کد خبر: 937020
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
رئیس سازمان تعاون روستایی: اجازه افت قیمت مرکبات را به کمتر از ۲۰۰۰ تومان در باغات نمی‌دهیم
بهناز قاسمی
تولید مرکبات و کیوی در سال‌جاری افزایش یافته و وزارت صنعت و تجارت ذخیره‌سازی میوه شب عید را به عهده گرفته است. این درحالیست که در حال حاضر به منظور کاهش زیان باغداران، سازمان تعاون روستایی با خرید‌های تضمینی تلاش می‌کند قیمت مرکبات در باغ‌ها به زیر ۲ هزار تومان کاهش نیابد.

وزارت جهاد‌کشاورزی به‌عنوان متولی تولید هر ساله وظیفه ذخیره‌سازی میوه شب عید را بر عهده داشته و در ایام نوروز با توزیع به موقع تلاش می‌کرد قیمت‌ها کاهش یابد. اما امسال ذخیره‌سازی میوه شب عید را وزارت صنعت و تجارت به عهده گرفته است. به عبارت دیگر در شرایطی که قیمت انواع میوه در هفته اخیر به شدت افزایش یافته است، بیم آن می‌رود که این روند در روز‌های پایانی سال و ایام نوروز نیز ادامه داشته باشد و قیمت‌ها افزایش یابد؛ چراکه ذخیره‌سازی و توزیع میوه به وزارتخانه‌ای سپرده شده که این روز‌ها به هیچ وجه پاسخگوی افزایش قیمت کالا‌های تحت مدیریتش نیست، چه رسد به میوه شب عید که سال‌هاست به عهده وزارت جهاد‌کشاورزی است. محمدعلی طهماسبی، معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی در حاشیه همایش روز جهانی خاک در جمع خبرنگاران، از محدودیت کشت دو محصول خیار و فلفل در فضای آزاد خبر داد و گفت: بنا به دستور وزیر جهاد، کشت دو محصول خیار و فلفل تا سال ۱۴۰۰ در فضای باز با محدودیت‌هایی روبه‌رو می‌شود.

وی درباره آخرین وضعیت ذخیره‌سازی بازار میوه شب عید گفت: ذخیره‌سازی میوه شب عید را وزارت صمت بر عهده گرفته است. امسال میوه به ویژه مرکبات و کیوی به حدی تولیدشان زیاد است که باغداران با کاهش قیمت در باغات روبه‌رو شده‌اند و هم‌اکنون سازمان تعاون روستایی برای جلوگیری از کاهش قیمت وارد میدان شده است و تا زمانی که بازار به تعادل برسد خرید‌ها ادامه خواهد داشت.
وی با انتقاد از اختلاف قیمت میوه از سر باغ تا خرده‌فروشی‌ها گفت: متأسفانه همیشه از این فاصله چند برابری قیمت‌ها دو گروه تولیدکننده و مصرف‌کننده متضرر هستند که به نظر می‌رسد باغداران و تولیدکنندگان باید خود چاره‌ای بیندیشند.

معاون وزیر جهاد: صادرات مرکبات به عراق

همچنین رئیس سازمان تعاون روستایی در حاشیه این همایش با تأکید بر اینکه قطعاً اجازه نخواهیم داد قیمت مرکبات در باغات از کیلویی ۲ هزار تومان پایین‌تر بیاید، گفت: هم‌اکنون قیمت این محصولات در باغ، به ازای هر کیلوگرم بین ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان است.

حسین شیرزاد افزود: از روز گذشته اتحادیه‌های منطقه‌ای و روستایی، خرید توافقی مرکبات را با قیمت کیلویی ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان آغاز کرده‌اند و این قیمت به حدود ۱۹۰۰ تومان نیز خواهد رسید.
معاون وزیر جهاد‌کشاورزی با اشاره به اینکه خرید توافقی مرکبات در حال حاضر سرِ درخت و همچنین در سردخانه‌ها انجام می‌شود، گفت: هم‌اکنون اتحادیه‌های مرکزی و تعاونی‌های ملی در منطقه حاضرند و مسئولان نیز بر فرآیند خرید نظارت دارند، بنابراین باغداران با خیال راحت برداشت خود را انجام دهند؛ چراکه به زودی قیمت‌ها به میزان منطقی خواهد رسید.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با اشاره به اینکه پرتقال‌های خریداری شده، هم‌اکنون در حال حمل به کلانشهر‌ها هستند، افزود: مذاکرات با تجار عراقی شروع و توافقات انجام شده که بر مبنای آن، قرارداد‌هایی در حال امضا شدن برای صادرات این محصولات به عراق است.

شیرزاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رصد بازار گوجه در برخی مناطق کشور از جمله فارس، بوشهر، جیرفت و کهنوج اضافه کرد: بازار این محصول کاملاً در کنترل است و قیمت گوجه در استان بوشهر سر مزرعه بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان است. معاون وزیر جهاد‌کشاورزی افزود: قیمت گوجه رُبی روز گذشته در بوشهر و فارس، در مزرعه ۹۵۰ تومان بوده و امروز بین ۹۶۵ تا ۱۱۶۵ تومان معامله شده است.
وی ادامه داد: در صورتی که میادین میوه و تره‌بار با ما همکاری کنند، تعادل قیمتی ایجاد می‌شود و گوجه در کلانشهر‌ها به قیمت ۳۰۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود، بنابراین جای هیچ‌گونه نگرانی برای مصرف‌کنندگان و همچنین کارخانه‌های رب وجود ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار