کد خبر: 937316
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
تعزیرات: خط تولید واحد‌های گرانفروش بی‌توجه به تذکرات متوقف می‌شود
در شرایطی که وزارت صنعت و جهاد کشاورز‌ی به‌عنوان متولیان تولید و توزیع‌کنندگان کالا‌های مورد‌نیاز مردم سکوت اختیار کرده‌اند؛ فعالان صنعت غذا با اشاره به اینکه شرایط در اسفندماه و فروردین‌ماه پیش‌رو ممکن است با مشکلات بیش‌تری همراه شود
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در شرایطی‌که وزارت صنعت و جهادکشاورز‌ی به‌عنوان متولیان تولید و توزیع‌کنندگان کالا‌های مورد‌نیاز مردم سکوت اختیار کرده‌اند؛ فعالان صنعت غذا با اشاره به اینکه شرایط در اسفندماه و فروردین‌ماه پیش‌رو ممکن است با مشکلات بیش‌تری همراه شود، نسبت به چاره‌اندیشی برای کنترل قیمت کالا‌ها هشدار و پیشنهاد دادند تا کارگروه ویژه صنعت غذا برای مراقبت از «سفره مردم» تشکیل شود. همچنین سازمان تعزیرات نیز به متخلفان اعلام کرده که در صورت بی‌توجهی به تذکرات تعزیرات، خط تولید واحد‌های گرانفروش را متوقف خواهد کرد.

در سال‌جاری همزمان با افزایش نرخ ارز قیمت انواع مواد‌غذایی، شوینده‌ها و کالا‌های بهداشتی گران شد. با اینکه به بخش بزرگی از این کالا‌ها ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یافت، اما به دلیل عملکرد ضعیف بانک مرکزی، وزارت صنعت و کشاورزی در نحوه هزینه‌کرد ارز دولتی و کوتاهی دستگاه‌های دولتی مانند تعزیرات و سازمان حمایت در کنترل قیمت‌ها و... بازار انواع مواد‌غذایی و مورد‌نیاز مردم دو تا سه برابر گران شد. یک ماهی‌است که قیمت ارز بین ۱۱تا ۱۳ هزار تومان به ثبات رسیده است، اما نه‌تن‌ها قیمت‌ها کاهش نیافته، بلکه برخی از کالا‌ها به ویژه برخی برند‌های لوازم بهداشتی و دستمال کاغذی نایاب شده است و برخی نیز بدون قیمت مصرف‌کننده توزیع می‌شود تا فروشگاه‌های عرضه‌کننده بنا به سلیقه خود قیمت تعیین کنند و به این ترتیب سودجویان با دستکاری کردن میزان عرضه کالا‌ها بازار را در دست گرفته‌اند.

در این میان برخی از تولید‌کنندگان نیز بدون توجه به تذکرات سازمان تعزیرات به کم‌فروشی و گرانفروشی ادامه می‌دهند و اعتقادی به قیمت‌گذاری دستوری از سوی سازمان حمایت ندارند. کارخانجات شیر و لبنیات از آن دسته از تولید‌کننده‌هایی هستند که حاضرند جریمه شوند یا کارگران خود را تعدیل کنند، اما تحت‌هیچ شرایطی قیمت‌ها را کاهش نمی‌دهند.

در هفته‌های اخیر، ادامه این تخلفات موجب واکنش تعزیرات شده است، به‌طوری‌که روز گذشته مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران بار دیگر برای واحد‌های گرانفروش خط و نشان کشید و گفت: متأسفانه شاهد هستیم بعضی از افراد از فرصت‌های به وجود آمده سوء‌استفاده می‌کنند و نسبت به دامن زدن به افزایش قیمت‌ها به صورت بی‌رویه و غیر‌قانونی اقدام می‌کنند که اخیراً نیز شاهد افزایش قیمت خیلی از کالا‌ها بودیم که این موضوع در حوزه لبنیات چشمگیر بوده است. در این راستا بنا بر این شده نحوه و جدیت برخورد نسبت به گذشته افزایش پیدا کند تا ثبات و آرامش به بازار به ویژه در زمینه لبنیات باز‌گردد.

محمد‌علی اسفنانی با اشاره به اینکه برخی از متخلفان همچنان به تخلفات خود ادامه می‌دهند، اظهار داشت: وقتی به یک متخلف به دلیل گرانی تذکر داده و جریمه می‌شود، باید قیمت‌ها را به حالت قبل بازگرداند، اما اگر این کار را انجام ندهد، این یک جرم نابخشودنی محسوب می‌شود که باید با آن برخورد شود.
وی گفت: اگر تذکر و جریمه جوابگو نبود و خواسته سازمان تعزیرات اجرایی نشد، مجبور می‌شویم اقدامات جدی‌تر از جمله توقف خط تولید را انجام دهیم.

انتقاد کانون صنایع غذایی از امضا‌های طلایی

افزایش قیمت انواع کالا‌ها در این ماه‌ها با واکنش برخی نمایندگان مجلس و ائمه جمعه برخی از شهر‌ها همراه شده و همگی اقدام عاجل دستگاه‌های دولتی را خواستار شده‌اند. همچنین رئیس کانون صنایع غذایی ایران نیز پیشنهاد داد تا با توجه به شرایط حساس کنونی و اهمیت بسیار بالای معیشت مردم، کارگروهی متشکل از نماینده ویژه رئیس‌جمهور، وزرای صنعت، معدن و تجارت و نیز جهادکشاورزی به همراه نماینده کانون صنایع غذایی تشکیل شود تا با رصد دائمی وضعیت صنعت غذا، از خطراتی که سفره مردم را تهدید می‌کند، جلوگیری به عمل آید.

محمدرضا مرتضوی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به روند تخصیص ارز به صنعت غذا در سامانه نیما اظهار کرد: متأسفانه کماکان نارسایی‌هایی در گشایش اعتبارات اسنادی و تخصیص ارز وجود دارد و استثنایی برای صنایع غذایی لحاظ نشده است و این در حالیست که واردات کالا‌های اساسی در اختیار شرکت‌های دولتی بوده و سایر فعالان صنعت غذا برای تأمین مواداولیه با مشکلات عدیده‌ای در دریافت ارز مواجه هستند.

وی ادامه داد: به‌منظور تخصیص ارز مسائل مختلفی وجود دارد و تا مرحله نهایی دور باطلی ایجاد شده است، باید راه‌حل مطمئنی برای مراودات بانکی مدنظر قرار گیرد تا فعالان اقتصادی به ویژه در حوزه تولید و صنعت با مشکل مواجه نشوند.

رئیس کانون صنایع غذایی ایران با اشاره به اینکه شرایط در اسفند و فروردین‌ماه پیش‌رو ممکن است با مشکلات بیشتری همراه شود، گفت: باید به‌منظور پیشبرد امور به ویژه در صنعت غذا هرچه سریع‌تر چاره‌اندیشی کرد تا با تدبیر صورت گرفته سفره مردم با مشکل مواجه نشود؛ چراکه واحد‌های تولیدی در حال حاضر با مشکل مواجه هستند و ممکن است در آینده‌ای نزدیک این مشکلات به بحران تبدیل شود.

مرتضوی با انتقاد از اینکه پیشبرد فعالیت‌ها نیاز به امضا‌های طلایی دارد و متأسفانه با بازگشت موانع بوروکراسی مواجه هستیم، اظهار کرد: واحد‌های صنعتی و تولیدی در بخش صنایع غذایی به هر نحوی که بود توانستند سال‌جاری را سپری کنند و تا حد قابل‌توجهی از اثرات تحریم بر سفره مردم جلوگیری شد، اما باید در ارتباط با آینده‌ای نزدیک برنامه‌ریزی شود، در‌غیر‌این صورت مشکلات مختلفی گریبانگیر صنعت غذایی در کشور خواهد بود.
وی با بیان اینکه گران شدن قیمت‌ها در صنعت غذا دو عامل روانی و واقعی دارد، ادامه داد: عامل روانی در گرانی قیمت‌ها در صنایع غذایی تأثیرگذاری بیشتری دارد و مسئولان باید به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشند و با هماهنگی بین دستگاه‌ها، مشکلات و مسائل واحد‌های تولیدی و صنعتی را حل کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار