کد خبر: 937341
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱
گزارش تفصیلی «جوان» از بیان دستاورد‌های ورزش انقلاب اسلامی در نشست شنبه‌های انقلاب
بیان دستاورد‌های ورزش انقلاب اسلامی در نشست شنبه‌های انقلاب نشان از رشد خیره‌کننده ورزش کشورمان در بسیاری از آمار‌ها نسبت به دوران قبل از انقلاب داشت.
سعيد احمديان
بیان دستاورد‌های ورزش انقلاب اسلامی در نشست شنبه‌های انقلاب نشان از رشد خیره‌کننده ورزش کشورمان در بسیاری از آمار‌ها نسبت به دوران قبل از انقلاب داشت.
سالن استاد فارسی مجموعه آکادمی ملی المپیک در مجموعه انقلاب تهران، دیروز شاهد برگزاری مراسم دیگری از شنبه‌های انقلاب بود، مراسمی که این هفته به برخی دستاورد‌های ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در حوزه تربیت بدنی و ورزش اختصاص داشت. در همین راستا مدیران و صاحب‌نظران کمیته مردمی گرامیداشت دستاورد‌های ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در حوزه ورزش گردهم آمده بودند و در حضور اصحاب رسانه به تبیین رشد چشمگیر ورزش در چهار دهه اخیر و مقایسه آن با دوران پیش از انقلاب پرداختند. مقایسه‌ای که باعث شگفتی برخی مسئولان حاضر در این نشست شده بود.

آمار گواه همه چیز است
داوود آذرنوش، رئیس سازمان بسیج ورزشکاران در گفت‌وگو با «جوان» درباره فعالیت‌های کمیته مردمی دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه ورزش اینطور توضیح می‌دهد: «این کمیته چند ماه پیش در موضوعات زیرساخت‌های ورزشی، ورزش همگانی، ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، رسانه و مباحث فرهنگی در طول ۴۰ سال گذشته از انقلاب، نسبت به جمع‌آوری اطلاعات و آمار از وزارت ورزش و دستگاه‌ها و نهاد‌ها اقدام کرد و امروز با حضور اهالی رسانه، این دستاورد‌ها توسط اعضای کمیته مردمی که در ۴۰ سال گذشته نقش‌های مختلفی در حوزه‌های ورزش داشتند، ارائه شد.»
آذرنوش معتقد است که این دستاورد‌ها با قبل از انقلاب قابل قیاس نیست. او می‌گوید: «امیدواریم با ارائه این دستاورد‌ها که حقیقتاً قابل قیاس با فعالیت‌های ورزشی در زمان طاغوت نیست و اصولاً برخی از این کار‌ها در پیش از انقلاب وجود نداشته، روشنگری در این زمینه صورت گیرد. امروز دشمنان نظام در حال تبلیغ هستند که در ۴۰ سال گذشته از انقلاب کاری صورت نگرفته، در صورتی که وقتی به آمار و ارقام و اطرافمان نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که در این ۴۰ سال کار‌های بسیار عظیمی انجام شده است. دشمن هم از همین می‌ترسد و به همین خاطر تبلیغات منفی انجام می‌دهد.»
رئیس سازمان بسیج ورزشکاران در ادامه به برخی از این دستاورد‌ها اشاره می‌کند: «به عنوان نمونه در توسعه ورزش در بحث ساختاری پیشرفت چشمگیری را شاهد هستیم. قبل از انقلاب تربیت بدنی کشور در حد یک معاونت وزارت آموزش و پرورش بود که پس از انقلاب به سازمان و در ادامه به وزارت تبدیل شد. فدراسیون‌های ورزشی ما از ۲۰ به ۵۲ فدراسیون پس از انقلاب افزایش پیدا کرد. ورزش بانوان هم که در زمان طاغوت محلی از اعراب نداشت، در حال حاضر زیرساخت‌ها و کسب عناوین قهرمانی که با پوشش اسلامی صورت می‌گیرد، گواه رشد فوق‌العاده ورزش بانوان بعد از پیروزی انقلاب است.»
آذرنوش ادامه می‌دهد: «کسب سکو‌های متعدد قهرمانی در رقابت‌های مختلف المپیک، آسیایی و جهانی و مقام‌های سوم و ششم بازی‌های پاراآسیایی و آسیایی نشان می‌دهد که دوران پس از انقلاب رشد چشمگیری در کسب افتخارات داشته‌ایم. همچنین پیش از انقلاب اصلا ًپارامتری به عنوان فرهنگ در ورزش نداشتیم، در حالی که جامعه ورزش در هشت سال دفاع مقدس ۵ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است، شهدایی که ورزشکاران حرفه‌ای بودند.»
رئیس سازمان بسیج ورزشکاران در پایان به نقش رسانه‌ها در انعکاس این موفقیت‌ها اشاره می‌کند: «امیدواریم که با تلاش رسانه‌ها مردم با اقدامات صورت گرفته در ورزش کشور در ۴۰ سال اخیر بیشتر آشنا شوند و بتوانیم در آینده نیز با توسعه زیرساخت‌ها و رشته‌ها، دین خودمان را به مردم بیشتر ادا کنیم.»

رسانه‌ای نکردن دستاورد‌های ورزش جفا به انقلاب است
علیرضا صفارزاده، مدیر مرکز مطالعات راهبردی فرهنگ ورزش هم در گفت‌وگو با «جوان» با تأکید بر اهمیت معرفی دستاورد‌های ورزش در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب می‌گوید: «۴۰ سالگی انقلاب یک سال مهم است و بنابراین تأکید مقام معظم رهبری و مسئولان نظام است که دستاورد‌ها مطرح شود، آن هم در شرایطی که دشمنان نظام به دنبال این بودند که ۴۰ سالگی انقلاب رقم نخورد و جان بولتون خبیث اشاره کرده بود که نباید اجازه بدهیم مردم ایران چهلمین سال انقلابشان را جشن بگیرند. بر همین اساس در کنار کار‌هایی که دولتی‌ها باید برای تبیین دستاورد‌های انقلاب در هر حوزه‌ای انجام دهند، کمیته مردمی با مسئولیت جناب آقای یزدانی‌خرم شکل گرفت تا در حد بضاعت بخشی از دستاورد‌های ورزش در ۴۰ سال اخیر را تبیین کنند و به اطلاع مردم برسانند.»
صفارزاده حتی از شگفت‌زدگی مسئولان ورزش در جمع‌آوری دستاورد‌های ۴۰ ساله ورزش پس از انقلاب خبر می‌دهد: «مردم با توجه به مشکلاتی که این روز‌ها دارند و بخش عمده‌ای از آن را دشمنان به وجود آورده‌اند از اینکه ببینند چقدر کار‌های عظیمی در حوزه ورزش رخ داده است، خوشحال می‌شوند. همکاران ما که این دستاورد‌ها را جمع‌آوری کرده‌اند و ۴۰ سال در این حوزه بوده‌اند از این حجم دستاورد شگفت‌زده شده‌اند.»
وی در ادامه به بخشی از این دستاورد‌ها اشاره می‌کند: «این نبوده که جمعیت سه برابر شده، فعالیت‌ها هم سه برابر شده است. در این دستاورد‌ها رشد‌های چندهزار برابری، نجومی و چشمگیر و حتی برای اولین بار نسبت به قبل از انقلاب در حوزه ورزش شاهد هستیم. در بحث‌های ساختاری ورزش کشورمان در دو سال پایانی حکومت منحوس پهلوی یک سقوط چشمگیر را داشت و سازمان تربیت بدنی وقت منحل شد و یک معاونت در وزارت آموزش و پرورش شد. بعد از انقلاب این سازمان احیا شد و امروز تبدیل به یک وزارتخانه شده است. بودجه ورزش قبل از انقلاب سه در هزار بود که در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب به یک درصد رسیده و ۳۳ برابر سهم درصدی شده است.»
صفارزاده در ادامه آمار قابل تأملی از رشد علمی در حوزه ورزش ارائه می‌دهد: «پس از انقلاب اولین بار دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا در مقطع تربیت بدنی شکل گرفت و فارغ‌التحصیلان رشته تربیت بدنی نسبت به قبل از انقلاب ۵۲۰ برابر شده است. تربیت مربیان نسبت به قبل از انقلاب ۳ هزار و ۸۰۰ برابر رشد داشته است.»
مدیر مرکز مطالعات راهبردی فرهنگ ورزش درباره سند دستاورد‌های ورزش انقلاب اسلامی هم اینطور توضیح می‌دهد: «این سند در ۱۲ محور تهیه شده و ۲۰۰ آیتم دارد. پس از انقلاب شاهد درخشش رشته‌های زیادی مانند کشتی فرنگی، فوتبال، فوتسال، کبدی، فوتبال ساحلی و دیگر رشته‌ها بوده‌ایم که نسبت به پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست، به خصوص که این افتخارات المپیکی و جهانی در حالی است که پیش از انقلاب در سطح آسیا هم در ورزش حرف زیادی برای گفتن نداشتیم. علاوه بر این آنقدر در این چهار دهه سطح فنی ورزش ایران بالا رفته که خیلی از ورزشکاران ما به عنوان لژیونر در لیگ‌های خارجی حضور دارند. در حوزه ورزش بانوان و با پوشش اسلامی واقعاً یک انقلاب عظیمی رخ داده است، آن هم در شرایطی که بانوان قبل از انقلاب فعالیت زیادی در حوزه ورزش نداشتند. در اهمیت ورزش بعد از انقلاب بس که در تقویم رسمی چهار روز ورزشی گنجانده شده است.»
صفارزاده نقش رسانه‌ها در معرفی دستاورد‌های انقلاب به مردم را مهم ارزیابی می‌کند: «رسانه‌ها باید هر چند روز یک‌بار به انعکاس این دستاورد‌ها بپردازند. واقعاً جفاست که رسانه‌ها به این دستاورد‌ها نپردازند. باید با بیان این دستاورد‌ها دل مردم را شاد کنیم. به هر حال جامعه ورزش پنج هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است. این یعنی ورزشکاران ما غیرتمند هستند و در جهت حفظ اسلام و حفظ آب و خاک کشورمان، نقش عظیمی دارند. وظیفه ما این است که دستاورد‌های ورزش را به پاس خون شهدا به اطلاع مردم برسانیم. الان به قدری هجمه رسانه‌های استکباری علیه انقلاب زیاد است که برخی این سؤال برایشان پیش آمده که انقلاب چه دستاوردی داشته است. به همین خاطر باید با مطرح کردن پیشرفت‌های چشمگیری که در چهار دهه اخیر رخ داده، جلوی یأس و دلسردی جامعه را بگیریم.»
وی در پایان هم انتظارش از وزارت ورزش را اینگونه بیان می‌کند: «انتظار کمیته مردمی این است که وزارت ورزش محور معرفی دستاورد‌های ۴۰ سالگی انقلاب در حوزه ورزش باشد و کاری که کمیته مردمی با جمع‌آوری بخشی از این دستاورد‌ها آغاز کرده، تکمیل و تمام کند و یک مراسم عظیم در شأن انقلاب برگزار کند.»

ورزشکاران پیام انقلاب را صادر کردند
حمید عابدی، عضو کمیته گرامیداشت مردمی دستاورد‌های ۴۰ ساله انقلاب اسلامی هم در گفت‌وگو با «جوان» درباره نحوه جمع‌آوری دستاورد‌های ورزش کشور پس از انقلاب می‌گوید: «در‌آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی قرار داریم و مقرر شد که خدماتی که در این ۴۰ سال در بخش‌های مختلف صورت گرفته، جمع‌آوری و به اطلاع عموم برسد. در حوزه ورزش هم اتفاقات خیلی خوب و مهمی در این ۴۰ سال در رخ داده است. به همین منظور کمیته مردمی چهار ماه پیش شکل گرفت تا اتفاقاتی که در بخش‌های مختلف ورزش رخ داده، گردآوری شود. می‌خواستیم در بحث توسعه کلان کشور در ورزش المپیکی و پارالمپیکی، اولین‌های ورزش در بحث افتخارات، مباحث علمی و کادرسازی، زیرساخت‌ها، ورزش بانوان، ورزش همگانی، ورزش بومی، محلی، روستایی و همچنین رسانه‌های ورزشی مطالبی را احصا کنیم. به همین منظور از صاحب‌نظران این حوزه دعوت کردیم که به جمع ما در هیئت امنا اضافه شدند. جلسات هیئت امنا هر دو هفته یک‌بار تشکیل و مطالب گردآوری می‌شد و درنهایت منتج به این شد که امروز در یک نشست خبری این دستاورد‌ها رسانه‌ای شود.»
عابدی درباره مطالب ارائه شده در نشست خبری دستاورد‌های ۴۰ ساله ورزش در تبیین این دستاورد‌ها هم توضیحات بیشتری می‌دهد: «در بخش توسعه کلان ورزش مطالبی را آقای دکتر سجادی عنوان کردند. در بحث قهرمانان المپیکی جناب آقای افشارزاده مطالبی گفتند. در بخش پارالمپیکی که مولود انقلاب اسلامی است و پیش از انقلاب چیزی به نام ورزش معلولان نداشتیم، جناب آقای خسروی‌وفا صحبت کردند. در بخش اولین‌های ورزش آقای کیومرث هاشمی مطالبی را بیان کردند. در گزارش دستاورد‌های علمی در ورزش آقای دکتر گائینی مطالبی را آماده کرده بودند و در بخش توسعه اماکن ورزشی مهندس عباسی از شرکت توسعه و تجهیز مطالبی را بیان کردند.»
وی ادامه می‌دهد: «در بخش ورزش بانوان خانم خلیلی‌پور که اولین مسئول ورزش بانوان پس از انقلاب بودند مطالبی را آماده کرده بودند. در بخش ورزش همگانی امیر مجدآرا رئیس فدراسیون ورزش همگانی گزارش دادند. در ورزش روستایی و محلی هم جناب آقای جعفری رئیس این فدراسیون گزارشی ارائه کردند و در بحث رسانه‌های ورزشی هم آقای سعید مدنی از پیشکسوتان رسانه به بیان مطالبی پرداختند. همچنین دکتر احمدی، معاونت فرهنگی وزارت ورزش هم درباره فعالیت‌های فرهنگی در ورزش در ۴۰ سال اخیر گزارش دادند.»
رئیس سابق سازمان بسیج ورزشکاران با ارائه گوشه‌ای از دستاوردها، آن را خیره‌کننده می‌داند: «همانطور که این صاحب‌نظران بیان کرده‌اند، رشد بسیار چشمگیری در ورزش بعد از انقلاب داشته‌ایم. به عنوان نمونه در بحث زیرساخت‌ها، سرانه ورزش‌مان پیش از انقلاب سه سانتی‌مترمربع بود، اما الان حدود یک مترمربع است که این اتفاق خیلی مهمی است. در کسب عناوین مختلف در بازی‌های المپیک، آسیایی و پاراآسیایی رشد زیادی داشته‌ایم و این نشان‌دهنده این است که ما توانسته‌ایم در این ۴۰ سال در حوزه ورزش نسبت به قبل از انقلاب رشد روزافزونی داشته باشیم.»
عابدی درباره دلایل رشد چشمگیر ورزش پس از انقلاب هم معتقد است: «با وجود اینکه هشت سال جنگ داشتیم و از اول انقلاب با تحریم‌های ظالمانه‌ای روبه‌رو بوده‌ایم، اما توانستیم چنین افتخارات بزرگی را کسب کنیم. به عنوان نمونه در ورزش معلولان و جانبازان، کسب عنوان سومی در بازی‌های پاراآسیایی و قرار گرفتن بالاتر از کشوری مانند ژاپن که در ۲۰۲۰ میزبان پارالمپیک است و ۱۰۰ ورزشکار هم بیشتر از ایران داشت، کار خیلی بزرگی بود. معتقدیم می‌توانیم با رفتن روی سکو‌های بین‌المللی، پیام انقلاب را صادر کنیم و پرچم کشورمان را به اهتزاز درآوریم. امیدواریم که این کار با حمایت متولیان امر ورزش بیشتر از قبل در سطح جهانی و آسیایی نمایان شود.»

عدم مبارزه با صهیونیست‌ها سند افتخار ورزش است
دکتر عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهش وزارت ورزش هم حاکمیت ارزش‌های فرهنگی و اخلاقی را یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های ورزش در حوزه انقلاب عنوان می‌کند: «ورزش کشور پس از انقلاب اسلامی افتخارات زیادی در ابعاد ورزش قهرمانی کسب کرده و در ابعاد دیگر نیز رشد داشته است. یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه‌های فرهنگی و رشدی که در این زمینه پس از انقلاب داشته‌ایم، بحث حاکمیت ارزش‌های فرهنگی، معنوی و اخلاقی در ورزش است که مصادیق زیادی درباره آن می‌توان برشمرد.»
معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهش وزارت ورزش نقش بزرگان نظام در دستاورد‌های ورزشی را پررنگ می‌داند و می‌گوید: «از همان روز‌های اول پیروزی انقلاب، ورزش مورد توجه حضرت امام (ره) و بزرگان نظام بود و ما یک مجموعه ادبیات ارزشمند درباره ورزش و اهمیت آن را پس از انقلاب شاهد بودیم که تولید شد که حاوی سخنان بنیانگذار کبیر انقلاب، رهبر معظم انقلاب و دیگر بزرگان است و حاوی نگاه ارزشی و فرهنگی اسلام به امر ورزش است.» وی در ادامه به حضور جامعه ورزش در دفاع مقدس و دفاع از حرم اهل بیت اشاره می‌کند: «می‌توانیم به حضور جامعه ورزش در دفاع مقدس اشاره کنیم که به نظر من یکی از برگ‌های زرین و افتخارات جامعه ورزش کشور است. اینکه پهلوانان و قهرمانان بنامی داشتیم که با رها کردن ورزش به جبهه‌ها رفتند و در نهایت رشادت و شهامت از کشور و انقلاب دفاع کردند و به شهادت رسیدند. در دوره دفاع از حرم اهل بیت هم ورزشکاران حضور فعالی دارند و بیش از ۱۰۰ شهید ورزشکار مدافع حرم داریم که این هم یک افتخار بزرگ برای جامعه ورزش است. همچنین شاهد هستیم فرهنگ پهلوانی به عنوان یک فرهنگ اصیل پس از انقلاب در بین ورزشکاران تبیین شده است و پهلوانان زیادی را داریم که نسبت به جامعه و کشور دغدغه دارند و در امور خیرخواهانه حضوری فعال دارند.»
احمدی در پایان مسابقه دادن بانوان با حجاب اسلامی و عدم مبارزه با نمایندگان رژیم صهیونیستی را سند افتخار ورزش کشور می‌داند: «یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های ورزش پس از انقلاب، ترویج ارزش‌های فرهنگی، هویتی و اعتقادی در میادین بین‌المللی ورزشی بود که نماد آن ورزش بانوان است که با حجاب، عفاف و وقارشان و همچنین کسب عناوین قهرمانی این ارزش را در دنیا به تصویر می‌کشند و می‌گویند که با رعایت ارزش‌ها و حفظ هویت هم می‌شود در عرصه‌های قهرمانی حضور داشت. بحث مهم دیگر حمایت از مردم مظلوم فلسطین در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی توسط ورزشکارانمان است. ورزشکاران ما پرچمدار این مبارزه هستند و هیچ‌گاه این رژیم را در میادین ورزشی به رسمیت نشناختند که این هم یک سند افتخار فرهنگی برای ورزش ایران است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار