کد خبر: 937221
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۸
وزیـر دادگستـری کـانـادا اعلام کرد مدیر مالی گـروه هـوآوی چین بازداشت شده است و امکان استـرداد وی به امریکا وجود دارد.
وزیـر دادگستـری کـانـادا اعلام کرد مدیر مالی گـروه هـوآوی چین بازداشت شده است و امکان استـرداد وی به امریکا وجود دارد. در حالی که شنیده‌ها حاکی از آن است که بهانه این بازداشت دور زدن تحریم‌های ایران و چند کشور دیگر است، چینی‌ها این اقدام را کارشکنی جدید امریکا در مسیر گسترش این غول مخابراتی‌شان قلمداد می‌کنند و به این ترتیب باید انتظار داشت جنگ تجاری مسکو و پکن ابعاد وسیع‌تری به خود بگیرد.
روز چهار شنبه وزیـر دادگستـری کـانـادا اعلام کرد که «منـگ وان جو»، بنا به درخواست امریکا و در حین جابه‌جایی بین دو پـرواز در روز اول دسامبـر یعنی روزی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین با یکدیگر در حاشیه نشست گروه ۲۰ در آرژانتین ضیافت شام به ظاهر سازنده‌ای برگزار کردند، در شهر ونکـوور دستگیر شده و در بازداشت به سر می‌برد. مهم‌تر اینکه او با خطر استرداد به امریکا روبه‌رو است و فعلاً قرار است وی روز جمعه در برابـر دادگاه حاضر شود. شرکت چینی هـوآوی در اولین واکنش خود بیانـیه‌ای منتشر و اعلام کرد که این شرکت در جریـان اشتباهی که از سوی منگ صورت گرفته، قرار ندارد. سفـارت چیـن در کانـادا، در واکنش به این دستگیری، ضمن مخالفـت با این تصمیم، خواستـار آزادی فـوری «منگ» شده که از خدمات کنـسولی چیـن در ونـکوور بهره‌مند می‌شود. جنـگ شوآنگ، سخنگـوی وزارت امور خارجـه چـین نیز توضیح کانـادا و امریکا را خواستـار شد. به گزارش خبـرگزاری رویتـرز بنابر اعلام یک منـبع مطلع، دستگیـری خانم منگ ۴۶ ساله، با نقـض تحـریم‌هایی که امریکا بر ضد ایـران اعمال کرده، ارتباط دارد. در ماه آوریـل منابع مطلع به خبرگـزاری رویتـرز اعلام کردند که دفتر دادستان بـروکلین در نیـویورک دست کم از سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون درباره این شرکت چینـی به دلیل تحویل محصـولات امریکایی به ایـران و تـوزیع آن‌ها در برخی دیگر کشورها، مقررات مربوط به مجـازات‌های اعمال شده از سوی واشنگـتن را نقض کرده است.
در حالی که دونـالد تـرامپ و «شی جین‌پینگ» در حاشیه نشست «گروه ۲۰» در بوینس‌آیرس متعهد شدند تعـرفه‌های گمـرکی جدیدی بر محصـولات وارداتی از دو کشـور وضع نکنند و ظـرف ۹۰ روز آینـده در خصوص تجـارت به توافق دست یابند و به این ترتیب خوش‌بینی کوتاه مدتی بر بازار مبنی بر توقف جنگ تجاری میان دو قدرت اقتصادی جهان غالب شد، حالا خبـرگزاری رویتـرز در تفسیر خبر دستگیری مدیر مالی هوآوی نوشت که این دستگیری آغاز جنگ تجاری جدید بین امریکا و چیـن را به دنبال خواهد داشت. بر اساس این گزارش این گمانه‌زنی را تقویت می‌نماید که رقـابت بین امریکا و چیـن فراتر از حقوق گمـرکی است و در زمینه حکمـفرمایی در زمینه فناوری نیز است، چرا که به شدت بر بازار‌های مـالی جهـانی سنگینی می‌کند. حدود ساعت ۱۵ به وقت گرینویچ، شـاخص‌های اصلی بازار بورس اروپا، ۵/۲ تا ۳ درصـد از ارزش خود را از دست دادند و شاخـص «پـان اورپـئن استوکس ۶۰۰» به پایین‌ترین سطـح خود در دو سال گذشته رسید.
در همین زمان در وال استـریت، شاخص «داوجـونز» نزدیک به ۲ درصـد از ارزش خود را از دست داد که به دلیل ارزش‌های تکـنولوژیکی و صنعـتی، بیشتر در معرض تنـش‌های تجاری قرار داشته است.
«لوشیـانگ» کارشناس روابـط چین-امریکا در آکـادمی علـوم اجتماعی چین می‌گوید: «دستگیری منگ بی‌نهـایت شوک‌آور بود.»‌وی تصریح کرد: «اگر فردی در امریکا قصد داشته باشد با توسل به تهـدید امنیت شخصی افراد، در مذاکـرات تجاری با چیـن امتیاز بیشتری کسب کند، مطمئناً در محاسبـاتش دچار اشتباه شده است.» «لوشیـانگ» ادامه داد: «من فکر می‌کنم که دولت چـین، قدرت حداکـثری را برای آزادی منگ وان جو به کار خواهد بست.»
چین با درخواست برای آزادی فوری منگ از رفتار کانادا و امریکا در شفاف نکردن دلیل این بازداشت انتقاد کرده است.
روزنامه چین‌دیلی در سرمقاله خود نوشت: امریکا تلاش می‌کند با بازداشت مدیر ارشد شرکت هوآوی، این شرکت را خفه کند و گسترش جهانی آن را محدود سازد. مسئله به شدت مورد نیاز برای توسعه روابط چین-امریکا، اعتماد سیاسی است. با این حال واشنگتن با ترغیب و تحت فشار قرار دادن متحدان خود برای اجتناب از همکاری با هوآوی، به نابودی این اعتماد سیاسی دامن می‌زند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار