کد خبر: 942517
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
چرایی تغییر لحن دونالد ترامپ درباره مذاکره با ایران
چنانچه سخنرانی و مواضع ضدایرانی دونالد ترامپ را قبل از خروج وی از برجام با امروز مورد سنجش قرار دهیم، به راحتی درک خواهیم کرد که وی پیش از آنکه تحریم‌های دومرحله‌ای را علیه کشورمان اجرایی کند، پذیرش مذاکره از سوی طرف ایرانی را امری حتمی و قریب‌الوقوع می‌دانست
سعيد همتى
سرویس سیاسی جوان آنلاین: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا نیز همانند رؤسای جمهور پیش از خود با این تصور که تشدید محدودیت‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، حاکمیت سیاسی را جهت امتیازدهی در قالب مذاکرات مستقیم آماده خواهد کرد، تلاش کرد بعد از خروج از توافق هسته‌ای خود با ایران با تشدید تحریم‌های ضدایرانی و ارتباط‌گیری مستقیم با جامعه ایرانی (در قالب اتهام‌زنی سیاسی- اقتصادی به مسئولان و کارگزاران نظام) ایران را وادار به پذیرش مذاکرات جدید کند.

چنانچه سخنرانی و مواضع ضدایرانی دونالد ترامپ را قبل از خروج وی از برجام با امروز مورد سنجش قرار دهیم، به راحتی درک خواهیم کرد که وی پیش از آنکه تحریم‌های دومرحله‌ای را علیه کشورمان اجرایی کند، پذیرش مذاکره از سوی طرف ایرانی را امری حتمی و قریب‌الوقوع می‌دانست و امروز زمانی که وی درباره جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گوید، لحن و ادبیاتی توأم با خواهش در باب مذاکره با ایران اتخاذ می‌کند که نمایانگر تعدیل موضع وی در قبال کشورمان است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز پنج‌شنبه ۲۷ دی‌ماه در سخنانی در وزارت دفاع امریکا، پنتاگون، بدون آنکه محتوای سخنان گذشته خود را مورد تأکید قرار دهد، اشاره می‌کند که ایران خواهان گفت‌وگو با طرف امریکایی است! البته در همین سخنرانی دونالد ترامپ ادعای مضحکی را نیز مطرح می‌کند مبنی بر اینکه «آنچه از زمانی که من به ریاست‌جمهوری رسیده‌ام با ایران انجام داده‌ایم، واقعا معجزه‌آساست. من به آن توافق هسته‌ای وحشتناک و ضعیف پایان دادم و به شما می‌گویم که ایران امروز کشوری بسیار متفاوت از آن چیزی است که دو سال پیش بود. این همان [کشور]نیست و همان نخواهد بود.» ترامپ به صورت تلویحی به ضعیف شدن کشورمان طی یکی دو سال اخیر اشاره دارد آن هم در حالی که بسیاری از رسانه‌های معتبر غربی و حتی واقعیت‌های موجود عرصه بین‌المللی چنین ادعایی را شعاری و غیرواقعی می‌دانند. به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، المانیتور در گزارشی که روز گذشته منتشر کرد با تأکید بر اینکه «دولت امریکا در یک ارزیابی داخلی اذعان کرده است که سیاست فشار حداکثری بر ایران نتوانسته به اهداف خود دست یابد»، می‌نویسد: «منابع آگاه می‌گویند که دولت امریکا در یک ارزیابی داخلی به شکست سیاست فشار بر ایران و عدم تحقق اهداف کارزار «فشار حداکثری» اذعان کرده است.»

پایگاه تحلیلی المانیتور به نقل از یک مقام ارشد دولت امریکا نوشته است: «یک ارزیابی داخلی اولیه که توسط دولت انجام گرفته و برای گروه بحران توصیف شده، به این نتیجه رسیده که رویکرد ایالات متحده هنوز نتوانسته رفتار ایران را محدود کند یا تهران را پای میز مذاکره بکشاند.» به گزارش فارس، المانیتور نوشته است که یک سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا از اظهار نظر در مورد این ارزیابی خودداری کرده است. وزارت خارجه امریکا هم وجود این ارزیابی را رد یا تأیید نکرده و صرفاً گفته است که خروج امریکا از توافق هسته‌ای، ایران را از میلیارد‌ها دلار درآمد نفتی محروم کرده است. این مقام دولت امریکا همچنین از بروز آشوب و ناآرامی در ایران حمایت کرده و چنین ناآرامی‌هایی را «شجاعانه» خوانده است. بر اساس این گزارش، جمع‌بندی این گزارش مبنی بر شکست سیاست فشار حداکثری بر ایران ممکن است مقام‌های امریکایی را به سمت تلاش برای متقاعد کردن اتحادیه اروپا به فشار علیه ایران سوق دهد. علاوه بر این احتمال می‌رود امریکا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای ایجاد یک «بحران بازرسی» در مورد پرونده هسته‌ای ایران تحت فشار قرار دهد. در حالی که آژانس در سه سالی که از اجرای توافق هسته‌ای می‌گذرد همواره پایبندی ایران به این توافق را تأیید کرده، اما در ماه‌های گذشته رژیم صهیونیستی با انتشار آنچه اسناد برنامه هسته‌ای ایران خوانده، تلاش کرده آژانس را علیه ایران برانگیزد. این هفته «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت امریکا نیز با استناد به همین پرونده‌سازی، ایران را به تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای متهم کرد. پیش از این نیز خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به معافیت هشت کشور برای خرید نفت از ایران، تأکید کرد که تحریم‌های امریکا تاکنون در توقف صادرات نفت این کشور شکست خورده است یا در نمونه‌ای دیگر هفته گذشته اندیشکده امریکایی مطالعات راهبردی و بین‌المللی در تحلیلی با تأکید بر اینکه خروج از سوریه شکست واشنگتن در برابر ایران را اثبات می‌کند و در ادامه ضمن بررسی خروج نیرو‌های نظامی امریکا از سوریه دلایلی را مطرح کرد که بر اساس آن اقدام دولت ترامپ در خروج نظامیان امریکایی از سوریه را نشانگر و اثبات‌کننده شکست واشنگتن در قبال تهران عنوان کرده بود.

تابستان داغ و به صفر رساندن فروش نفت

امروز ترامپ بعد از گذشت نزدیک به ۹ ماه از خروج از توافق هسته‌ای، به هیچ کدام از اهداف خود در مقابله با جمهوری اسلامی ایران نرسیده است، از شعار پرطمطراق تابستان داغ در ایران گرفته تا به صفر رساندن فروش نفت کشورمان یا به میز مذاکره برگرداندن طرف ایرانی. دونالد ترامپ بر اساس محاسبات غلط تصور می‌کرد با افزایش حلقه‌های فشار بر جامعه ایرانی و همراه با آن انگ‌زنی سیاسی- اقتصادی علیه مسئولان ارشد نظام می‌تواند زمینه آشوب و اغتشاش را در ایران فراهم و نهایتاً نظام اسلامی را دچار فروپاشی کند؛ هدفی که از باراک اوباما گرفته تا بوش پدر و پسر و کلینتون و سایرین به دنبال آن بوده‌اند و هیچ گاه رؤیای دست نیافتنی آن‌ها رنگ واقعیت به خود نگرفته است و واقعیت‌های موجود در عرصه داخلی و منطقه‌ای نیز نشان می‌دهد چنین هدف رؤیایی توسط دونالد ترامپ نیز به مرز‌های واقعیت حتی نزدیک نخواهد شد. در چنین شرایطی انتظار است برخی از عناصر جریان غرب‌زده نیز با رفتار و مواضع جهت‌دار خود پالس مذاکره را مجدداً برای امریکایی‌ها مخابره نکنند و امید ناامید شده ترامپ را احیا نکنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
0
0
برجام روحانی شکست خورد
یزدان نورانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
0
0
پس برجام چی شد؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار