کد خبر: 937793
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵
گیاهان مقاوم به خشکی و آفات، صاحبخانه مزارع و گلخانه ها مي شوند
اخیرا سیستم جدیدی برای تولید هدفمند لاینها از طریق مهندسی ژنتیک در کشور ابداع شده که فرایند مهندسی معکوس را میسر میکند که با توسعه آنها مي شود فرایند بهنژادی را در مدت زمانی کوتاهتر انجام داد. يعني روشي براي افزایش محصولات کشاورزی آن هم با شيوه تولید بذرهای هیبریدی صیفی جات...
حوريه ملکي

حوريه ملکي

 

هنوز بحث در مورد محصولات تراريخته و تاثيرات مخرب آنها که بيشتر در بازارهاي کشورهاي جهان سوم به چشم مي خورد به پايان نرسيده که خبرهاي خوشي در مورد نحوه افزایش محصولات کشاورزی آن هم با شيوه تولید بذرهای هیبریدی صیفی جات به گوش مي رسد. ارزش اين خبر زماني مشخص مي شود که بدانيم بیش از 98 درصد بذر مورد استفاده در کشت سبزی و صیفی جات کشور وارداتی است.

 

***

 

با توجه به مشکلات و پیچیدگی های فنی و سودآوری فوق العاده بالای تولید بذرهیبرید، دانش تولید بذرهای هیبرید در انحصار  شرکت های خارجی قراردارد و به همين دليل ايران براي تامین بذر مورد نیاز هیبرید ارقام کشاورزی به ویژه سبزیجات کاملا وابسته است. بطوريکه در حال حاضر 98 درصد بذور سبزی و صیفی جات کشور وارداتی است که سالانه طبق آمار رسمی حدود 90 میلیون دلار و براساس آمار غیررسمی بالغ بر 200 میلیون دلار صرف واردات آنها می شود. علاوه بر ارزبری، بذرهای وارداتی برای شرایط آب و هوایی ایران اصلاح نشده اند و مصرف آب آنها نيز بالاست.

با اين تفاسير اخیرا سیستم جدیدی برای تولید هدفمند لاینها از طریق مهندسی ژنتیک در کشور ابداع شده که فرایند مهندسی معکوس را میسر میکند که با توسعه آنها مي شود فرایند بهنژادی را در مدت زمانی کوتاهتر انجام داد.

 

* بذرهايي براي تمام فصول

 

امروزه بذرها فقط از سه روش اصلاح می شوند. اول در محیط طبیعی و گرده افشانی آزاد، بعد از طریق هیبریداسیون (دو رگ گیری) و روش سوم از طریق دستکاری ژنتیکی.

بذرهای آزاد گرده افشان (OP)  یا ارقام استاندارد بذرهایی هستند که به طریق تصادفی و طبیعی  به کمک باد، حشرات و پرندگان گرده افشانی شده اند و در نتیجه منجر به گیاهانی می شوند که به صورت طبیعی دارای تنوع هستند.

ذخیره کردن بذرهای استاندارد قدیمی ترین روش برای تولید بذر است.  کشاورزان از زمانی که به کشت و کار پرداخته اند به دقت ارقامی که دارای ویژگی های مفیدی (همانند مقاومت به خشکی یا عملکرد بالا) بوده اند را انتخاب کرده اند. تمامی این بذرها به صورت آزاد گرده افشانی شده اند بنابر این می توان بذرهای آنها را ذخیره و به نسل های بعد انتقال داد.

هنگامی که یک به نژادگر در حال تکثیر گیاهان آزاد گرده افشان است مجبور است که گرده های ارقام دیگر را از گیاهان در حال اصلاح دور نگه دارد (عمدتا از طریق فاصله از ارقام دیگر انجام می گیرد). به نژادگر اگر در ایزوله نگه داشتن گیاهان آزاد گرده افشان موفق باشد، می تواند بهترین گیاهان را انتخاب و بذرهای آنها را ذخیره کند و می تواند اطمینان داشته باشد که فصل آینده گیاهانی را پرورش خواهد داد که دارای ویژگی هایی همانند والد خود هستند.

 

* بذر هیبرید چیست؟

 

در حقیقت روش های دورگ گیری امروزی به اصلاح گیاهان مقاوم به خشکی و آفات در جهت سازگاری به شرایط اقلیمی در حال تغییر کمک می کند. امروزه بیشتر بذرهای هیبرید از روش های کم هزینه در مزارع و گلخانه ها تولید می شوند که نیازمند تکنولوژی بالایی نیستند. همچنین تعدادی از بذرهای هیبرید نیازمند تکنولوژی های بالا و در آزمایشگاه ها تولید می شوند. اما هیبرید ها هیچوقت از مرز های گونه ای عبور نمی کنند.

در واقع بذرهای هیبرید حاصل تلاش هوشمندانه اصلاح گر در جهت استفاده از ذخایر ژنتیکی گونه های گیاهی برای تولید ارقامی است که حاصل تجمع ویژگی های مطلوب ژنتیکی می باشد. این ویژگی های مطلوب به کمک پدیده ای به نام هتروزیس یا قدرت هیبرید منجر به تولید گیاهانی می شود که از نظر ویژگی های خاص برتر از والدین خود هستند.

بذرهای هیبرید به دلیل ایجاد تفرق ژنتیکی که در نسل های بعد ایجاد می کند اگر بذر گیری شوند و در نسل بعد کشت شوند همانند والد خود نمی شوند و گیاهان به شدت مختلف خواهند بود. در نتیجه برای تهیه بذر هیبرید باید برگردید به منبعی که بذرها را از آنجا تهیه کرده اید و دوباره تهیه کنید لذا کشاورزان هرساله می بایست نسبت به خرید بذر اقدام کنند.

 

* افزايش محصول با اصلاح معکوس

 

سال گذشته بود که رئیس جهاددانشگاهی کشور با عنوان کردن اين مطلب که بنا داریم پروژه تولید بذرهای هیبریدی را که منجر به افزایش محصولات در زمینه صیفی جات و ملون ها می شود را آغاز کنیم، گفت: "اخیرا تفاهم نامه ای با وزارت کشاورزی در راستای تولید محصولات کشاورزی هیبریدی منعقد کردیم تا بتوانیم به تولید چند بذر هیبریدی بپردازیم."

دکتر حمیدرضا طیبی با بیان اینکه در راستای این تفاهم نامه، تولید از بذرهای هیبریدی به ما واگذار شده است، ادامه داد:" بذرهای هیبریدی، بذرهای گران قیمتی هستند که اکنون جز اقلام وارداتی به شمار می رود، با تولید این بذرها از هزینه واردات کاسته خواهد شد."

بذرهاي هیبریدی متنوع هستند اما به گفته رئیس جهاددانشگاهی ، آنها در صدد هستند در گام نخست در مورد صیفی جات و  ملون ها (خربزه و هندوانه) اقداماتی انجام داده و تولید آنها را آغاز کنند.

طیبی در اين باره گفته با تولید بذرهای هیبریدی تعداد تولیدات بیشتر خواهد شد و کیفیت بالاتر می رود. بذر هیبریدی بذری است که عقیم شده و غیر قابل تکثیر است.

در همين راستا مدیر گروه کشت بافت و سلول پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی نيز مي گويد: "برای تولید بذرهای هیبرید باید به فناوری تولید لاین های مادری بذور دست پیدا کنیم که شرکتهای بزرگ خارجی به هیچ وجه چنین تکنولوژی ای را در اختیار ما نمی گذارند. البته راه میان بری هم برای رسیدن به لاین های مادری هست که اصلاح معکوس از طریق تولید گیاهان دابل هاپلوئید است. محققان بخش کشت بافت و سلول پژوهشکده با هدف تامین بذر هیبرید مورد نیاز کشور با تحقیقات گسترده  به پروتکل تولید گیاهان دبل هاپلوئید و تولید لاینهای مادری مورد نیاز تولید بذرهای هیبریدی دست یافته اند."

دکتر مهران عنایتی شریعت پناهی در توضیح این تکنیک ادامه مي دهد: " گیاهان هاپلوئید گیاهانی هستند که تعداد کروموزوم های اصلی آنها به نصف کاهش یافته است. بهنژادی از طریق گیاهان هاپلوئید فصلی جدید در برنامه های اصلاحی است که به دلیل تولید لاینهای کاملا خالص از نسل F1 یک تلاقی خاص طی یک مدت بسیار کوتاه  بر روشهای سنتی کاملا برتری دارد. این کار با تولید گیاه هاپلوئید و بدست آوردن لاینهای کاملا خالص دبل هاپلوئید از طریق دو برابر کردن تعداد کروموزوم های آنها میسر است."

 

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States
|
۰۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
7
2
بذر های هایبریدی مرگ گشاورزی ایران
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار