کد خبر: 937217
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱
رأی «نه» به قطعنامه ضدفلسطینی
در شرایطی که نماینده امریکا در سازمان ملل برای تصویب قطعنامه پیشنهادی‌اش علیه مقاومت فلسطین در غزه حتی به تهدید کشور‌ها متوسل شد، مجمع عمومی سازمان ملل این قطعنامه را رد کرد تا نیکی هیلی در واپسین روز‌های مأموریت خود شاهد شکستی تاریخی در حمایت از اسرائیل باشد؛ شکستی که دو روز پس از ناکامی واشنگتن در شورای امنیت برای اجماع‌سازی علیه برنامه موشکی ایران انجام شد.
در شرایطی که نماینده امریکا در سازمان ملل برای تصویب قطعنامه پیشنهادی‌اش علیه مقاومت فلسطین در غزه حتی به تهدید کشور‌ها متوسل شد، مجمع عمومی سازمان ملل این قطعنامه را رد کرد تا نیکی هیلی در واپسین روز‌های مأموریت خود شاهد شکستی تاریخی در حمایت از اسرائیل باشد؛ شکستی که دو روز پس از ناکامی واشنگتن در شورای امنیت برای اجماع‌سازی علیه برنامه موشکی ایران انجام شد.
تلاش‌های همه‌جانبه امریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی راه به جایی نبرد و سازمان ملل بار دیگر سد راه تصویب قطعنامه امریکایی علیه گروه‌های فلسطینی شد. نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل هفته گذشته پیش نویس قطعنامه‌ای را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرد که با محکوم کردن مقاومت مردم فلسطین و متهم کردن حماس به تروریسم، به دنبال تشدید فشار بر فلسطینی‌ها بود. این پیش‌نویس قطعنامه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که پنج شنبه شب برگزار شد، رأی نیاورد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، نیکی هیلی پیش از آغاز رأی‌گیری مجمع عمومی در مورد این قطعنامه پشت تریبون رفت و سازمان ملل را به جانبداری از فلسطینی‌ها و داشتن گرایش‌های ضداسرائیلی متهم کرد و گفت: «اگر این قطعنامه تصویب شود، برای سازمان ملل روزی تاریخی خواهد بود». هیلی با تقسیم‌بندی مضحک جهان به دو دسته موافقان و مخالفان تروریسم گفته بود هر کشوری که به این قطعنامه رأی منفی دهد در دسته حامیان تروریسم قرار می‌گیرد. پیش از به رأی گذاشتن این قطعنامه، ایران و برخی کشور‌های عربی مخالفت خود را با آن ابراز کردند. به گزارش العالم، اسحاق آل‌حبیب، نماینده ایران در سازمان ملل گفت: «ایران این قطعنامه را رد می‌کند و به آن رأی منفی می‌دهد و از دیگر اعضا هم می‌خواهد به آن رأی منفی بدهند. او حماس را یک جنبش مشروع مقاومت خواند که به نمایندگی از مردم فلسطین با اشغالگری صهیونیست‌ها مبارزه می‌کند و این امر تحت قوانین بین‌الملل هم مشروع است.» پس از آن کشور‌های عربی هم اعلام کردند مخالف قطعنامه پیشنهادی امریکا هستند و به آن رأی منفی می‌دهند. نماینده عربستان سعودی با وجود اعلام مخالفت با این قطعنامه، از حماس خواست شلیک راکت به سمت مناطق اشغالی را متوقف کند.
پس از این سخنرانی‌ها، قطعنامه پیشنهادی امریکا به رأی گذاشته شد که طبق آن ۸۷ کشور رأی مثبت، ۵۷ رأی منفی و ۳۳ کشور به آن رأی ممتنع دادند. از آنجا که برای تصویب قطعنامه به دو سوم آرا نیاز بود، این قطعنامه رد شد و امریکا و رژیم صهیونیستی در تصویب آن ناکام ماندند. در این قطعنامه مبارزه مسلحانه فلسطینی‌ها علیه اشغالگری محکوم شده بود، اما امریکا نتوانست نظر کشور‌ها را جلب کند.

سیلی به تل‌آویو و واشنگتن
این شکست آنقدر برای صهیونیست‌ها سنگین تمام شد که دنی دانون، نماینده رژیم صهیونیستی در نشست، به توهین به اعضای سازمان ملل روی آورد. به گزارش شبکه المیادین، او در سخنرانی خود با عصبانیت خطاب به کشور‌هایی که به این قطعنامه رأی منفی داده‌اند، مدعی شد: «باید از خود شرمسار باشید، رأی امروز رنگ واقعی شما را نشان داد». رد قطعنامه پیشنهادی امریکا درحالی اتفاق افتاد که هیلی پیش از این جلسه کشور‌های مخالف قطعنامه را تهدید کرده و گفته بود رأی منفی به این پیش‌نویس برای این کشور‌ها تبعات خواهد داشت.
به دنبال ناکامی واشنگتن در تصویب پیش‌نویس قطعنامه ضدفلسطینی، پیش‌نویس دیگری با عنوان «صلح همه‌جانبه، عادلانه و پایدار در خاورمیانه» به رأی گذاشته شد؛ پیش‌نویسی که پیشنهاد آن از سوی ایرلند و بولیوی ارائه شده بود. این پیش‌نویس که در آن بر ضرورت توقف اشغالگری رژیم صهیونیستی تأکید شده، با اکثریت چشمگیر ۱۵۶رأی موافق در برابر شش رأی مخالف و ۲۶ رأی ممتنع تصویب شد.
مخالفت سازمان ملل علاوه بر اینکه شکست بزرگی برای دولت امریکا بود، یک شکست جداگانه برای نیکی هیلی بود که واپسین روز‌های خود در نمایندگی امریکا در سازمان ملل را سپری می‌کند. هیلی در دو سال گذشته یکی از حامیان سرسخت رژیم صهیونیستی بود و با همه توان از منافع این رژیم دفاع می‌کرد و قرار است تا چند هفته دیگر از این سمت کناره‌گیری کند. نیکی هیلی که گفته بود موقع انتصاب هیچ چیز از سازمان ملل نمی‌دانست و هدفش را دفاع از اسرائیل اعلام کرده بود، وداع تلخی با سازمان ملل داشت. هیلی بار‌ها در سخنانی تهدید آمیز مدعی شده بود که «هر کس با اسرائیل درافتد با امریکا درافتاده است.»
دولت امریکا در ماه‌های گذشته از طریق فشار‌های سیاسی، قطع منابع مالی و تهدید کشور‌ها تلاش کرده سازمان ملل را از مسئله فلسطین منحرف کرده و کشور‌ها را از تلاش برای حمایت از حقوق مردم فلسطین بازدارد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا که بار‌ها به حمایت بی‌دریغش از رژیم صهیونیستی افتخار کرده، چند ماه پیش بی‌توجه به قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل، قدس اشغالی را به پایتختی رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و سفارت امریکا را به قدس منتقل کرد. امریکا درحالی سعی دارد گروه‌های مقاومت فلسطین را تروریستی اعلام کند که فلسطینی‌ها تنها از سرزمین اشغال شده خود دفاع می‌کنند.

استقبال فلسطینی‌ها
شکست امریکا در تصویب قطعنامه ضد فلسطین، با استقبال گروه‌های مقاومت مواجه شد. به گزارش القدس‌العربی، تشکیلات خودگردان و جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین از مخالفت سازمان ملل با تصویب پیش‌نویس قطعنامه امریکا ضدحماس استقبال کردند. تشکیلات خودگردان فلسطین با انتشار بیانیه‌ای از کشور‌هایی که به این پیش‌نویس در مجمع عمومی سازمان ملل رأی منفی دادند، تشکر کرد. جنبش حماس نیز از تصویب نشدن پیش‌نویس این قطعنامه استقبال کرد. سامی ابوزهری، از مقامات حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شکست پیش‌نویس ارائه شده، سیلی به صورت دولت امریکا و تأییدی بر مشروعیت مقاومت و حمایت سیاسی گسترده از ملت و آرمان فلسطین است».
داود شهاب، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی هم اعلام کرد: «تصویب نشدن پیش‌نویس قطعنامه امریکا در سازمان ملل سیلی به صورت امریکا و اسرائیل است که طبق عادت از تریبون سازمان ملل برای دروغ‌پردازی استفاده می‌کنند.» رهبران حماس در روز‌های اخیر در تماس‌های تلفنی با مقامات برخی کشور‌های اسلامی، از آن‌ها خواسته بودند مانع تصویب این قطعنامه در سازمان ملل شوند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
said
|
Switzerland
|
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
0
0
سلام. پست فطرت های ریاکار و دروغگو که هر روز بچه می کشند ومیلیونی انسانها را شکنجه میکنند در غزه، حالا طلبکار هم هستند. فلسطین باید به ساکنان واقعی اش برگردد.
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
0
0
رای نه به قطعنامه ضد فلسطین در سازمان ملل " علاوه بر اینکه سیلی محکمی بر گونه تل اویو و واشنگتن زد " بر صورت نیکی هیلی هم زده شد " تا خودرا فردی موفق به عنوان نماینده امریکا در سارمان ملل نداند " اگر می خواهد نامزد انتخابات سال 2020 امریکا باشد " برگ برنده او در اخرین فرصت نمایندگی او در سازمان ملل نباشد.
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
0
0
تمام خبر ها حکایت از این دارد که امریکا و عربستان و اسراییل و فرانسه و اروبا و همه به خاک سیاه نشسته اند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار