کد خبر: 943058
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۶
گفت و گوی «جوان آنلاین» با رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر
از اوایل هفته کاهش قیمت طلا متوقف شده و نرخ طلا سیر سعودی به خود گرفته است. این در حالی است که قیمت جهانی طلا با کاهش قیمت روبه‌رو شده و این سوال مطرح می‌شود که چرا قیمت طلا در کشور و در این هفته با افزایش قیمت مواجه شده است؟
سرویس اقتصادی جوان آنلاین – محیا حسینی:  محمد کشتی آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف درباره افزایش قیمت طلا به دو عامل افزایش نرخ ارز و همچنین نزدیک شدن به پایان سال اشاره می‌کند و به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «امروز نرخ ارز افزایش داشت و همین مسئله موجب افزایش قیمت طلا شد. از طرفی در ماه‌های آخر سال هستیم و بسیاری از موسسات و شرکت‌ها برای تهیه طلا و سکه به عنوان هدیه اقدام کرده‌اند و به همین دلیل تقاضایی در بازار ایجاد شده است؛ بنابراین همزمانی افزایش قیمت ارز و افزایش تقاضا برای خرید سکه و طلا باعث شده تا این هفته بازار طلا با افزایش جزیی قیمت رو به رو شود.»

کشتی آرای به افزایش حباب سکه اشاره می‌کند و می‌گوید: «در شروع هفته حباب سکه ۳۸۰ هزار تومان بوده و امروز به ۴۳۰ هزار تومان رسیده است؛ و این افزایش حباب سکه نشان می‌دهد که تقاضا به نسبت عرضه افزایش پیدا کرده. گفتنی است که سکه برخلاف طلا حباب دارد، زیرا که تنها منبعی که می‌تواند آن را تامین و عرضه کند بانک مرکزی است و در حال حاضر سکه‌ای عرضه نشده است.»

او در پاسخ به این سوال که اگر گرانی طلا در پایان هر سال اتفاق می‌افتد و این مسئله قابل پیش‌بینی است، چرا برای آن اقدامی انجام نمی‌شود، می‌گوید: «پیش‌تر سکه‌هایی واگذار شده و نیاز بازار را تامین کرده است. این در حالی است که همه این سکه‌های واگذار شده وارد بازار نشده و از طرفی بانک مرکزی تا حدی می‌تواند سکه و طلا وارد بازار کند و بیش از آن از لحاظ اقتصادی مجاز نیست.»

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر با اشاره به کاهش قیمت جهانی طلا اظهار می‌دارد: «امروز دوشنبه اول بهمن‌ماه قیمت جهانی طلا با ۳ دلار کاهش به ۱۲۷۸ دلار رسیده که این کاهش قیمت تاثیری در سایر قیمت‌ها نداشته است.»

محمد کشتی آرای به سوال خبرنگار «جوان آنلاین» مبنی بر اینکه آیا حذف سود روزشمار بانک‌ها به دستور بانک مرکزی در افزایش قیمت امروز طلا اثرگذار بوده یا نه؟ پاسخ می‌دهد: «خبر حذف سود روزشمار بانک‌ها از روز‌های قبل منتشر شده بود اتفاق جدید و غیرمنتظره‌ای نبود، بنابراین اگر این مسئله در افزایش قیمت طلا تاثیری داشت نیز پیش‌تر اثرش را گذاشته بود.»

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر درباره پیش بینی قیمت سکه و طلا تا پایان سال ۹۷ می‌گوید: «قیمت طلا آنقدر پارامتر دارد که قیمت طلا حتی برای دو روز آینده نیز قابل پیش بینی نباشد. هر دستورالعمل جدیدی از سوی بانک مرکزی می‌تواند روی قیمت طلا و سکه تاثیر بگذارد.»

او با اشاره به اینکه بار اصلی مسئولیت کنترل بازار بر دوش بانک مرکزی است، می‌گوید: «مدیر فعلی بانک مرکزی این سابقه و تجربه را دارد که با اقدامات موثری بازار را تحت کنترل بگیرد، همانطور که شاهد بودیم آقای همتی در بدترین شرایط موجود و در شهریور ماه مسئولیت کنترل بازار را در دست گرفت و با صدور دستورالعمل‌های به‌موقع و اقدامات مناسبی را انجام داد؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که با ادامه این اقدامات موثر، بازار طلا تحت کنترل قرار بگیرد و افزایش قیمت طلا متوقف شود.»

امروز در بازار آزاد سکه طرح قدیم ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان و سکه امامی ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. همچنین هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی دو میلیون و ۱۲۰ هزار تومان، ربع‌سکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۶۹۰ هزار تومان فروخته می‌شود. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۷۱ هزار و ۲۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۷۸ دلار معامله می‌شود.
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار