کد خبر: 937353
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
شما کدام راه را برای برقراری ارتباطی سریع و ارزان انتخاب می‌کنید؛ پیامک، تلفن یا استفاده از پیام‌رسان‌های فعال بر بستر اینترنت؟
زهرا چيذری
شما کدام راه را برای برقراری ارتباطی سریع و ارزان انتخاب می‌کنید؛ پیامک، تلفن یا استفاده از پیام‌رسان‌های فعال بر بستر اینترنت؟ آنطور که معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌گوید: گزینه انتخابی اغلب مردم برای برقراری ارتباط دیگر پیامک نیست و افراد کمتری تماس تلفنی برقرار می‌کنند، به همین خاطر هم درآمد اپراتور‌هایی که سرویس قدیمی ارائه می‌کنند با کاهش درآمد ۵۰ تا ۹۰ درصدی مواجه هستند؛ درآمد سرویس پیامک به صفر رسیده و درآمد سرویس مکالمه روند کاهشی دارد. در این میان اگر سازمان بنای ماندن دارد باید ساز‌و‌کار دیجیتالش را متحول کند. هر چند دیجیتالی‌شدن فرآیند‌های مختلف در کشور چندسالی می‌شود که شروع‌شده، اما هفته دیجیتال ایران برای نخستین بار است که برگزار می‌شود. شاید بهانه برگزاری این هفته لزوم به‌روزرسانی زیرساخت‌های دیجتال برای عقب‌نماندن این حوزه از دنیاست.
حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نخستین روز از هفته دیجیتال ایران در سمینار تخصصی «تحول دیجیتال و صنعت مخابرات» که در وزارت ارتباطات برگزار شد، با بیان اینکه برای ایجاد تحول دیجیتال، باید سازمان‌ها متحول شوند و خود را آماده پذیرش آن کنند، گفت: تغییر استراتژی حوزه کسب‌و‌کار و رویکرد در الگو‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها مبتنی بر تحول دیجیتال از سال ۲۰۱۳- ۲۰۱۲ در بعضی از کشور‌های دنیا آغاز شده است.
وی استفاده از تحول دیجیتال در دنیا را موجب افزایش درآمد دانست و افزود: طبق آمار مجمع جهانی اقتصاد، کشور‌هایی که استراتژی تحول دیجیتال را اجرا کردند با افزایش ۹ درصدی درآمد، ۱۲ درصدی حجم بازار و ۲۶ درصدی سودآوری شرکت‌ها همراه بودند.

ارزش‌افزوده ۷۰۰ میلیارد دلاری در بخش سرگرمی دیجیتال
فلاح جوشقانی با اشاره به کاهش درآمد اپراتور‌هایی که سرویس به روز نشده ارائه می‌کنند، افزود: اپراتور‌هایی که سرویس مشابه قدیمی ارائه می‌کنند با کاهش درآمد ۵۰ تا ۹۰ درصدی مواجه هستند، به‌طوریکه در سرویس‌هایی، چون پیامک‌ها این درآمد به صفر رسیده و در حوزه مکالمه نیز درآمد اپراتور‌ها روند کاهشی دارد، بنابراین اپراتور‌ها باید با توجه به شرایط جدید باز طراحی شوند و برای تحول جدید آماده باشند. به گفته وی، ایجاد تحول دیجیتال افزایش سرعت ارائه خدمات، بهبود فرآیند عملیاتی اپراتورها، چابکی سازمان‌ها و کاهش هزینه به‌خصوص ابزاری که در حوزه مجازی‌سازی استفاده می‌شود را در بردارد.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه آمار‌ها نشان می‌دهد، در بازه زمانی سال ۲۰۱۶ که تحول دیجیتال به طور اساسی مطرح شد، ارزش‌افزوده در صنعت ۱۰ هزار میلیارد دلار بود، افزود: پیش‌بینی می‌شود که تنها در بخش محتوا و سرگرمی این رقم به ۷۰۰ میلیارد دلار برسد.

سرنوشت گوشی‌های توقیفی
سمینار تخصصی «تحول دیجیتال و صنعت مخابرات» فرصت مناسبی برای طرح سؤالات خبرنگاران درباره موضوعات داغ حوزه ارتباطات بود از جمله پیگیری وعده وزیر برای ارزان‌شدن گوشی تلفن همراه و سرنوشت گوشی‌های توقیفی که بنا بود به بازار تزریق شوند، اما هنوز معلوم نیست از کجا سر درآورده‌اند. فلاح جوشقانی در حاشیه این همایش در این‌باره توضیح داد: بحث گوشی تلفن همراه و بازار آن تحت کنترل وزارت ارتباطات است. ۱۰ روز قبل کمیته راهبری رجیستری تلفن همراه در دفتر وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق گمرک برگزار و مقرر شد چهار اقدام انجام شود؛ یکی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین بحث گوشی‌هایی که توقیف شده است یا گوشی‌هایی که به دلیل عدم تأمین ارز در گمرک مانده‌اند.
جوشقانی ادامه داد: ۶۰۰ هزار گوشی مشکل عدم تأمین ارز دارند و حدود ۱۲۰ هزار دستگاه گوشی به دلایل مباحث گران‌فروشی و کسانی که ارز دولتی گرفته بودند گوشی‌ها را با قیمت بالا می‌فروختند، توقیف شد که قرار بود هماهنگی‌هایی با دادستانی صورت بگیرد که این کار نیز صورت گرفت.
وی مهم‌ترین مسئله درخصوص گوشی‌های تلفن همراه را تأمین ارز دانست و تأکید کرد: اگر ارز تأمین نشود، ورود این گوشی‌ها نهایتاً می‌تواند یک ماه بازار موبایل را تنظیم کند. چون نیاز بازار خیلی بیشتر از این مقدار است. به گفته جوشقانی، وزارت ارتباطات در این حوزه صرفاً یک همکار است، اما تنظیم بازار بر عهده وزارت صنعت است. همه دستگاه‌ها چه در داخل و چه بیرون از دولت و حتی بخش خصوصی نیاز است وارد این کار شوند تا بستر بازار برای تنظیم قیمت، آماده شود.

پارازیت یک‌چهارم حدمجاز است
معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به امکان‌پذیربودن پالایش پارازیت‌ها هم اینگونه پاسخ داد: ما پالایش پارازیت نداریم. سامانه‌ای را در تهران و شیراز راه‌اندازی کرده‌ایم که به صورت آنلاین اثر تجمعی امواج الکترومغناطیس را در سطح شهر اندازه‌گیری می‌کنیم و آن را به نمایش می‌گذاریم. استاندارد جهانی ۲۸ولت بر متر است، آنچه ما در حال حاضر می‌بینیم، اثر گرمایی و میدان مغناطیسی که این پارازیت‌ها ایجاد می‌کنند عموماً کمتر از ۵/۶ ولت بر متر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار