کد خبر: 937371
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲
ترجمه: دکتر محمد جواد گودینی
در فصل بهار ۲۰۱۷ هنگامی که امانوئل ماکرون در رقابت انتخاباتی فرانسه به پیروزی رسید و توانست به منصب ریاست جمهوری این کشور دست یابد، بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند رئیس‌جمهور جدید که خارج از احزاب سنتی فرانسه پس از جنگ جهانی دوم توانست آرای مردم این کشور را به خود جلب نماید، چهره دیگری از فرانسه به نمایش خواهد گذاشت و می‌تواند قاره سبز را به مرحله‌ای نوین وارد کند که پایه این مرحله نوین، ایجاد اروپای مستقل از ایالات متحده امریکا و به دور از تأثیرگذاری روسیه است. قهرمانی تیم ملی فرانسه در جام جهانی ۲۰۱۸ در روسیه با بهره‌برداری از بازیکنانی که بیشتر آنان اصالت فرانسوی نداشته و از مهاجرین به شمار می‌روند، جایگاه جهانی ماکرون را افزایش داد. اما اوضاع فرانسه به یک باره دگرگون شد. با گذشت اندکی بیش از یک سال از انتخاب ماکرون به عنوان رئیس‌جمهور فرانسه و حدود شش ماه از قهرمانی این کشور در جام جهانی، ماکرون خود را در قلب پاریس و در کاخ الیزه، در محاصره هموطنانش می‌بیند؛ آنان که افزایش مالیات بر سوخت را برنتافته و دست به شورش‌های گسترده زده و خشم‌شان شعله‌ور شده است.
شاید بتوان درباره ماکرون گفت که او به سرعت صعود کرد و با سرعت شگفت‌انگیزی نیز در حال سقوط است. هنگامی که برخی از صاحب نظران ماکرون را با ژنرال دوگل رئیس‌جمهور اسبق فرانسه قیاس می‌کنند، این نکته را در نظر می‌آورند با وجودی که مردم فرانسه در سال ۱۹۶۸ علیه دوگل تظاهراتی به راه انداخته و مخالفت‌هایی با وی کردند، اما دوگل در نظر مردم فرانسه قهرمان ملی است چرا که این کشور را از اشغال آلمان در جنگ جهانی دوم آزاد ساخت، اما ماکرون از نگاه مردم فرانسه، حامی ثروتمندان است. شرایط پیرامونی اتحادیه اروپا و فرانسه، به نفع ماکرون نیست؛ انگلستان به رهبری خانم ترزا می‌در حال خروج از اتحادیه اروپا بوده و در آلمان نیز، دوران طلایی آنگلا مرکل به پایان رسیده است و او از رهبری حزبش، کناره‌گیری کرده و دوران صدر اعظمی وی، در حال پایان است. در این شرایط، ایتالیا خود را از تنش‌های مربوط به ماندن یا نماندن در اتحادیه اروپا دور ساخته و نمی‌کوشد همچون برخی کشور‌های عضو، شروطش را بر این اتحادیه تحمیل نماید.
سرنوشت ماکرون به تحولاتی بستگی دارد که اکنون در کشورش در حال وقوع است. آیا امانوئل ماکرون خواهد توانست در پایان دادن به تظاهرات‌های اعتراض آمیز در خیابان‌های پاریس و دیگر شهر‌های فرانسه موفق عمل کرده و خواهد توانست تا پایان دوران ریاست جمهوری‌اش در سال ۲۰۲۲ باقی بماند یا آنکه شرایط ناگوار فرانسه او را به استعفا وادار می‌سازد؟
با وجودی که ماکرون از دستورش مبنی بر افزایش مالیات بر انرژی کوتاه آمده، اما همچنان موضوعات دیگری نیز وجود دارد که معترضان بر آن پافشاری می‌کنند. همچون حداقل دستمزدها، لزوم تغییر گسترده در نظام مالیاتی و کاهش سن بازنشستگی. به نظر می‌رسد فرانسه و به طور کلی قاره اروپا در آستانه تغییر گسترده است. به دیگر سخن، تغییر غرب از فرانسه آغاز می‌شود. آنچه در فرانسه روی می‌دهد، بر دیگر نقاط اروپا نیز تأثیرگذار است و همانند توپ یخی به دیگر مناطق اروپا نیز سرایت می‌کند. طبیعی است که مهاجران ساکن در فرانسه و دانشجویان نیز از این موج تغییرات و مرحله جدیدی که در اروپا آغاز شده است، تأثیر پذیرند. رویارویی با تظاهرات‌های گسترده فرانسه در سایه شورش‌ها و اعمال خرابکارانه وسیع در مناطق گوناگون این کشور، برای ماکرون آسان نخواهد بود. تأثیر آنچه در فرانسه روی می‌دهد تنها محدود به این کشور نمی‌شود بلکه بر منظومه اقتصادی و اجتماعی اروپا بلکه جهان نیز تأثیرگذار است. تاریخ فرانسه نشان می‌دهد این کشور افرادی همچون ناپلئون بناپارت و ژنرال دوگل را بالا برد، اما سپس به پایین پرتاب کرد و این دو شخصیت تاریخی فرانسه، سرنوشت خوبی نداشتند. آیا ماکرون نیز به همان سرنوشت دچار خواهد شد؟
منبع: العربی الجدید ۸/۱۲/۲۰۱۸
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار