کد خبر: 937577
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
زمانی که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه برای شرکت دراجلاس گروه بیست به شهر بوئنوس آیرس پایتخت آرژانیتن رفته بود هزاران معترض فرانسوی ملبس به جلیقه زرد در خیابان‌های شهر پاریس تظاهرات می‌کردند. با تداوم تظاهرات آن‌ها آنارشیست‌های چپ و راست نیز به جمع آن‌ها پیوستند. این اعتراضات در ادامه به خشونت کشید، اموال عمومی تخریب شدند، چند خودرو سوزانده شدند و برخی از مشهورترین بنا‌های گردشگری جهان در پاریس آسیب دیدند.

جوان آنلاین: بوستون هرالد می‌نویسد:  در نهایت بعد از این اعتراضات تاکنون سه تن کشته و ۲۶۰ تن زخمی و بیش از ۴۰۰ نفر دستگیری شدند و بالغ بر ۳ میلیارد دلار آسیب و خسارت به بار آمد.

تصاویر مربوط به دور جدید این تظاهرات نشان می‌دهد که در خیابان‌ها به سبب سوزانده شدن لاستیک حفره‌هایی به وجود آمده، شیشه‌های پنجره‌ها وویترین‌ها شکسته شده‌اند و خرابکار‌ها روی بنا‌های مهم نقاشی‌های گرافیتی کشیده اند. تصویر (شهر نور)، یکی از مهمترین مکان‌های گردشگری جهان، با تاریکی همراه شد.

این اعتراضات چند هفته پیش در ابتدا به انگیزه اعتراض به افزایش قیمت سوخت از سوی رئیس جمهور فرانسه آغاز شد. امانوئل ماکرون به دنبال این بود که از ماه آینده میلادی مالیات سوخت را افزایش دهد تا آن را صرف تکنولوژی‌های سبز کنند. با این حال شهروندان فرانسوی ساکن مناطق روستایی عمدتا به خودرو‌ها و کامیونهایشان متکی بوده و این افزایش مالیات برای آن‌ها دردناک تمام می‌شد.

این اتفاق در زمان دشواری افتاد در حال حاظر اقتصاد فرانسه تبدیل به یک اقتصاد کم جان شده است. این اقتصاد در حال حاضر تقریبا رشدی نداشته و میزان افزایش تولید ناخالص داخلی این کشور تا پایان ۲۰۱۸ حدود ۱.۶ درصد خواهد بود. (آمریکا دو برابر این نرخ را دارد)

میزان بیکاری در فرانسه پیرامون ۹ درصد بوده و از سال ۱۹۹۶ تاکنون تغیری چندانی نداشته است. (میزان بیکاری در آمریکا کمتر از ۴ درصد است)

به رغم رشد اقتصادی پایین و بیکاری نسبتا بالا در فرانسه مالیات‌ها در این کشور هنوز بالا است. علاوه بر مالیات بر درآمد اکثر کالا‌ها وخدمات در فرانسه نیز مشمول افزایش ۲۰ درصدی مالیات بر ارزش افزوده شده‌اند. بنا به اعلام سازمان توسعه وهمکاری اقتصادی فرانسه در گزارش مربوط به مالیات‌های دولت‌ها در بالاترین رده معادل ۲ درصد اقتصاد قرار دارد. اعلام یک افزایش مالیات دیگر تحملش برای بسیاری از فرانسوی‌ها دشوار خواهد بود؛ بنابراین آن‌ها برای اعتراض به خیابان‌ها آمدند.

سه هفته از اعتراضات گذشته است زمانی که اعتراضات آغاز شد ماکرون مصر بود که مالیات سوخت اجرایی شود. بسیاری از پاریسی‌ها این پاسخ اولیه ماکرون را مثل سیلی به صورت خود قلمداد کردند و آن را حاکی از عدم نگرانی و اهمیت رهبر کشورنشان نسبت به مشکلات طبقه متوسط فرانسه دانستند.

اولیور دپورتو یک معترض اهل شهر گره در فرانسه گفت: پاسخ مقام‌ها حتی موجب بدتر شدن وضعیت شد. دپورتو در مصاحبه با آدام نوسیتر از روزنامه نیویورک تایمز برای مقاله‌اش در چند روز پیش با این تیتر مطرح کرد: "شورش جلیقه زرد‌ها در پاریس، اما خشم آن‌ها ریشه عمیقی در فرانسه دارد".

دپورتو در اشاره به تلاش‌های ماکرون به منظور تامین اهداف بین المللی در نظر گرفته شده برای مقابله با تغییرات آب و هوایی اظهار کرد: شهروندان درخواست مالیات پایینتر را داده‌اند و آن‌ها در پاسخ می‌گویند: "اکولوژی ".

ادوار فیلیپ نخست وزیر فرانسه در پاسخ به اعتراضات اعلام کرد: افزایش مالیات سوخت برای مدت ۶ ماه به تعویق می‌افتد. او بر خشم ونارحتی معترضان صحه گذاشته و گفت: هیچ مالیاتی ارزش اینکه اتحاد ملت به خظر بیفتد را ندارد.

این تغییر موضع دولت نسبت به طرح‌های افزایش مالیاتش با استقبال دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مواجه شد. ترامپ در توئیتی نوشت: خوشحال هستم که دوستم امانوئل ماکرون ومعترضان در پاریس بر سر نتیجه‌ای که دو سال پیش من به آن رسیدم توافق کردند. توافق آب وهوایی پاریس به شکلی مرگ بار ناقص است، زیرا قیمت انرژی را برای کشور‌های مسوول افزایش می‌دهد در حالی که برای برخی از بدترین آلوده کننده‌های دنیا هیچ است. من خواهان آب وهوای پاک بوده و در بهبود محیط زیست آمریکا دستاورد‌های بزرگی به وجود آورده‌ام. اما مالیات دهندگان آمریکایی و کارگران آمریکایی نباید برای پاک کردن آلودگی کشور‌های دیگر پول بدهند.

مشخص نیست که دولت فرانسه چطور میخواهد شکاف میان عدم افزایش مالیات وتامین استاندارد‌های زیست محیطی سبزی که متقبل شده را رفع کند.

در سمت دیگر آمریکا به بهترین شکل برای رشد اقتصاد تلاش و مشارکت می‌کند و با این موتور اقتصادی است که می‌توان قدرتمندترین ارتش جهان را حفظ کرد، کمک‌های انسانی اعطا کرد، برای خلق نوآوری‌های تکنولوژیکی که بتواند آینده ما را شکل دهند کار کرد. ترامپ این گونه درک میکند که نیرو محرکه کشور کار کارآفرین‌ها است واین کارآفرین‌ها نه فقط برای خود و برای خانواده هایشان پول در می‌آورند بلکه در عین حال خواهان مشارکت در گروه‌هایشان برای آینده درخشانتر کشورشان هستند.

با تماشای آتش آشوب اخیر در پاریس از سوی آمریکایی‌ها امیدوار هستیم که این درس را گرفته باشیم که افزایش مالیات سوخت برای یک قرارداد جهانی که باعث سختی برای شهروندان متوسط وتاثیرات اقتصادی می‌شود تاثیر نخواهد داشت.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار