کد خبر: 943409
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰
سران دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در مجلس سنای امریکا برای پایان دادن به تعطیلی دولت فدرال، روز پنج شنبه بر سر دو طرح رأی‌گیری می‌کنند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس به نقل از روزنامه «نیویورک تایمز» سنای امریکا دیروز درباره دو لایحه جداگانه برای پایان دادن به تعطیلی دولت فدرال رأی‌گیری می‌کند؛ ۱- طرح پیشنهادی ترامپ برای بودجه ۷ /۵ میلیارد دلاری جهت ساخت دیوار در مرز مکزیک. ۲- تمدید تأمین مالی برای سازمان‌های تعطیل شده. این طرح که در پی توافق سناتور «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت سنا و سناتور «چاک شومر» رهبر دموکرات‌های این مجلس برنامه‌ریزی شده، اولین بارقه‌های امید برای ایالات متحده جهت خروج از تعطیلی دولت فدرال را به‌همراه دارد. ادامه اختلاف میان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا و دموکرات‌ها بر سر بودجه ساخت دیوار در مرز مکزیک موجب شده تعطیلی دولت فدرال در این کشور ادامه یابد و وارد هفته پنجم خود شود. چیزی که در تاریخ ایالات متحده بی‌سابقه بوده است. در نتیجه این تعطیلی صد‌ها هزار نفر از کارمندان دولت حقوقی دریافت نمی‌کنند؛ بخشی از آن‌ها مجبورند سر کارهای‌شان حاضر شوند بی‌آنکه بدانند چه زمان دستمزد دریافت می‌کنند. بخش دیگری هم به مرخصی اجباری بدون حقوق فرستاده شده‌اند. از سوی دیگر مجلس نمایندگان امریکا سه شنبه شب پیش‌نویس قانونی را تصویب کرد که براساس آن، چنانچه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا تصمیم بگیرد از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خارج شود، از این تصمیم منع خواهد شد. پایگاه اینترنتی کنگره هنوز در اخبار به روز شده خود نتیجه این رأی‌گیری را که سه شنبه شب صورت گرفت منعکس نکرده است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دیفنس‌نیوز اعلام کرد مجلس نمایندگان کنگره امریکا با ۳۵۷ رأی موافق در برابر ۲۲ رأی مخالف به پیش‌نویس قانونی رأی داد که براساس آن چنانچه دونالد ترامپ تصمیم بگیرد از ناتو خارج شود از این تصمیم جلوگیری خواهد شد. کنگره قادر نیست رسماً مانع تصمیم رئیس‌جمهور برای خروج از ناتو شود، اما می‌تواند مانع استفاده از منابع مالی فدرال به این منظور شود. نمایندگان کنگره پیش از این در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما از همین تاکتیک استفاده کردند و مانع آن شدند تا اوباما گوانتانامو را تعطیل کند. در همین حال «نانسی پلوسی» اعلام کرد که اعضای حزب دموکرات تا زمانی که دولت تعطیل باشد با رئیس‌جمهور مذاکره نخواهند کرد. وی گفت: آن‌ها در حال بررسی طرحی برای بازگشایی دولت هستند. پلوسی در پاسخ به این سؤال که آیا پیشنهاد آخر هفته ترامپ را می‌توان گام نخست مذاکرات دانست، قویاً این پیشنهاد را رد کرده و گفت: دموکرات‌ها معامله حفاظت موقت از پناهجویان را در قبال تأمین هزینه دیوار مرزی نخواهد پذیرفت. دونالد ترامپ، بار دیگر درتوئیت خود دموکرات‌های کنگره را مسئول این ناآرامی و تعطیلی دولت امریکا دانست و تأکید کرد که تنها در صورتی تعطیلی دولت را پایان می‌دهد که مبلغ ۷/۵ میلیارد دلار اعتبار برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک تأمین شود. وی نوشت: بدون یک دیوار، کشور ما هرگز مرز یا امنیت ملی نخواهد داشت. با یک دیوار قدرتمند یا سیم‌های خاردار، نرخ جرایم و مواد مخدر در سراسر امریکا به شدت کاهش خواهد یافت. دموکرات‌ها این را می‌دانند، اما می‌خواهند بازی‌های سیاسی راه بیندازند.

کاهش شانس ترامپ برای ۲۰۲۰
طبق نتایج یک نظرسنجی تنها ۳۶ درصد از رأی‌دهندگان احتمالاً یا به طور قطع به ترامپ برای دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری امریکا رأی می‌دهند و در مقابل این آمار، ۴۳ درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند که احتمالاً یا قطعاً در انتخابات آینده به یک نامزد دموکرات رأی خواهند داد. به گزارش ایسنا، نتایج نظرسنجی مشترک «مرکز مطالعات سیاسی امریکا» در دانشگاه هاروارد و مرکز نظرسنجی و تحلیل «هریس» نشان می‌دهد ۱۰درصد از رأی‌دهندگان نیز در انتخابات ۲۰۲۰ به نامزدی مستقل یا نامزد‌های دیگر رأی خواهند داد. میزان علاقه‌مندی رأی‌دهندگان به ترامپ نیز طبق یافته‌های این نظرسنجی آمار بالایی نداشته و ۲۹ درصد از رأی‌دهندگان او را دوست دارند. در مقابل این آمار، ۵۸ درصد از رأی‌دهندگان ابراز کرده‌اند، از شخص ترامپ خوش‌شان نمی‌آید. ۱۳ درصد از شرکت‌کنندگان هم در این باره مطمئن نبودند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار