کد خبر: 937662
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
اپرا- نمایش «هفت شهر عشق» با بلیت‌های ۲۵۵ هزار تومانی در تالار وزارت کشور اجرا می‌رود
اعلام قیمت ۲۵۵ هزار تومانی بلیت یک نمایش جدید در پایتخت نشان می‌دهد ظاهراً قرار نیست برای قیمت بلیت «تئاتر‌های لاکچری» تدبیری اندیشیده شود.
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگی جوان آنلاین: اعلام قیمت ۲۵۵ هزار تومانی بلیت یک نمایش جدید در پایتخت نشان می‌دهد ظاهراً قرار نیست برای قیمت بلیت «تئاتر‌های لاکچری» تدبیری اندیشیده شود.
جنجال قیمت چند صد هزار تومانی بلیت برخی نمایش‌ها نه تنها باعث شکل‌گیری چالش در حوزه تئاتر و رسانه‌ها شد که حتی دامنه آن به مدیران و مسئولان ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز کشیده شد. به دلیل اهمیت موضوع و شدت گرفتن انتقادات، سیدعباس صالحی‌امیری به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نسبت به مسئله «تئاتر لاکچری» موضع گرفت و در توئیتی نوشت: «تئاتر لاکچری تیر خلاص به این هنر مردمی است. اداره کل هنر‌های نمایشی با هم‌اندیشی و همیاری خانه تئاتر، حریم صحنه را از آن مصونیت دهد.» پس از انتشار توئیت وزیر ارشاد در مورد «تئاتر لاکچری»، مدیرکل دفتر نمایش خانگی وزارت ارشاد که اتفاقاً کارگردان نمایش موزیکال «بینوایان» هم هست بدون کمترین لکنتی حرف‌های وزیر را زیر سؤال برد. پارسایی در برنامه تلویزیونی «شب تئاتر» شبکه ۴ سیما که شهرام کرمی مدیر اداره کل هنر‌های نمایشی هم در آن حضور داشته عنوان کرد: «.. من دلیل این همه نامهربانی را نسبت به خودم نمی‌فهمم!... نمایش‌های الیور توئیست و بینوایان، لاکچری نیستند، استفاده از این عناوین غلط است! ما همه چیز داریم در تئاتر، جز لاکچری بودن...»
تقریباً پس از شکل‌گیری این جدل‌ها بود که برخی از مسئولان ارشد وزارت ارشاد با دادن وعده و وعید‌هایی برای خاتمه دادن به همه حرف و حدیث‌ها وارد معرکه شدند. در نهایت نتیجه این شد که شورایی با عنوان شورای صنفی نمایش با شرح وظایفی، چون کارشناسی و قیمت‌گذاری بهای بلیت تئاتر ایجاد گردد، اما متأسفانه با گذشت زمان و کمرنگ شدن این بحث‌ها آرام آرام وعده شکل‌گیری شورای صنفی نمایش در تئاتر که قرار بود تلفیقی از چند نهاد از جمله اداره کل هنر‌های نمایشی و خانه تئاتر باشد، به فراموشی سپرده شد.
حالا و پس از فروکش کردن گرد و خاک توفان قبلی منتقدان و رسانه‌ها در مورد خطر ضربه زدن تئاتر لاکچری به پیکره هنر‌های نمایشی، خبر اجرای اپرا- نمایش «هفت شهر عشق» آن هم با بلیت‌های ۲۵۵ هزار تومانی، برخلاف موضع‌گیری و اظهارات مدیران ارشاد به خصوص شخص وزیر در نکوهش چنین آثاری، پر زور بودن سنبه منادیان و موافقان تئاتر لاکچری را نشان می‌دهد، وگرنه نمی‌توانستند در یک سالن دولتی مانند تالار وزارت کشور اجرا بروند!
قول‌های حبابی مسئولان ارشاد و شُل ظاهر شدن معاونت هنری باعث شد تا مسئله تشکیل شورای صنفی نمایش به لطف بی‌توجهی اداره کل هنر‌های نمایشی، نسبت به ایجاد ساز و کار و روند منطقی و معقول قیمت‌گذاری بلیت‌های تئاتر به دست باد سپرده شود. عدم مسئولیت پذیری مسئولان ارشاد در حالی است که موافقان و منادیان تئاتر لاکچری با طراحی و واژه‌سازی‌های متنوع مانند «موسیقی- نمایش»، «تئاتر موزیکال» و به تازگی «اپرا- نمایش» سعی کرده و می‌کنند تا ضمن توجیه و تدلیل قیمت‌گذاری بلیت برخی نمایش‌ها تا چند صد هزار تومان! آن را در بین مسئولان، رسانه‌ها و مخاطبان به سرعت تئوریزه کنند. چه اینکه اداره کل هنر‌های نمایشی و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ اقدام عملی که نشان‌دهنده اراده و میل دستگاه‌های مسئول و نظارتی روی روند تعیین بهای بلیت باشد، از خودشان بروز نمی‌دهند. گویا آقایان فراتر از فضای رسانه‌ای، اساساً دغدغه چنین امری در فعالیت‌هایشان وجود ندارد تا جایی که حتی ممکن است این موضوع به ذهن متبادر شود که دولت قصد دارد با استفاده از مفهوم خصوصی‌سازی و به جای حمایت از تئاتر صرفاً به انتفاع مالی خودش توجه کند. شاهد مثال این مدعا صحبت‌های حسین مسافرآستانه است که به تازگی در گفت‌وگو با «جوان» درباره ریشه اصلی مشکلات تئاتر به خصوص در بخش خصوصی می‌گوید: «علت اصلی، بی‌برنامه بودن دولت در مقابل تئاتر است، حتی در کشور‌هایی که ادعای دموکراسی هم دارند روی تئاتر نظارت و برنامه‌ریزی وجود دارد، اما در ایران می‌بینیم که هیچ برنامه‌ای از سوی دولت برای تئاتر وجود ندارد و تئاتر کشور به حال خودش رها شده است. در این شرایط هم عده‌ای در بخش خصوصی پیدا می‌شوند که سوءاستفاده کنند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار