به نظر میرسد این واکنش وزیر بیشتر از آنکه هجمهای به خودروسازان باشد، توجیهی است برای آنکه پراید، گران تولید میشود بنابراین قیمتهای الان آن منطقی است!
این روزها وزارت صنعت و تجارت بیش از هر وزارتخانهای در هجمه اعتراضات و انتقادات مدیریتی قرار گرفته است، از یک سو تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و از سوی دیگر مصرفکنندگان. صنعت خودرو به دلیل مدیریت ناکارآمدش در این سالها، به ویژه ماههای اخیر بیش از سایر صنایع مورد نقد قرار گرفته است، به طوری که به طور بیسابقهای مدیر عامل سایپا به عنوان یکی از خودروسازهای بزرگ در کمتر از سه ماه تغییر میکند و وزیر صنعت و تجارت اولویت این وزارتخانه را حفظ و وضع موجود تولید اعلام میکند.
نشست روز گذشته هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران فرصتی شد تا فعالان اقتصادی مشکلات و مسائل مربوط به تولید، صنعت و تجارت را بیان کنند. فرصتی که در آن هم از مشکلات در ثبتسفارشها برای واردات و هم از ضرورت تسهیل در روند صادرات بحث به میان آمد.
رضا رحمانی، وزیر صنعت هم پس از شنیدن دیدگاههای بخش خصوصی هم از تسهیلات و اقدامات انجام شده در روند ثبتسفارشها گزارش داد و هم روند تثبیت قیمتها به ویژه قیمت مرغ را در حال نیل به شرایط مطلوب بیان کرد. وی با دفاع از افزایش قیمت خودرو، حفظ تولید را بهانه گرانیهای اخیر دانست و درباره برخی مشکلات موجود در صنعت و اقتصاد کشور گفت: متأسفانه در حال حاضر در برخی حوزهها همچون خودرو دچار بحران هستیم. به عنوان مثال روزی که من آمدم دوستانی در این بخش مصاحبه کردند و عنوان کردهبودند، خودروسازی تا دو هفته دیگر تعطیل میشود. بنابراین ما بلافاصله جلساتی را برگزار کردیم و متوجه شدیم حرفشان منطقی است. ولی از طرف دیگر با این مشکل مواجه بودیم که این خودروسازان صدها هزار خودرو را پیشفروش کرده و تعهداتی به مردم داده بودند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در وهله اول دغدغه ما این بود که تولید در این بخش حفظ شود و در وهله دوم تأکید داشتیم که مطالبات مردم به طور کامل انجام شود. الحمدلله با کمک قطعهسازان وضعیت تولید بهتر شد و روند نزولی تولید خودرو در کشور بهبود یابد و از سویی دیگر هم به مردم اطمینان دادیم که خودروسازان به تعهداتشان باید عمل کنند و به خودروسازان نیز تأکید کردیم که باید ۸۰ درصد تولیداتشان را برای انجام تعهدات قبلی خود در نظر بگیرند.
رحمانی اضافه کرد: متأسفانه برخی از خودروسازان گلایه داشتند که قیمت محصولات آنها کم است، بنابراین ما تأکید داشتیم که اول باید تعهدات قبلی خود را پاسخ دهند و برای محصولات بعدی میتوانند افزایش قیمت داشته باشند. حتی من به یکی از خودروسازان گفتم لزومی ندارد که شما برای پراید، ۱۰ میلیون ضرر بدهید؛ تولید نکن برو سراغ محصولات دیگر که ضرر نکنی!
تغییر مدیرعامل سایپا را از هیئت مدیره بپرسید
وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به تغییر مدیر عامل سایپا گفت: تغییر مدیرعامل سایپا را از هیئت مدیره بپرسید. اگر تغییرات در جهت اصلاح و تقویت امور و انجام بهتر تعهدات خودروسازان باشد، تغییرات مشکلی ندارد.
رضا رحمانی با اشاره به گلایههای ارزی برخی از حاضران گفت: ما به هیچوجه مشکل ارزی نداریم و تصمیم ما در مواجهه با تولیدکنندگان، بخش صنعت و بازرگانان، حفظ تولید موجود در کشور است و استراتژی ما تا چند ماه آینده بر این اصل متکی است که وضع موجود تولید در کشور حفظ شود، بنابراین اجازه نخواهیم داد تا واحدهای تولیدی به هر دلیلی از جمله کمبود مواد اولیه و مشکلات ارزی تعطیل شوند و آقای رئیسجمهور هم در جلسه ستاد اقتصادی دولت بر این استراتژی تأکید کردند. وی گفت: دولت و وزارت صنعت، به هیچ وجه به مشکلات موجود اقتصادی در کشور بیتوجه نیست و در این مدت سعی کردیم هر تصمیمی که در وزارت صمت میگیریم با مشارکت و نظر بخش خصوصی باشد.
روایت وزیر صنعت از جلسه افزایش قیمت مرغ
رحمانی در ادامه در واکنش به انتقاد یکی از حاضران که از قیمتگذاری مرغ گلایهمند بود، اظهار کرد: در جلسهای که با مسئولان جهاد کشاورزی داشتیم همه دوستان پذیرفتند که قیمت ۹ هزار و ۸۰۰ تا ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت مناسبی است و تضمین هم دادهاند که به وفور مرغ بازار نیز تأمین شود، این در حالیاست که آن زمان قیمت ۸۵۰۰ تومان مطرح بود و دوستان افزایش قیمت را نمیپذیرفتند، ولی من این قیمت را پذیرفتم.
شما ناراحتید که خودروسازی راه افتادهاست؟
همچنین رحمانی در حاشیه جلسه روز گذشته هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در سخنرانی خود در هیئت نمایندگان پیشنهاد توقف تولید پراید را دادید، افزود: من این پیشنهاد را مطرح نکردم، ولی خواستهام از خودروسازان این است که اگر تولید یک خودرو برایشان سودآوری ندارد، به سمت سایر خودروها بروند.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه «وزارت صنعت بیشتر به دنبال منفعت خودروسازان بوده تا مردم» با رد این ادعا گفت: این سؤالتان تهمت است، سؤال نیست؛ به هرحال کارگروههای تخصصی و قانونی در خصوص قیمت خودرو، تصمیم میگیرند و افزایش قیمت، فرایند خودش را دارد.
رحمانی ادامه داد: خودروسازان باید از این رکود خارج میشدند؛ چراکه افزایش تیراژ یعنی افزایش پاسخدهی به تعهدات و این یعنی افزایش تولیدی که منجر به کاهش قیمت خواهد شد. بنابراین ما روی حقوق مردم و انجام تعهدات قطعی و غیرقطعی خودروسازان پافشاری داشتیم. وی در واکنش به سؤالی درباره چرایی پیشفروش محصولات خودروسازان نیز گفت: در حال حاضر هیچ مجوزی برای پیش فروش محصولات صادر نشدهاست. همه میدانند مشکلاتی وجود داشت که تعهدات در موعد مقرر انجام نشد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا با افزایش قیمت، مشکلات حل شدهاست یا خیر گفت: افزایش قیمت شامل تعهدات قبلی نمیشود. شما ناراحتید که خودروسازی راه افتادهاست؟