کد خبر: 937764
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۱
بیانات تاریخی امام خطاب به رزمندگان در ۲۱ آذرماه ۱۳۶۱
در بخشی از این پیام تاریخی امام جهاد رزمندگان در جبهه‌ها را باعث مباهات و افتخار پیامبر اکرم (ص) معرفی می‌کنند. این نکته‌ای است که شاید در هیچ کدام از بیانات ایشان نظیرش پیدا نشود. امام می‌فرمایند: «شما با کار‌های خودتان سبب مباهات و افتخار پیامبر اکرم (ص) شده‌اید. شما امام زمان (عج) را روسفید کرده‌اید. شما در پیشگاه خداوند متعال، مقامی دارید که ما باید به شما غبطه بخوریم.»
غلامحسين بهبودى
سرویس پایداری جوان آنلاین: شاید اگر تمام جلد‌های صحیفه نور (امام) را بگردیم هیچ گاه گروهی را نیابیم که مانند رزمندگان مورد لطف و توجه حضرت امام باشند. ایشان در برخورد با بچه‌های جنگ از لطیف‌ترین و خاضع‌ترین واژه‌ها و اصطلاحات بهره می‌بردند. در آذرماه ۱۳۶۱، عده‌ای از رزمندگان پیامی کتبی به امام ارسال می‌کنند و ایشان نیز در ۲۱ آذرماه همان سال در جواب پیام رزمندگان، بیاناتی را خطاب به ایشان ایراد می‌کنند. بیاناتی که در نوع خود کم نظیر است. آذرماه ۱۳۶۱ زمانی است که عملیات خونینی، چون طریق‌القدس، فتح‌المبین و الی‌بیت‌المقدس و سپس رمضان یکی پس از دیگری به وقوع پیوسته‌اند و جبهه ایران شهدای بسیاری را تقدیم کرده است. حال و هوای جبهه‌ها عاشورایی است و پیر جماران فرزندان معنوی خود را اینچنین خطاب قرار می‌دهد. با هم نگاهی به این پیام تاریخی می‌اندازیم.

«سلام مرا به ایشان (رزمندگان) برسانید. من به شما دعا می‌کنم و در مقابل فداکاری‌ها و خدماتی که می‌کنید شرمنده هستیم و نتوانستیم کاری انجام دهیم.» فراموش نکنیم گوینده این جملات پیشوای مسلمانان جهان است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از او تبعیت می‌کنند. کسی که با رهبری خود تاریخ ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران را تغییر داده است، حالا به صراحت از شرمندگی خود در برابر فداکاری رزمندگان سخن می‌گوید. حضرت امام از این نیز فراتر می‌روند و می‌گویند: «شما حجت را بر ما تمام کرده‌اید.»

در بخشی از این پیام تاریخی، امام جهاد رزمندگان در جبهه‌ها را باعث مباهات و افتخار پیامبر اکرم (ص) معرفی می‌کنند. این نکته‌ای است که شاید در هیچ کدام از بیانات ایشان نظیرش پیدا نشود. امام می‌فرمایند: «شما با کار‌های خودتان سبب مباهات و افتخار پیامبر اکرم (ص) شده‌اید. شما امام زمان (عج) را روسفید کرده‌اید. شما در پیشگاه خداوند متعال، مقامی دارید که ما باید به شما غبطه بخوریم.»

شاید برخی سخنان امام را غلوآمیز بدانند، اما بیانات ایشان در خصوص مقام رزمندگان در تداوم همان دیدگاه کلی آن‌ها نسبت به دفاع مقدس است. ایشان پیشتر و در آغاز جنگ، این جنگ را نه نبرد دو کشور که رویارویی جبهه حق و باطل معرفی کرده بودند، لذا در این جبهه استکبار و استضعاف، رزمندگان همان جنود حق هستند که کشته‌هایشان شهید نام می‌گیرند و مجروحانشان نیز جانباز. همین سربازان اسلام یا همان سربازان جبهه استضعاف کسانی هستند که باعث افتخار رسول گرامی اسلام می‌شوند و با جانفشانی‌های خود، امام عصر را نیز روسفید می‌کنند.

«شما موجب عزت اسلام، مسلمین و مردم ایران در دنیا گشته‌اید. شما تاریخ را با عظمت و معنویت خود زرین و افتخارآمیز کرده‌اید. شما را ملائکه الله فراموش نخواهد کرد.» در واقع آنچه در جبهه‌های جنگ رخ می‌داد بر اساس جهان‌بینی و ایدئولوژی حضرت امام منطبق بر همان نبرد تاریخی حق و باطل بود. اینجاست که ایشان جهاد رزمندگان را باعث افتخار تاریخ معرفی می‌کنند؛ تاریخی که در طول جنگ‌های خود، دیگر بار حماسه عاشورا را در شرف تکرار می‌دید.

امام خمینی (ره) در ادامه می‌فرمایند: «ارواح طیبه شهدای شما در خط مقدم جبهه، شب‌های حمله حاضر و ناظر هستند.» شهدا زنده‌اند و این حقیقت مورد اشاره در قرآن، در بیانات حضرت امام بشارتی به رزمندگان است تا اگر شهادت جمع کثیری از همرزمانشان باعث ضعف روحیه برخی از آن‌ها شده، بدانند که شهدا همچنان ناظر بر رفتار و جهاد آن‌ها هستند و در این مسیر مقدس، همراهی شهدا را شاهد و ناظر ببینند.

پایان این پیام تاریخی تأکیدی دوباره بر تقدس راهی است که سربازان اسلام برگزیده‌اند و باید در این راه مقدس، رسالت تاریخی نبرد با جبهه استکبار را به دوش بگیرند: «شما یاوران خدا، پیامبر (ص)، زینب کبری (س) و امام زمان (عج) هستید. خدا دشمنان شما را ذلیل و خوار خواهد کرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار