کد خبر: 943359
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
۱۱۰۰ روز از نقض و بدعهدی محور امریکا - اروپا می‌گذرد
امروز جریان خوش‌بین به غرب به جای نامه‌نگاری شبیه اقدام مجلس ششم برای تحت فشار قرار دادن حاکمیت باید پیامد‌ها و نتایج مذاکرات هسته‌ای را مدنظر قرار داده و به جای قرار دادن نظام در مسیر بی‌بازگشت سازش، توسعه درون‌زا را مورد توجه قرار دهد؛ مسئله‌ای که بار‌ها توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان نسخه اصلی برای برون رفت کشور از مشکلات موجود عنوان شده است
سعيد همتى
سرویس سیاسی جوان آنلاین: رهبر معظم انقلاب اسلامی همانگونه که با نامه‌ای ۹ ماده‌ای برای اجرای برجام شروطی را قید کردند، بعد از خروج دولت ایالات متحده از برجام نیز برای استمرار برجام با اروپایی‌ها شروطی را قید کردند که امروز بعد از گذشت نزدیک به ۹ ماه از خروج ایالات متحده امریکا از برجام هیچ کدام عملیاتی نشده است.

عامل اصلی هزینه‌زا بودن برجام و پس از آن مدارای بدون منتهی با اروپا فقدان توجه به شروطی است که معظم له در دو گزاره مورد اشاره مورد تأکید قرار داده‌اند، البته قبل از آغاز مذاکرات رسمی هسته‌ای میان دولت یازدهم با غربی‌ها و در تمام فرایند مذاکرات، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز شروطی شفاهی را درباره نوع و کیفیت مذاکره نیز به دستگاه سیاست خارجه ارائه نمودند که بسیاری از آن هشدار‌ها در تنظیم متن توافق هسته‌ای و پس از آن در تمام مراحل اجرای آن رعایت نشده و همین کم‌توجهی افزایش هزینه‌هایی را به دنبال داشته است و منجر به آن شده که تاکنون هیچ کدام از شعار‌های انتخاباتی- تبلیغاتی دولت در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و معیشتی برآورده نشود و کسانی که به تمام این هشدار‌ها بی‌توجه بوده‌اند عامل اصلی عدم تحقق شعار‌های خود را نظام! و نه انفعال و خوش‌بینی خود معرفی می‌کنند.

پیامد‌های عینی بی‌توجهی به شروط رهبری

در تمام حدود ۹ ماهی که از خروج امریکا از برجام گذشته، اروپایی‌ها نه تنها هیچ کدام از تعهدات ثانویه خود را همانند تعهدات اولیه (در متن برجام) جامه عمل نپوشانده‌اند بلکه تلاش کرده‌اند با اعمال فشار‌های موشکی- منطقه‌ای به ایران، کشورمان را حاضر به پذیرش مذاکرات جدید کنند، به طوری که با همراهی امریکا چندین بار پرونده فعالیت موشکی کشورمان را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده‌اند! این در حالی است که دوم خرداد امسال بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از دیدار‌های عمومی خود با مردم و تنها چند روز بعد از خروج امریکا از برجام، شروط استمرار حیات برجام با اروپایی‌ها را اینگونه مطرح کردند: «اروپا باید متعهد بشود که بحث موشک و حضور جمهوری اسلامی در منطقه را مطرح نخواهد کرد، این را باید قول بدهند. اینکه در هر برهه‌ای از زمان یک چیزی بگویند و مسئله موشک را به شکل‌های مختلف مطرح کنند، اصلاً قابل قبول نیست. بایستی سران این سه کشور قول بدهند و قبول بکنند که مطلقاً مسئله موشک را مطرح نخواهند کرد. باید با هرگونه تحریمی علیه جمهوری اسلامی هم مقابله کنند. یعنی حالا او می‌گوید من تحریم می‌کنم ایران را، این‌ها باید صریح در مقابل تحریم امریکا بِایستند. اگر بناست معاهده‌ای وجود داشته باشد بین ما و اروپایی‌ها، این جزو شرایطش است.»

معظم‌له در ادامه بیان می‌کنند: «یک نکته دیگر این است که اروپا باید فروش کامل نفت ایران را تضمین کند، یعنی حالا اگر چنانچه امریکایی‌ها توانستند به فروش نفت جمهوری اسلامی لطمه بزنند، آن‌ها بایستی به‌قدری که جمهوری اسلامی می‌خواهد [خریداری بکنند]؛ نکته بعدی، بانک‌های اروپایی باید دریافت و پرداخت و انتقال وجوه مربوط به تجارت دولتی و تجارت خصوصی با جمهوری اسلامی را تضمین کنند. اینکه گفتیم باید تضمین کنند، تضمین، [انجام]این چیز‌ها است؛ این‌ها را باید تضمین کنند.»

به راستی امروز بعد از گذشت نزدیک به ۹ ماه از متعهد شدن اروپا به زنده نگه داشتن برجام و تأمین منافع حداقلی جمهوری اسلامی ایران، سه کشور این قاره توانسته‌اند تعهدات خود را عملیاتی کنند؟

SPV اجرایی نخواهد شد

سیدحسین نقوی‌حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت اجرایی شدن بسته اقدام مالی اروپا، گفت: بسته اقدام مالی اروپا یا همان SPV اجرایی نشده و دیگر نیز قابل اجرا نخواهد بود، چراکه آخرین مهلت تعیین شده اروپایی‌ها تا اوایل ژانویه بود.

وی افزود: به وضوح مشخص است که مواضع اروپایی‌ها تغییر کرده و آن‌ها بیشتر به سمت سیاست‌های امریکا گرایش دارند.
نقوی‌حسینی با اشاره به صحبت‌هایی مبنی بر خروج ایران از برجام، گفت: برخی معتقدند جمهوری اسلامی ایران باید از برجام خارج شود، اما من معتقدم در شرایط فعلی بهتر است چنین کاری را انجام ندهیم. ما یکبار چوب وارد شدن به قرارداد برجام را خورده‌ایم و این بار نباید تاوان خروج از این معاهده را بپردازیم. وی بیان کرد: دولت باید بپذیرد که برجام مرده است و این قرارداد درست همان زمانی به نابودی پیوست که امریکا از آن خارج شد. اروپایی‌ها در مواضع خود علیه ایران هیچ فرقی با امریکا ندارند، لذا ما باید برجام را رها کرده و آن را نادیده بگیریم، اگر ایران بگوید که می‌خواهد از برجام خارج شود، باید خسارات آن را هم بپردازد، بنابراین بهتر است جمهوری اسلامی با عبرت از گذشته دیگر هیچ مذاکره‌ای با امریکا و اروپا نداشته باشد.

۱۱۰۰ روز نقض و بدعهدی

اروپایی‌ها ۲۵۰روز است که نتوانسته‌اند برای بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی برجام، راهکار و تضمینی ارائه دهند و تنها با موکول کردن اجرای تعهدات ثانویه خود به آینده‌ای مبهم و نامعلوم تلاش می‌کنند فشار‌های درونی به واسطه یک طیف سیاسی را برای پذیرش شروط غرب مهیا کنند. حال امروز جریان خوش‌بین به غرب به جای نامه‌نگاری شبیه اقدام مجلس ششم برای تحت فشار قرار دادن حاکمیت باید پیامد‌ها و نتایج مذاکرات هسته‌ای را مدنظر قرار داده و به جای قرار دادن نظام در مسیر بی‌بازگشت سازش، توسعه درون‌زا را مورد توجه قرار دهد؛ مسئله‌ای که بار‌ها توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان نسخه اصلی برای برون رفت کشور از مشکلات موجود عنوان شده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
0
0
کسانی که این قراردادهای خسارت بار را به مردم تحمیل میکنند کجا هستند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار