کد خبر: 937156
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۶
گزارش اختصاصی «جوان» از دومین کنگره بین‌المللی پزشکان قلب ایران و اروپا در مشهد
محمدرضا هاديلو
سرویس ایران جوان آنلاین: دومین کنگره بین‌المللی پزشکان قلب ایران و اروپا با حضور ۷۰۰ شرکت کننده شامل ۵۰۰ فوق تخصص، متخصص و جراح قلب و ۲۰۰ پرستار از ۲۱ کشور جهان در حالی از روز چهارشنبه گذشته (۱۴ آذرماه) به همت آستان قدس رضوی در بیمارستان رضوی مشهد شروع به کار کرد که با بررسی وضعیت بیماری‌های قلبی در ایران می‌توان به اهمیت بالای این کنگره پی‌برد. این کنگره بین‌المللی با حضور حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد آغاز و تا امروز ادامه دارد که در این مدت ۲۰۰ سخنرانی توسط اساتید خارجی و ۱۰۰ سخنرانی توسط پزشکان داخلی در ۵۰ بخش مختلف به همراه دارد. ارائه آخرین روش‌ها و جدیدترین یافته‌های علمی بشر در حوزه قلب و عروق در این کنگره و همچنین بررسی آخرین تکنولوژی و روش‌های درمانی قلب در سطح جهان در بیمارستان رضوی حتماً گام بزرگی برای درمان بیماری‌های قلبی در ایران خواهد بود. جایی که بر اساس گزارش‌ها فقط در ۲ استان کشور یعنی آمار ۴۱ درصدی مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در استان قزوین و فوت سالانه ۲ هزار نفر در چهارمحال و بختیاری به دلیل همین بیماری‌ها ارزش برگزاری چنین کنگره‌هایی را برای بالا بردن دانش داخلی صد برابر می‌کند.

دومین کنگره بین‌المللی پزشکان قلب ایران و اروپا به صورت یک کنگره ترکیبی برگزار می‌شود که با نگاه ویژه‌ای در حوزه آموزش پیش رفته و بیش از ۲۰ مورد عمل live case و live inbox در طی دو کنگره Iran CTO Meeting ۲۰۱۸ و CASPIAN Meeting ۲۰۱۸ در بیمارستان فوق تخصصی رضوی انجام می‌پذیرد. در نشست‌های دومین کنگره علمی پزشکان قلب ایران و اروپا بیمارستان رضوی از تعداد زیادی از بیمارانی که به طور معمول از طریق کاتتریسم و آنژیوگرافی درمان می‌شوند، حین عمل جراحی تصویربرداری شده و به صورت زنده بر روی صفحه نمایش به شرکت کنندگان ارائه می‌شود. همچنین تعدادی از جراحی‌های ویژه که در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران، بیمارستان کوثر شیراز و بیمارستان کینگ فیصل عربستان پیش‌تر انجام و از آن‌ها فیلم‌برداری شده است، در طول این کنگره‌ها برای شرکت‌کنندگان نمایش داده می‌شود.

مشهد قرارگاه متخصصان ۲۰ کشور جهان

بی‌شک اولین دستاورد کنگره بین‌المللی پزشکان قلب ایران و اروپا، مهری بر ناکارآمدی تحریم‌هاست. شاید با اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان از سوی امریکا چنین تصور می‌شد که ایران در انزوا قرار خواهد گرفت، اما وقتی کنگره‌ای در چنین حجم گسترده‌ای در سطح بین‌المللی و با حضور ۷۰۰ فوق تخصص و پزشک و پرستار از ۲۰ کشور دنیا در پایتخت مذهبی ایران برگزار می‌شود نشان می‌دهد تحریم‌ها جدی نیست و ایران همچنان با اقتدار به جشن ۴۰ سالگی انقلاب خود می‌اندیشد. در روز افتتاح کنگره حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به مسئله دارو و توجه به درمان خصوصاً برای اقشار کم درآمد جامعه، این فعالیت را از اولویت‌های کاری آستان قدس رضوی و فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در دوره جدید عنوان کرد که با توجه به تعیین این اولویت طی مدت زمانی کوتاه ظرفیت تولید داروی آستان قدس رضوی به دو برابر افزایش یافته است. وی گفت: «درمانگاه‌هایی را در شهرستان‌های مختلف در دست تأسیس داریم و بنیاد سلامت رضوی در خراسان بزرگ به دنبال کمک به مجمع‌های خیران و مراکزی است که مشکلاتی در این زمینه دارند.» در ادامه دکتر رضا سعیدی مدیر عامل بیمارستان رضوی نیز با بیان اینکه آستان قدس رضوی تصمیم دارد دانش بنیان اداره شود و در مسیر رسیدن به مرز‌های دانش و کسب مرجعیت علمی حرکت کند، گفت: «در این راستا با راه‌اندازی معاونت علمی و بنیاد سلامت، گام‌های مؤثر و بزرگی برداشته شده و از هیچ کوششی فروگذار نکرده است.» وی ادامه داد: «بیمارستان رضوی تلاش دارد تا مقدمات و الزامات پیشرفت علمی را بیش از پیش فراهم کرده و با گردهم آوردن فرهیختگان علم پزشکی جهان در مسیر ایجاد نشاط علمی گام بردارد.»

جذب خادم‌یاران سلامت رضوی

یکی از اقدامات خوب در حین برگزاری کنگره این بود که به همت بنیاد سلامت آستان قدس رضوی شرکت‌کنندگان دومین کنگره بین‌المللی قلب ایران و اروپا در بیمارستان فوق تخصصی رضوی با طرح خادم‌یاران سلامت رضوی آشنا شدند. چگونگی عضویت در طرح خادم‌یاران سلامت رضوی و انواع خدمت توسط اعضای جامعه پزشکی کشور در قالب این طرح در نمایشگاه جانبی دومین کنگره بین‌المللی قلب ایران و اروپا، معرفی شد. همچنین گزارش عملکرد و دستآورد‌های بنیاد سلامت آستان قدس رضوی از ابتدای تأسیس این بنیاد مانند راه‌اندازی پایگاه‌های سنجش سلامت در استان‌های مختلف به همت نمایندگی‌های زیر مجموعه بنیاد سلامت و اجرای اردو‌های جهادی پزشکی در مناطق محروم خراسان رضوی نیز در غرفه این بنیاد در حاشیه کنگره به شرکت‌کنندگان ارائه شد. نکته جالب اینکه فرم‌های سامانه خدمات‌رسانی گردشگری سلامت رضوی در اختیار پزشکان متخصص، فوق تخصص و فلوشیپ علاقه‌مند به همکاری با بنیاد سلامت آستان قدس رضوی قرار گرفت تا از این طریق تیم خادمیاران خارجی در حوزه سلامت آستان قدس رضوی نیز تشکیل شود.

بزرگان جهان عضو «پویش سلامت»

«از میزان استقبال متخصصان از این کنگره بسیار شگفت زده شدم. کار بزرگی صورت گرفته و شکل‌گیری این گردهمایی علمی بدون شک نقش پررنگی در افزایش دانش و تخصص پزشکان خواهد داشت.» این‌ها بخشی از حرف‌های رئیس بخش مرکز قلب و عروق بیمارستان یوری سایایوکوهاما ژاپن است که در دومین کنگره پزشکان قلب ایران و اروپا بیمارستان رضوی به پویش جهانی «سلامت قلب» پیوست. پروفسور کازیرو آشیدا، در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاورد‌های نوین تجهیزاتی و دارویی این کنگره در رابطه با عضویت در کمپین سلامت قلب گفت: «با توجه به اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی رتبه نخست علت مرگ و میر‌ها در جهان را به خود اختصاص داده با عضویت در این پویش جهانی می‌توان به ترویج مصادیق حفاظت از قلب پرداخت.» وی افزود: «تلاش برای اصلاح الگوی تغذیه، نه گفتن به سیگار و دخانیات و نیز تحرک بیشتر راه‌هایی است که می‌توان از طریق این کمپین برای حفظ سلامت قلب به جامعه ترویج کرد.»

آمار نگران کننده در ایران

در حال حاضر آماری در خصوص تعداد دقیق موارد ابتلا به انواع بیماری قلبی و عروقی در ایران موجود نیست و آمار‌ها مربوط به اطلاعات گروهی و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است. با این حال از وضعیت موجود می‌توان برداشت کرد که تعداد مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی هر روز در حال افزایش و میانگین سنی این بیماران نیز کاهش یافته است. مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی معمولاً پس از بروز سکته‌های مرگ بار و حملات قلبی رخ می‌دهد، حملات قلبی و سکته مغزی معمولاً حوادث حادی هستند که حاصل انسداد رگ‌هایی است که مانع از گردش خون در قلب یا مغز می‌شود. به عنوان مثال طی سال گذشته در استان قزوین، ۲ هزار و ۲۵۵ مورد مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی اتفاق افتاده است که ۴۱ درصد مرگ‌های استان را شامل می‌شود و می‌توان گفت: به لحاظ آماری تقریباً با سطح ملی و کشور برابر است. همچنین اوایل امسال بود که رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت توجه به بیماری‌های غیرواگیر به خصوص سکته‌های قلبی گفت: «سالانه ۲ هزار نفر در استان به دلیل بیماری‌های قلبی در استان فوت می‌کنند.» به هرحال دومین کنگره بین‌المللی پزشکان قلب ایران و اروپا گام بزرگی بود تا علاوه بر تبادل اطلاعات بین متخصصان داخلی و خارجی، جدیدترین و آخرین دستاورد‌ها در حوزه قلب و عروق دنیا هم مورد بررسی قرار گیرد. کنگره‌ای که ۷۰۰ متخصص و پرستار از کشور‌های انگلستان، آلمان، صربستان، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، تایلند، مالزی، یونان، هند، ویتنام، لهستان، عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان و ترکیه و همچنین کشور‌های حوزه خلیج فارس در بیمارستان رضوی آستان قدس گرد هم آورد که در نوع خود بی‌نظیر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار