کد خبر: 943031
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷
رأی مثبت مجلس به کلیات طرح ساماندهی بازار خودرو
در دوره‌ای که نابسامانی بازار خرید و فروش خودرو به اوج خود رسیده بود، نمایندگان مجلس به بهانه‌های غیرمنطقی از تصویب کلیات طرح ساماندهی بازار خودرو خودداری کرده و آن را به آرشیو سپردند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در دوره‌ای که نابسامانی بازار خرید و فروش خودرو به اوج خود رسیده بود، نمایندگان مجلس به بهانه‌های غیرمنطقی از تصویب کلیات طرح ساماندهی بازار خودرو خودداری کرده و آن را به آرشیو سپردند. اکنون که خودروسازان توانستند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و قیمت‌ها را تا ۴۰ درصد گران کردند؛ مجلسی‌ها بار دیگر به سراغ این طرح رفتند و به کلیات آن رأی دادند.

نمایندگان در نشست علنی دیروز در جریان رسیدگی به طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو با ۱۰۴ رأی موافق، ۶۷ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در جلسه با کلیات آن موافقت کردند.
محمدحسین فرهنگی در توضیح این طرح گفت: به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور به جمع‌بندی رسیدیم که طرح ساماندهی بازار خودرو فعلاً مطرح نشود و مدتی مسکوت بماند، اما با توجه به اعتراض طراحان و رأی صحن به عدم مسکوت ماندن آن، به احترام درخواست فوریت نمایندگان وارد بررسی جزئیات آن شدیم. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: در حوزه خودرو شرایط خاصی در کشور وجود دارد و باید به نوعی پاسخ مردم که دارای مشکلاتی در این حوزه شده‌اند، داده شود.

مشخص نیست که مونتاژ‌کاریم یا طراح و تولید‌کننده

کارشناسان خودرو در برنامه ویژه خبری از مشکلات مدیریتی صنعت خودرو سخن گفتند و از نبود راهبرد و نقشه راه تولید انتقاد کردند. سال‌هاست که صاحبنظران به مشکلات مدیریتی و نبود راهبرد تولید سخن می‌گویند، اما وزارت صنعت به‌عنوان متولی این صنعت هرگز به دنبال رفع این ایرادات نبوده و نیست.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس که در این برنامه سخن می‌گفت، معتقد است: این مجموعه نیازمند یک مدیریت ویژه است، اما تاکنون چنین مدیریتی نبوده است. راهبرد صنعت خودرو به مفهوم واقعی وجود ندارد و سهام‌داری در شرکت‌های خودروسازی ما به مفهوم واقعی رعایت نمی‌شود. سعید باستانی گفت: دولت حدود ۵/۱۴ درصد در ایران خودرو و ۱۶ درصد در سایپا سهام دارد، اما انتخاب مدیرعامل با دولت است؛ بنابراین اساس مشکل خودروسازان از اینجا آغاز می‌شود. دولت باید به میزان سهام خود دخالت کند، نه بیشتر از آن.
باستانی با بیان اینکه سایت‌های خودروسازی که در کشور طراحی و اجرا شده است، اصلاً صرفه اقتصادی ندارد، گفت: تکلیف ما با صنعت خودروسازی مشخص نیست که مونتاژ‌کاریم یا طراح و تولید‌کننده؟

نمره ۷۵ به صنعت خودرو

حسن قره‌یی، نماینده خودروسازان هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه عوامل زیادی مانند قانون، دولت و سهولت کسب و کار روی صنعت خودروسازی اثرگذار است، افزود: ایران در سهولت کسب و کار در جهان رتبه ۱۲۴، اما کره‌جنوبی، رتبه چهارم را دارد. به مدیران صنعت خودرو با توجه به پیچیدگی‌های این صنعت از نمره ۱۰۰ بیش از ۷۵ نمره می‌دهم.

وی با بیان اینکه باید قانون خودرو بازنگری شود، گفت: صنعت خودروی کشورمان برنامه و راهبرد دارد. ابوالفضل خلخالی، استاد دانشگاه و کارشناس خودرو هم در ارتباط تصویری با این برنامه با بیان اینکه حدود ۲ هزار شرکت با هم باید کار کنند تا محصولات خودرویی وارد بازار شوند، گفت: این‌ها شبکه‌ای را تشکیل می‌دهند که در مرکز آن خودروساز قرار دارد؛ اگر هر کدام از این شرکت‌ها درست کار نکند، نمی‌توانیم خودروی مناسب را تولید کنیم.

وی افزود: در مدیریت‌ها به ویژه در صنعت خودروسازی شایسته سالاری رعایت نمی‌شود. اهدافی برای سال ۱۴۰۴ درباره صنعت خودروسازی داشتیم، اما محقق نشده است. در ۲۰ سال گذشته در طرح‌های مختلف توسعه محصولات جدید اینگونه به نظر می‌رسد که دستی پشت صحنه است که می‌خواهد این موضوع محقق نشود علت آن این است که صنعت خودروسازی سودآور است. زیرساخت‌ها و دانش فنی خوبی در کشور در زمینه خودروسازی وجود دارد. وی افزود: تنها حالتی که خودروسازی می‌تواند اقتصادی باشد، این است که طراحی و توسعه محصولات بومی انجام شود و مونتاژ، صرفه اقتصادی ندارد.

خلخالی با بیان اینکه مدیریت غلط خودروساز یکی از موانع سهولت کسب و کار است، اضافه کرد: یکی از بزرگ‌ترین موانع پیش روی قطعه‌سازان کشورمان، مدیریت غلط خودروسازی ماست.
امیرحسین کاکایی، استاد دانشگاه و کارشناس خودرو نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: متأسفانه دو خودروساز بزرگ کشورمان خصولتی هستند و مدیریت خودروسازی کشورمان نمی‌تواند مبتنی بر علم مدیریت باشد، بلکه باید مبتنی بر علم سیاست باشد، زیرا سیاستمداران در این موضوع دخالت می‌کنند.

وی افزود: هنوز نمی‌دانیم خودروساز ما باید مونتاژ‌کار خوبی باشد یا طراح خوبی و همه چیز را خودش طراحی کند؟
کاکایی اضافه کرد: دولت اجازه نمی‌دهد مدیرعامل شرکت خودروساز آنگونه که باید برنامه‌های علمی، مهندسی و مدیریتی خود را اجرا کند. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در ادامه سخنان خود در این برنامه گفت: خودروسازان سالانه ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه تأمین مالی دارند که عدد بالایی است و یکی از خودروسازان ۸ هزار و یکی دیگر ۱۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند. باستانی افزود: قرار بود پراید حدود هشت سال پیش از رده خارج شود، چرا هنوز خارج نشده است؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار