کد خبر: 943352
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۹
نماینده مجلس: 100 هزار میلیارد تومان بودجه به واردات نهاده‌های دامی و گوشت داده می‌شود، اما سود آن را مردم و دامداران نمی‌برند!
مهران ابراهیمیان
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: از کل بودجه سال ۹۸، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای واردات نهاده‌های دامی و گوشت هزینه می‌شود که یک چهارم بودجه عمومی را شامل می‌شود، در حالی‌که سود سرشار از این حجم واردات را نه دامداران و نه مصرف‌کنندگان می‌برند.

یوسف داودی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پنجمین کنگره بین‌المللی کلینیسین‌های دام بزرگ در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی گفت: با توجه به اینکه درآمد ۵ /۱ میلیون بشکه نفت در روز با قیمت هر بشکه ۵۴ دلار به بودجه واریز می‌شود و از کل بودجه ۴۰۷ هزار میلیارد تومانی کشور ۱۰۰ هزار میلیارد تومان آن برای واردات نهاده‌های دامی و گوشت هزینه می‌شود که رقم بالایی است و ربع بودجه را شامل می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: ۹۵ درصد ذرت، ۹۰ درصد کنجاله سویا و ۵۰ درصد جو وارداتی است و یک میلیارد دلار از درآمد میعانات گازی و نفت به این موضوع اختصاص می‌یابد، اما قیمت‌ها همچنان بالاست و مردم از گرانی قیمت‌ها ناراضی هستند. ما یارانه می‌دهیم تا مردم گوشت ارزان بخرند، اما این امر محقق نمی‌شود و مردم و تولیدکنندگان همچنان ناراضی هستند.

نماینده دامپزشکان کشور با اشاره به اینکه ۹۵ درصد ذرت، ۹۵ درصد کنجاله سویا و حدود ۵۰ درصد جو وارداتی است، تأکید کرد: باید در وزارت جهاد‌کشاورزی این نگاه تغییر کند و ما بتوانیم این محصولات را در داخل کشور تولید کنیم.
این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: در واقع یک میلیارد دلار صرف واردات این کالا‌ها می‌شود و به‌رغم این مسئله ما نتوانسته‌ایم ثباتی در بازار آن‌ها ایجاد کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن انتقاد از جذب بیش از حد دانشجوی دامپزشکی اظهار داشت: در واقع هدف از احداث دانشگاه آزاد این بود که عقب‌ماندگی‌های سالیان قبل در حوزه دانشگاه جبران شود، اما اکنون با جذب بیش از اندازه دانشجو روند کاملاً معکوس شده است.

البته این نماینده تنها نماینده مجلسی نیست که روند واردات و سوء‌استفاده از ارز‌های ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی را مورد انتقاد قرار می‌دهد. در روز‌های اخیر همزمان با بررسی اعداد بودجه و افزایش قیمت گوشت قرمز به سطح ۱۰۰ هزار تومان و افزایش قیمت مرغ به سطح ۱۴ هزار تومان صدا‌های متعددی از مجلس در‌این‌باره به گوش رسیده است.

تقدیم گل برای فاتحه‌خوانی در مجلس

در روز‌های اخیر به غیر از حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه که در صحن علنی مجلس درباره قیمت گوشت در بازار تذکر داده، عباس پوربافرانی، نماینده مردم نایین در مجلس نیز گفت: با وجود پرداخت یارانه به دامداران قیمت گوشت قرمز همچنان رو به افزایش است. اصرار بر حفظ قیمت فعلی کالا‌های اساسی بدون نظارت موجب از بین بردن منابع کشور شده است و متأسفانه هیچ کنترلی بر قیمت گوشت وجود ندارد.

پیش از این نیز مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و پور‌ابراهیمی درباره نحوه تخصیص منابع به کالا‌های اساسی انتقاداتی کرده بودند، اما جالب‌ترین نوع انتقاد را شاید حسین مقصودی، نماینده مردم سبزوار دو روز پیش کرده است. این نماینده در نطق میان‌دستور خود، با اهدای دسته گل‌های نرگس به وزرای دولت حسن روحانی، عملکرد آن‌ها را زیر سؤال برد و اولین گل را به وزیر جهاد‌کشاورزی تقدیم کرده بود که فاتحه تولید کشاورزی و دامداری را خوانده بود.

ایجاد سامانه تخصیص نهاده‌های دامی

در‌حالی‌که واردات انحصاری و مافیایی نهاد‌های دامی و ایرادات بزرگ در حوزه توزیع بار‌ها رسانه‌ای شده یا علت گرانی گوشت قرمز چند دست چرخیدن بین دلالان توسط علی‌اکبر مهرفرد، معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزیر جهاد‌کشاورزی مطرح می‌شود، یک فعال دامپروری در گفت‌وگو با «جوان» گفت: هر چه ارقام بزرگ‌تر باشد، دلالان و رانتخواران راحت‌تر می‌توانند از آن بهره ببرند.

مهندس محمد غیبی با تأکید بر اینکه معمولاً دامپروران و گاوداران از این یارانه‌ها بی‌بهره‌اند، می‌گوید: امروزه با فناوری اطلاعات به راحتی می‌توان نهاده‌های وارداتی را با یک سامانه ساده رصد کرد و نشان داد که چه بخش‌ها و چه دامداری‌هایی از این مواهب بهره می‌برند و چگونه و با چند دست چرخیدن به دست تو لیدکنندگان می‌رسد.
وی با بیان اینکه شرایط اقلیمی کشور به‌گونه‌ای نیست که بتوان تمام نیاز کشور را در داخل تأمین کرد، افزود: متأسفانه در حوزه گاوداری ما با چهار مشکل جدی مواجه هستیم که یکی نژاد‌های کم بازده است و دیگری نا‌آ‌گاهی دامداران، دلالان متصل به جریان قدرت و توزیع یارانه‌ها!

وی تأکید می‌کند: صنعت گاوداری و دامداری مانند هر بخش دیگری ازتولید و کشاورزی با دلالانی مواجه است که اگر اراده‌ای جدی وجود داشته باشد، می‌توان به راحتی آن‌ها را حذف کرد.

غیبی با اشاره به حجم ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی نهاد‌های دامی و شرایط تحریمی موجود در پایان خاطرنشان می‌کند: در زمان حاضر ما چاره‌ای جز توجه به تولید و کاهش هزینه‌ها نداریم و لذا راه‌اندازی سامانه‌ای برای تخصیص نهاد‌های دامی کمک بزرگی به شفافیت در تخصیص یارانه‌های تولید و حذف دلالان و قیمت تمام شده گوشت برای مردم می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار