کد خبر: 936927
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶
رئیس هیت مدیره بنیاد فرزانگان سالمندان استان:
رئیس هیت مدیره بنیاد فرزانگان سالمندان استان با اشاره به عمده دلایل افزایش جمعیت سالمندی در کشور، گفت: سرعت رشد جمعیت سالمندی در استان ما، ۴ برابر رشد جمعیت عادی است.
منصور اسکندرنژاد در جلسه هم اندیشی بنیاد فرزانگان (سالمندان)، با اشاره به آمار سالمندان جهان در سال 2015، اظهار کرد: ۹۰۱ میلیون نفر سالمند بالای 60 و 65 سال در جهان وجود دارد که پیش بینی می‌شود تعداد سالمندان در سال ۲۰۳۰ به یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون نفر در جهان افزایش یابد، در سال ۲۰۵۰ نیز دو میلیارد و ۱۰۰ هزار نفر سالمند بالای ۶۰ سال خواهیم داشت که شامل ۲۲ درصد کل جمعیت دنیا می‌شود.
 
وی با بیان این‌که طبق سرشماری در سال ۲۰۱۵، ۷ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر سالمند بالای ۶۰ سال در کشور وجود داشته که نسبت جمعیت آن ۹،۳۷ درصد بوده است، گفت: پیش بینی می‌شود تعداد سالمندان ایرانی در سال 1410 به 10 میلیون نفر برسد.
 
وی با اشاره به آمار سالمندان استان در سال 95، گفت: طبق سرشماری ۴۲۸ هزار نفر سالمند بالای ۶۰ سال در استان به ثبت رسیده که پیش بینی می‌شود تعداد سالمندان استان در سال۱۴۱۰، به ۸۲۰ هزار نفر و در سال۱۴۳۰، به یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر برسد.
 
وی تاکید کرد: ما باید با برنامه ریزی، سیاست گذاری و عملیاتی کردن اقدامات اساسی، آمادگی لازم را برای سال‌های آتی به کار بگیریم؛ چرا که در آینده، مشکلات متولدین دهه شصتی‌ها در سالمندان بالای ۶۰ سال نیز مجددا تکرار می‌شود.
 
وی با بیان این‌که سالمندی برای کشور نیز نوعی موهبت محسوب می‌شود، افزود: ما باید از پتانسیل‌های سالمندی برای رشد و توسعه جامعه استفاده کنیم البته نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد که هر چقدر سن افراد رشد می‌کند توان و پتانسیل فیزیکی بدن نیز کاهش می‌یابد، اگر برای حل این مشکل، برنامه ریزی نکنیم بی شک در آینده با تبعات آن مواجه خواهیم شد.
 
رئیس هئت مدیره بنیاد فرزانگان سالمندان استان ادامه داد: ۸ درصد مردان سالمند و ۲۴ درصد زنان سالمند استان به تنهایی زندگی می‌کنند که معتقدم اگر در این خصوص تدابیری اندیشیده نشود در آینده مجبور به افزایش مراکز سالمندی خواهیم شد.
 
وی صدای جامعه‌ی سالمندان در محافل دانشگاهی و دستگاه‌های دولتی را بسیار کم رنگ و ضعیف دانست و گفت: تا زمانی که مشکلات سالمندی را به گوش کسی نرسانده و راه حلی ارائه ندهیم، هیچ مشکلی حل نخواهد شد، هر چند دستگاه‌های اجرایی تاحدودی در این خصوص تلاش می‌کنند اما این اقدامات در مقابل سرعت بیش از حد رشد سالمندی، کافی نیست.
 
وی یادآور شد: در کشورهای پیشرفته‌ی دنیا از 100 سال قبل به مسائل سالمندی ورود پیدا کردند ولی ما برای حل مسائل و کیفی سازی خدمات سالمندی کشور، تنها ۲۵ سال فرصت داریم.
 
اسکندرنژاد با بیان این‌که اکنون زیرساخت‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی و درمانی کشورهای پیشرفته برای مسائل سالمندی فراهم است، گفت: ما نیز می‌توانیم از این فرصت‌ها الگو برداری کرده و با توجه به شرایط فرهنگی و اقتصادی کشورمان به نحو احسن از آن استفاده کنیم.
 
وی مسائل معیشتی سالمندان را یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های دوران سالمندی در کشور عنوان کرد و گفت: در استان نیز با چالش معیشت سالمندان مواجه هستیم، همچنین افزایش وابستگی سالمند و کاهش جمعیت فعال بین ۱۵ تا ۶۵ سال در استان از مشکلات دوران سالمندی به شمار می‌رود.
 
وی ادامه داد: افزایش مشکلات و مسائل بین نسلی بین جوانان و سالمندان، عدم برقراری ارتباط دوستانه با جوانان و کم رنگ شدن میدان گفت‌وگو در خانواده و جامعه باعث شده جوانان از سالمندان دوری کرده و نوعی گسست در بین نسل‌ها ایجاد شود.
 
اسکندرنژاد با بیان این‌که در آینده‌ چتر حمایتی خانواده‌ها از روی سالمندان کم می‌شود، گفت: در حال حاضر تعداد فرزندان در برخی از خانوده‌ها کم‌تر از دو فرزند است به طوری‌که دیگر خانواده‌ی گسترده‌ای نداریم و این عامل در آینده مشکل ایجاد می‌کند.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر دو و نیم درصد سالمندان استان در مراکز سالمندی بستری هستند مابقی در خانواده‌ها نگهداری می‌شوند اما اگر این خانواده‌ها نیز از لحاظ معیشتی، بهداشتی و بیمه‌ای، آموزشی و آگاهی سالمندی تامین نشوند در آینده‌ای نه چندان دور با شکست مواجه می‌شویم.
 
رئیس هیئت مدیره بنیاد فرزانگان سالمندان استان یادآور شد: هزینه‌ها در آخر زندگی یک سالمند، بسیار افزایش می‌یابد به طوری که بار مالی و هزینه‌ی بهداشت و درمان یک سالمند سه برابر هزینه‌ی بهداشت و درمان یک کودک است. 
 
وی با اشاره به تکریم و رعایت حق و حقوق سالمندان، گفت: مجموعه امکانات درون و برون شهری و فرهنگ تکریم سالمندان در سایر کشورها بسیار پر رنگ و فراهم است اما در کشور ما کدام یک از امکانات شهری برای سالمندان مناسب سازی شده است؟ مدتی جهت تکریم سالمندان به آن‌ها کارت منزلت ارائه دادند ولی بعد از مدت کوتاهی به دلیل کمبود اعتبار، قطع شد.
 
اسکندرنژاد با اشاره به ثمر بخش نبودن اقدامات دستگاه‌های دولتی و اجرایی که در مسائل سالمندی فعالیت می‌کنند، گفت: برخی از دستگاه‌های اجرایی در حوزه سالمندی فعال هستند ولی این اقدامات کافی نیست، معتقدم زمانی به نتایج مطلوبی دست می‌یابیم که فعالیت‌های ثمر بخشی در حوزه سالمندی رخ دهد.
 
وی با اشاره به زنانگی شدن سالمندی استان، اظهار کرد:  طبق آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵،  نسبت زنان سالمند به مردان، ۵۱ نفر زن سالمند و ۴۹ نفر مرد سالمند است که این نشان می‌دهد تعداد سالمندان زن بیشتر از سالمندان مرد در استان است.
 
وی با بیان این‌که ۷۰ درصد جمعیت کشور در سنین کار هستند و این نوعی پنجره‌ی طلایی برای ما محسوب می‌شود، افزود:  سال ۱۴۳۰ این پنجره طلایی از بین می‌رود ولی اگر در ۲۷ سال به خوبی سیاست گذاری کرده و از فرصت‌ها استفاده کنیم تا حدودی می‌توان از چالش‌ها و سونامی سالمندی در کشور جلوگیری کرد.
 
حسین بهجت، عضو هیئت مدیره بنیان فرزانگان سالمندان استان با بیان این‌که در دوران سالمندی سلامت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، گفت: بیشترین آسیب در بعد سلامت روان، تنهایی سالمند است، در سلامت اجتماعی نیز سالمند همواره خواستار مشارکت  اجتماعی و در سلامت بهداشتی نیز مطالعات و اقداماتی در جهان انجام شده است که می‌توان با استفاده از تجربیات و توصیه‌های سازمان‌های معتبر بهداشتی جهان در این حوزه اقدامات موثری اجرایی کرد.
 
 وی با بیان این‌که بزرگ‌ترین دغدغه در دهه‌ی ۶۰ تامین شیر خشک برای نوزادان بود چرا که هرم سنی این سنین پهن و افزایش یافته بود، یادآور شد: ما باید در دهه‌ی ۶۰ به فکر امروز بودیم و پی می‌بردیم که مشکل ما بعد از ۲۰ سال، تامین شیر خشک نیست، مسئولان باید به هرم سنی جامعه توجه کرده و بدانند که به چه هرم سنی از جامعه خدمت می‌کنند.
 
عضو هیئت مدیره بنیان فرزانگان سالمندان استان با بیان این‌که بهداشت و درمان جزو برنامه‌های بنیاد فرزانگان سالمند استان است، افزود: در این راستا دو همایش با عنوان "سالم پیر شدن" برای میانسالان استان و همایش "مراقبت سالمندی" برگزار می‌شود.
 
شهین مهدیلی، عضو هئیت مدیره بنیان فرزانگان سالمندان استان در خصوص مشکلات زنان سالمند، گفت: متاسفانه سالمندی به سمت زنانه شدن پیش می ‌رود؛ چرا که طول عمر و امید به زندگی در زنان ۸۱ سال و در  مردان ۷۶ سال بوده که این عدد طولانی بودن عمر زنان را نشان می‌دهد.
 
وی با اشاره به منزوی بودن زنان از مردان از لحاظ اجتماعی، یادآور شد: برخی از زنان از نظر مالی به مردان وابسته هستند که این عامل باعث سلب استقلال مالی زنان و کاهش اعتماد به نفس و امنیت استقلال مالی زنان می‌شود، همچنین مردان در جامعه بیشتر از زنان حضور یافته و با اجتماع به خوبی ارتباط برقرار‌می‌کنند، در حالی که نوعی نگرش منفی در  مشارکت زنان در مسائل فرهنگی و اجتماعی وجود دارد. 
 
مهدیلی ادامه داد: ازدواج مجدد زنان سالمند در جامعه به دلیل مسائل فرهنگی با مشکل مواجه است ولی مردان بعد از فوت یا طلاق همسر به راحتی ازدواج می‌کنند، بر این اساس زنان سالمند ۴ برابر مردان سالمند تنها زندگی می‌کنند.
 
وی با تاکید بر نهادینه کردن فرهنگ عمومی تکریم سالمندان در جامعه، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم حس مشترکی نسبت به سالمندی در بین همه ایجاد کنیم و نگرش جامعه را به دوره‌ی سالمندی تغییر دهیم، سالمندان می‌توانند زندگی سالمندی خود را به خوبی سپری کنند.
 
محمد علیزاده پروین، عضو هیئت مدیره بنیاد فرزانگان سالمندان استان با اشاره به نقش موثر رسانه‌ها در فرهنگ سازی مسائل مربوط به دوران سالمندی، اظهار کرد: رسانه‌ها می‌توانند جامعه را به سمتی سوق دهند که بیشتر به بحث فرهنگی و اجتماعی دوره‌ی سالمندی توجه شود.
 
 
وی با اشاره به اهدافی که به طور استراتژیک در مسیر رسانه‌ها قرار می‌گیرد، افزود: تبیین فرهنگی، جلوگیری از افزایش بی رویه شکاف نسل همراه با تقویت هنجارها و درونی کردن آن‌ها، نگاه نقادانه و رصد عملکرد دولت و دولتیان و مطالبه‌ی بیش از پیش نیازهای قشر سالمند، دامن زدن به احساس تعلق فرهنگ، جامعه، خانواده، وطن و تاریخ، ضرورت ارتقای آگاهی و تغییر سبک زندگی سالمندان، دوست داشتن جسم و جان خود، یادگیری راه‌های سلامت نه دارو، دوری از استرس و افکار منفی، تبیین و تبلیغ ویژگی‌های خانواده، شهر و جامعه دوستدار سالمند می‌تواند از جمله اهداف رسانه‌ها در حوزه‌ی سالمندی باشد.
 
محمد بهلولی، مدیرعامل بنیان فرزانگان سالمندان استان با بیان این‌که بنیاد فرزانگان، بنیادی کشوری بوده و در تمامی استان‌ها تشکیل یافته است، گفت: این بنیاد فعالیت خود را از سال ۹۳ با هدف تکریم شان و جایگاه سالمندان، توانمند سازی سالمندان جهت ارتقا سطح سلامت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان، استفاده از تجارب علمی و عملی سالمندان در جهت بهبود شاخص‌های عمومی جامعه و... تشکیل یافته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر