کد خبر: 942978
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
بررسی نقش ربات‌های توئیتری‌ سعودی و منافقین در برندسازی نشست ورشو
برای موفقیت یا عدم موفقیت آمریکا در اجماع‌سازی علیه ایران نیازی نیست تا 24 آبان ماه صبر کنیم، همین که منافقین و سعودی‌ها آن هم با توئیت‌بازی به کمک آمریکا آمده‌اند، نشان می‌دهد این نشست در بهترین حالت تبدیل به گردهمایی دولت‌های مرتجع منطقه، گروهک‌های تروریستی، دولت‌های افراطی و رژیم صهیونیستی خواهد شد.

جوان آنلاین: بی‌میلی رهبران اروپایی و کشورهای اثرگذار در تعاملات بین‌المللی برای حضور در نشست ضد ایرانی که قرار بود ماه آینده میلادی در سطح «رهبران جهان» و با تمرکز بر «تاثیرات منطقه‌ای ایران» در ورشو پایتخت لهستان برگزار شود، باعث شده تا طراحان این سناریوی ضد ایرانی، برای زنده نگه داشتن نشست و ضریب دادن به آن، دست به اقدامات عجیب تبلیغاتی بزنند. توئیتر به‌عنوان اثربخش‌ترین شبکه اجتماعی در فضای مجازی، محور این تبلیغات بین‌المللی قرار گرفت اما برای این تبلیغات، نیاز به یک ارتش سایبری در توئیتر بود. وظیفه ارتش سایبری تولید محتوای حداکثری در یک بازه مشخص درباره این نشست بود. در میان متحدان آمریکا عربستان سعودی و گروهک تروریستی منافقین، هم‌ انگیزه و هم نیروی لازم برای همکاری در این پروژه را دارند. چهره‌هایی همچون جولیانی وکیل ترامپ و جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور که دارای ارتباط ویژه‌ای با منافقین هستند، باعث شده تا در هر اقدام ضد ایرانی آمریکا از ظرفیت گروهک تروریستی منافقین نیز نهایت بهره را ببرد. این گروهک و عربستان سعودی بخشی از اتاق فکر آمریکا در ماجرای ورشو هستند که در نشست ورشو هم حضور پررنگی خواهند داشت.

نشست توئیتری پررنگ‌تر از واقعی

اما چطور می‌توان فهمید گروهک تروریستی منافقین و عربستان سعودی در پشت پرده فضاسازی توئیتری علیه ایران در نشست ورشو هستند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا جمعه 21 دی ماه (11 ژانویه) در گفت‌وگو با رسانه افراطی «فاکس نیوز» خبر برگزاری نشستی بین‌المللی در سطح «رهبران جهان» را برای گسترش ثبات و آزادی در خاورمیانه اعلام کرد که تمرکز آن روی «تاثیرات منطقه‌ای ایران» است. از لحظه اعلام این خبر تا پیش از واکنش ایران به آن، توئیت چندانی در این باره منتشر نشد. اما پس از واکنش‌ها در ایران به اجلاس ضد ایرانی، در 25 دی (15ژانویه) در یک ساعت تعداد توئیت‌های هشتگ we support poland summit از صفر به بیش از 25 هزار توئیت و ریتوئیت رسید. تعداد تکرار توئیت‌های این هشتگ ظرف یک ساعت، از صفر به بیش از 25 هزار عدد رسید ولی بعد از چهار ساعت این حجم توئیت بار دیگر نزدیک به صفر شد. (نمودار شماره یک) این حجم از توئیت و ریتوئیت این هشتگ، با شاخصه‌های ترند شدن یک موضوع در توئیتر به هیچ‌‌وجه همخوانی نداشت.



 

تحلیل هشتگ رباتی

رشد آنی و غیرقابل معمول توئیت‌های این هشتگ باعث شده  برخی کارشناسان فضای مجازی نیز به آن ورود کنند. کاربری با نام «بهلول» در رشته توئیتی، این موضوع را بررسی کرده است. به بررسی هشتگ مربوط به حمایت از نشست لهستان پرداخته است. بر اساس آنچه او نوشته از مجموع 176 هزار و 991 توئیتی که با هشتگ we support poland summit منتشر شده است، 172 هزار و 961 توئیت و ریتوئیت و باقی توئیت‌ها جواب منشن بوده است. 91.5 درصد توئیت‌ها یعنی 158 هزار و 339 مورد آن فقط ریتوئیت بوده که این آمار بسیار بالایی است. مساله مهم دیگر اینکه ساعت اوج هشتگ زدن‌ها به سه‌شنبه 25 دی از ساعت 21 تا یک بامداد مربوط است. در نمودار شماره 2 نمودار زمانی توئیت‌ها را مشاهده می‌کنید که نمودار عمودی تعداد توئیت‌ها و نمودار افقی روز و ساعت را به وقت گرینویچ نمایش می‌دهد.

در نمودار شماره 3 تاریخ ساخت اکانت به تعداد مشارکت به نمایش در آمده است. محور افقی تاریخ ساخت اکانت و محور عمودی تعداد توئیت، ریتوئیت و منشن اکانت است. در این نمودار 500 اکانتی که بیشترین فعالیت را داشتند نمایش داده شده‌اند. در این هشتگ، 100  اکانت به تنهایی 52 هزار و 94 توئیت، ریتوئیت و منشن (سهم هر کدام 520) داشته‌اند. به عبارتی 29.5 درصد از مجموع فعالیت‌های مربوط به این هشتگ مربوط به این 100 اکانت است.

نمودار شماره 4 تاریخ ساخت این صد اکانت به تعداد توئیت، ریتوئیت و منشن را نشان می‌دهد. ‍ رقم بالای ریتوئیت و حجم بالای تولید محتوای 100 اکانت اصلی مشخص می‌کند که این اکانت‌ها سازمان یافته و وابسته به یک مجموعه هستند. در موضوعات ضد ایرانی نیز همواره منافقین و سعودی‌ها پیشقدم تولید محتوا در توئیتر بوده‌اند. اگر این اتفاق را در کنار مستندی که شهریور گذشته شبکه الجزیره منتشر کرد بگذاریم، نقش منافقین در تلاش برای ترند کردن موضوعات ضدایرانی مشخص می‌شود.

الجزیره گزارش داده بود که اعضای گروهک تروریستی منافقین که در آلبانی مستقر است، از ربات‌ها برای نشر اکاذیب علیه نظام ایران در فضای سایبری و همچنین کمک به دستورالعمل «تغییر رژیم ایران» که واشنگتن به دنبال آن است، استفاده می‌کند. آمریکا ادعا می‌کرد در نشست لهستان رهبران جهان را گرد هم خواهد آورد تا علیه ایران ائتلاف‌سازی‌کند اما حالا برای زنده نگه داشتن این نشست، به ناچار به ارتش‌های سایبری تروریست‌ها و ربات‌ها پناه برده است. برای موفقیت یا عدم موفقیت آمریکا در اجماع‌سازی علیه ایران نیازی نیست تا 24 آبان ماه صبر کنیم، همین که منافقین و سعودی‌ها آن هم با توئیت‌بازی به کمک آمریکا آمده‌اند، نشان می‌دهد این نشست در بهترین حالت تبدیل به گردهمایی دولت‌های مرتجع منطقه، گروهک‌های تروریستی، دولت‌های افراطی و رژیم صهیونیستی خواهد شد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
0
0
عجب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار