران احتمال شروع جنگ در جنوب لبنان را به دلیل آمادگی و بازدارندگی حزب‌الله بسیار بعید می‌دانند و معتقدند اقدامات اخیر اسرائیل با هدف منحرف کردن افکار عمومی از مشکلات داخلی و شکست از مقاومت فلسطینی صورت می‌گیرد.
یوناتان کونریکوس، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی دیروز در کنفرانس کوتاه مطبوعاتی گفت: «ما آغاز عملیات «سپر شمالی» را اعلام می‌کنیم که هدف آن جست‌وجو و نابودی تونل‌های مرزی است که «حزب‌الله» از لبنان به سمت اسرائیل حفر می‌کند. ما از وجود یک‌سری از این نوع تونل‌ها باخبریم. تعداد آن‌ها را اعلام نمی‌کنم، ولی این تونل‌ها زیاد هستند.» این عملیات فقط در سرزمین‌های اشغالی انجام خواهند شد و شمال بلندی‌های جولان را نیز شامل خواهد شد. ارتش رژیم اسرائیل مدعی است که حزب‌الله این تونل‌ها را با هدف اجرای عملیات‌های غافلگیر‌کننده علیه آن‌ها حفر کرده است و به همین دلیل عملیات سپر شمالی را در سراسر مرز موسوم به «خط آبی» اجرا می‌کند. ارتش صهیونیستی برخی مناطق نزدیک به فنس‌های امنیتی در مرز لبنان [که محل عملیات است]از جمله «المطله» را منطقه ممنوع نظامی اعلام کرده و همچنین تعداد نظامیان حاضر در فرماندهی شمالی را برای مقابله با هرگونه درگیری احتمالی افزایش داده است. همچنین کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی برای بررسی وضعیت در مرز لبنان و عملیات تخریب تونل‌های ادعایی حزب‌الله جلسه اضطراری برگزار می‌کند.
دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی نیز با متهم کردن حزب‌الله لبنان به نقض قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد که این جنبش از روستا‌ها و مناطق غیرنظامی جنوب لبنان به عنوان پوششی برای حفر این تونل‌ها استفاده کرده و با این کار جان شهروندان لبنانی را به خطر انداخته است. دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای به نقل از «بنیامین نتانیاهو» اعلام کرد: «هر کسی که سعی کند به دولت اسرائیل صدمه بزند، بهای سنگینی را پرداخت خواهد کرد... ما به اقدامات مخفی و آشکار دیگر برای تأمین امنیت اسرائیل ادامه می‌دهیم». وزارت امور خارجه این رژیم، اما در بیانیه خود، با مطرح کردن ادعایی عجیب، توافق هسته‌ای ایران را عامل و مقصر حفر شدن تونل‌های حزب‌الله دانسته است. در این بیانیه ادعا شده است: «تونل‌های مرزی حزب‌الله، دلیل دیگری از ستیزه‌جویی ایران است که می‌تواند با میلیارد‌ها دلاری که از طریق توافق هسته‌ای به دست آورده، حزب‌الله را تأمین مالی کند.» این عملیات اسرائیل با دیدار بنیامین نتانیاهو با مایک پمپو، وزیر خارجه همزمان شد. در این دیدار دو طرف لحن تندی را اتخاذ کردند. «مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا روز دو شنبه در دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر به حمایت تمام‌قد از تل‌آویو پرداخت و گفت: واشنگتن به تلاش برای فشار همه‌جانبه به ایران ادامه می‌دهد. بنا بر اعلام «هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه امریکا، در این دیدار که در بروکسل برگزار شد، پمپئو بر «تعهد ایالات متحده به امنیت اسرائیل و حق مطلق اسرائیل برای دفاع از خود و مبارزه با جهت‌گیری ضداسرائیلی در سازمان ملل متحد» تأکید کرده است. نتانیاهو روز گذشته برای دیدار با پمپئو که جهت حضور در اجلاس وزرای خارجه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به بروکسل رفته، راهی این شهر شد. رسانه‌های عبری‌زبان نوشته‌اند که او در این دیدار قصد داشته در مورد ایران و همچنین حزب‌الله لبنان با پمپئو صحبت کند. پایگاه «تایمز اسرائیل» مدعی شده که او در این دیدار به پمپئو گفته در صورتی که لبنان فعالیت حزب‌الله را محدود نکند، ممکن است مورد حمله قرار گیرد.

انحراف از واقعیت
در حالی که رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند عملیات نظامی و اتخاذ مواضع تند دیپلماتیک را نشان قاطعیت جدی خود بداند، اما ناظران معتقدند این اقدامات بیشتر با هدف منحرف کردن افکار عمومی از مشکلات داخلی اسرائیل صورت می‌گیرد. «امل سعد غریب» استاد دانشگاه امریکایی بیروت در صحفه توئیتر خود نوشت: «بعید است اقدامات اسرائیل در امتداد مرز‌های لبنان و دیدار نتانیاهو و پمپئو نشانه یک تجاوز باشد. این‌ها همه هیاهو است. اسرائیل حتی نتوانست با حماس جنگ طولانی داشته باشد چه برسد به حزب‌الله که ذخایر تسلیحاتی زیادی دارد.» این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: «نتانیاهو نیاز دارد توجه را از استیضاح احتمالی منحرف کند و اسرائیل پس از آتش بس با حماس و استعفای لیبرمن نیاز دارد نمایش زور دهد.»

فرصت‌طلبی سعودی
تحرکات اسرائیل در مرز‌های لبنان باعث امیدواری سعودی شده تا شاید یک جنگ محتمل، فشار‌ها را از محمد بن‌سلمان به دلیل قتل جمال خاشقجی بردارد. سفیر عربستان سعودی در امریکا در رشته‌توئیتی ایران را به قتل نخست‌وزیر پیشین لبنان و حمایت از فرقه‌گرایی در منطقه متهم کرد. خالد آل‌سعود نوشت: «رژیم ایران همچنان با ادبیات دوگانه که ادعای برائت از جنایات خود را دارد، به فریب دنیا ادامه می‌دهد... ایران میلیون‌ها سوری را کشته و آواره کرده، از فرقه‌گرایی در عراق حمایت کرده، به زور وارد سفارتخانه‌های داخل خاک خود شده و نخست‌وزیر [پیشین]لبنان را کشته است». خالد در ادامه اتهامات خود با انتشار تصاویری از محمدجواد ظریف و سیدحسن نصرالله ادعا کرد که طرح ایران برای منطقه «برپایی جمهوری بزرگ تحت رهبری ولایت فقیه است» بنابراین عرب‌ها نباید «ابزار طرح تخریب‌گرانه ایران که هدفش تکه‌کردن امت ما است» باشند. او با طرح این سؤال که «آیا عرب‌ها تابع ولایت فقیه خواهند شد یا تابع وطن و عربیت خود» ادامه داد که هرچند یمنی‌ها به تبعیت از، ولی فقیه سر سپرده‌اند، اما سایر عرب‌ها از وطن‌های خود تبعیت خواهند کرد. این ادعای مقامات سعودی در حالی است که آن‌ها به دلیل اقدامات جنایتکارانه و نسنجیده خود تحت فشار دیپلماتیک و افکار عمومی جهان قرار دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار