کد خبر: 943389
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵
کوثر و حسین ۱۴ و ۱۶ ساله بودند که با هم آشنا شدند و ازدواج کردند، حالا به ذهنشان رسیده تا به قول خودشان «ازدواج خوش موقع» کمپین راه بیندازند؛ این کمپین را از تجربه خودشان شروع کرده‌اند. زوج جوانی که معقتدند، خود افراد باید برای زمان ازدواجشان تصمیم بگیرند و با قانون، بگیر و ببند نمی‌شود حق ازدواج را از دیگران سلب کرد. ویدئوی ساده این زوج جوان در فضای مجازی سر‌و‌صدای زیادی راه انداخته و واکنش‌های متفاوتی را از سوی کاربران در پی داشته است. اما فارغ از هر قضاوت، انتقاد این زوج جوان به لایحه افزایش سن ازدواج چندان غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد؛ اینکه ازدواج تصمیمی شخصی و فردی است، نمی‌شود آن را با قانونگذاری محدود و ممنوع کرد و از آن مهم‌تر هر فرد زیر ۱۸ ساله‌ای نابالغ و نادان نیست، همچنان که هر فردی در سنین بالا، الزاماً فرد پخته‌ای نیست. به خصوص اینکه ما در دوران دفاع‌مقدس و انقلاب تجربه اعتماد به جوانان را داشته‌ایم و چهره‌هایی همچون شهید حسن باقری، شهید محمود کاوه، شهید مهدی زین‌الدین و ده‌ها چهره دیگر از جوانانی که در سنین ۱۸ تا ۲۱ سالگی توانستند در جبهه‌های حق علیه باطل شگفتی‌ساز شوند و با دست خالی در برابر دشمن تا بن دندان مسلح کشور را اداره کنند. دیگر شهدای دوران دفاع مقدس نیز اغلب کمتر از ۳۰ سال سن داشتند و اثبات کردند، سن و سال، پختگی لازم و ملزوم هم نیستند بلکه می‌توانند مکمل هم باشند.
كبری فرشچی
سرویس جامعه جوان آنلاین: تا همین چندوقت پیش، وقتی سراغ تعریف جوانی از منظر قواعد و قوانین موجود در کشور می‌رفتید متوجه می‌شدید، در کشورمان بازه سنی جوانی از ۱۴ تا ۲۹ سالگی تعریف شده است، این یعنی ما در ساختار اجتماعی جامعه یک فرد ۱۴ ساله را جوان به شمار می‌آوریم. سال‌های نه چندان دور هم سن قانونی برای بسیاری از امور همچون رأی‌دادن ۱۵ سالگی بود، اما با گذشت زمان ابتدا سن قانونی برای رأی دادن به ۱۸ سال رسید و همین چندماه پیش در جلسه شورای عالی جوانان که بعد از سال‌ها تشکیل شد، سن جوانی تغییر کرد و از ۱۴ تا ۲۹ سالگی به ۱۸ تا ۳۴ سالگی رسید تا تناقض میان اظهارات برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان درباره کودک خواندن افرادی که در سنین کمتر از ۱۸ سالگی ازدواج می‌کنند، حل شود و واژه کودک همسری به قامت ازدواج یک دختر ۱۷ ساله هم بنشیند.

گم‌شدن ۲۰ میلیون نفر در هیاهو
همه این‌ها در شرایطی اتفاق می‌افتد که صرف‌نظر از حساسیت‌ها و برجسته‌سازی رسانه‌ای ازدواج در سنین زیر ۱۸ سال، این ماجرا آنقدر‌ها هم فراگیر نیست و طبق آمار‌های ارائه‌شده، سالانه ۴۰ هزار ازدواج زیر ۱۸ سال صورت می‌گیرد و اتفاقاً ازدواج‌هایی در سنین پایین از پایداری بیشتری هم برخوردار هستند. اما در مقابل با جمعیتی حدود ۲۰ میلیونی مواجه هستیم که یا هرگز ازدواج نکرده‌اند یا در سنین جوانی مطلقه شده‌اند، اما این ۲۰ میلیون نفر در هیاهو برای ۴۰ هزار ازدواج زیر ۱۸ ساله‌ها گم شده‌اند.

افزایش بچه‌های بی‌شناسنامه!
ازدواج‌هایی در سنین بسیار پایین اغلب در مناطقی همچون سیستان‌و‌بلوچستان یا استان خراسان صورت می‌گیرد؛ مناطقی که فضایی قومیتی دارند و همین حالا هم چندان مقید به ثبت ازدواجشان نیستند. بدیهی است با افزایش سختگیری‌های قانونی، محدودیت و ممنوعیت در سن ازدواج نخستین اتفاق افزایش ازدواج‌های ثبت نشده و فرزندان بدون شناسنامه خواهد بود، اما به‌لحاظ پزشکی آیا ازدواج در سنین زیر ۱۸ سال با عارضه همراه است؟ دکتر طاهره لباف، در پاسخ به این سؤال «جوان» می‌گوید: «ازدواج یک رشد جسمی و یک رشد اجتماعی-روانی می‌خواهد و فرد باید متوجه اهمیت ازدواج شود که یکی از آن‌ها تمایلات جنسی است؛ تمایلات جنسی هم شش ماه تا دو سال بعد از قاعدگی اوج وجود دارد، کما اینکه دیده‌ایم پسر‌ها و دختر‌هایی که با هم بدون ازدواج، دوست می‌شوند و در دوره مثلاً راهنمایی باردار می‌شوند و برای سقط می‌آیند، یعنی اگر مشکلی برای آن‌ها از نظر فیزیولوژی بود این‌ها باردار نمی‌شدند.»

آدم‌ها با هم فرق می‌کنند
وی در عین حال با تأکید بر لزوم بلوغ روانی و عقلانی در حوزه ازدواج می‌افزاید: «در همه افراد دلیل نمی‌شود که آن رسیدگی کامل عقلانی، اجتماعی و روانی را هم داشته باشند و ارزش ازدواج را بدانند و بتوانند زندگی مشترک را اداره کنند و هنوز طرفین مسئله به مرحله پذیرش تعهد زندگی مشترک نرسیده‌اند. اسلام توصیه کرده است که «ازدواج زود صورت بگیرد، ولی در عین حال توصیه‌های دیگری هم نیز دارد، اگر ازدواج ممکن نشد این تمایلات جنسی به انحراف کشیده نشود. روزه گرفتن و قرآن خواندن بخشی از این توصیه‌هاست.» وی همچنین درخصوص مادرشدن در سنین زیر ۱۸ سال تصریح می‌کند: «این مسئله در انسان‌های مختلف فرق می‌کند. گاهی اوقات شما می‌بینید یک دختر ۱۴ساله آنقدر باتدبیر و خوب تربیت‌شده و تدبیر زندگی را دارد و کامل است که می‌تواند زندگی را اداره کند، اما یک دختر ۱۷، ۱۸ساله هم ممکن است آمادگی لازم را نداشته باشد. این موضوع را قطعاً یک خانواده روشن و فهمیده می‌تواند، تشخیص دهد.» از نظر این پزشک متخصص زنان و ناباروری به طور کلی محدودیت گذاشتن برای سن ازدواج کار درستی نیست، چون انسان‌های مختلف در محیط‌های مختلف و با تربیت‌های مختلف با همدیگر فرق می‌کنند و نمی‌توان برایشان نسخه واحدی پیچید.
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
شاپور
|
United States
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
0
0
شاید همه زیر 18 ساله به شکلی کودک باشند !
پاسخ ها
مینا
| United Kingdom
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
مگر اینکه خودت بوده باشی..... هیجده سالگی یه سنیه که بطور میانگین همه افرادو درنظر میگیره..... و خب خیلیا هستن زیر هیجده اصلا کلمه کودک براشون جایز نیست و بیشتر خنده داره... این سن فقط یه قانونه
زهرا شکیبا
|
United Arab Emirates
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
0
0
سلام وقت بخیر
بنده پسری ۱۷ ساله دارم که با دختر ۱۴ ساله ازدواج کرده و چهار ماه است زندگی در کمال شیرینی دارند
و یکی از دلائل مهم که این ازدواج سر گرفت دیدن کلیپ حسین آقا وکوثر خانم گل بود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار